”En skam för Sverige 2” - Magnus Betnér och Soran Ismail
Örebro
Örebro Konserthus
lördag, 19 november 2016
kl:19:30
En skam för Sverige 2.
2013 hade Magnus Betnér och Soran Ismail premiär med En skam för Sverige. Den gemensamma turnén såldes ut över hela landet, hyllades i media och utsågs till Årets föreställning på Svenska standup-galan. Nu är de tillbaka med den fristående uppföljaren En skam för Sverige 2”.
I En skam för Sverige 2” delar två av Sveriges främsta komiker och samhällsskildrare återigen scen för att ge sin syn på samtiden. I sitt nya material dissekerar Magnus Betnér och Soran Ismail de kränkta människornas tidsålder. Duon ger sig i kast med politik, fördomar, religion, pk-ängslighet, medier, Facebook-människor och blodpudding. Dessutom gör de för första gången en gemensam mellanakt som improviseras fram varje kväll.
De vassa och satiriska samhällsbetraktelserna går som en röd tråd genom föreställningen, oavsett om de levereras av den intensiva Magnus Betnér eller den underfundiga Soran Ismail. Tillsammans skildrar de träffsäkert Sverige 2016. En skam för Sverige 2” kommer inte lämna någon oberörd.
Några oressröster om “En skam för Sverige”
Sylvasst & smart
Aftonbladet
Den är briljant. Alldeles och fullkomligt lysande faktiskt.
Upsala Nya Tidning
En stolthet för Sverige
Nerikes Allehanda
Längd:
2h fördelat till 70 min + 50 min med paus mellan. Paus ca 20 min
Örebro konserthus byggdes mellan åren 1930 och 1932 som hemvist både för stadsbibliotek och konsertverksamhet. Det invigdes den 2 april 1932 av prins Eugen. Det är beläget vid Fabriksgatan invid Svartån i centrala Örebro. Fram till 1981, då biblioteket flyttade till en ny byggnad vid Näbbtorgsgatan, var huset hemvist både för konsertverksamhet och stadsbibliotek. Under våren 2013 beslutades om en om- och tillbyggnad av huset. Denna ska ske under åren 2014 och 2015.
Huset är ritat av stadsarkitekten Georg Arn i nordisk klassicistisk stil. Arn lär ha varit inspirerad av Salle Pleyel (fr:Salle Pleyel) i Paris, ritad av Gustave Lyon (fr:Gustave Lyon) , och han har heller inte kunnat undgå att vara inspirerad av Stockholms stadsbibliotek, ritat av Gunnar Asplund några år tidigare. Särskilt gäller detta den stora bibliotekshallen, uppbyggd som en rotunda. Arn var tidigt inne på att skapa en Pantheon-liknande byggnad, men den byggnad som han skapade får sägas vara mer påtagligt influerad av antika mönster än Asplunds, som har mer dragning åt det moderna. Husets kupol domineras av en gyllene fackelbärande genius. Den ursprungliga fasaden på Arns byggnad var utsmyckad med en rad pilastrar, upptill avslutande i valv. Mellan pilastrarna fanns stuckreliefer föreställande tre gestalter med musikinstrument (lyra, horn resp. luta) utförda av Rolf Kjellberg.
Intill konsertsalen ligger Wirénsalen (den gamla bibliotekshallen), som utnyttjas som foajé, servering och mindre konsertsal. Wirénsalens namn syftar på kompositören Dag Wirén, som tillbringade sina gymnasieår i Örebro.