Den 1 oktober 2020 inleder Ane Brun en omfattande Europaturné – hennes första sedan Directions-turnén 2016. Konserterna följer släppet av hennes första studioalbum med originalmaterial på fem år. Albumet släpps tidigt i höst på egna skivbolaget Balloon Ranger Recordings. Första singeln Dont Run and Hide släpps den 21 februari.
Som vanligt väljer Ane Brun att inte upprepa sig och turnerar denna gång med en ny samling musiker:
”Tre av dem – Per Eklund (trummor), Martin Hederos (keyboards) och och Johan Lindström (keyboards, pedal steel, gitarr) har jag spelat med mycket förut, men denna gång har jag också med tre nya bandmedlemmar: Felisia Westberg (bas), Lovisa Samuelsson (cello, slagverk) och Siv Øyunn Kjenstad (trummor). Jag vill behålla energin från Directions-turnén och bygga vidare på den, men också finna utrymme för den mjukare sidan av mig. Dessutom blir det givetvis ett par covers!”
Den Stockholmsbaserade norskan gav 2015 ut albumet When Im Free, som nådde topp 5 både i Sverige och Norge, och möttes av lysande recensioner runtom i världen. Under åren som gått sedan dess har hon inte varit sysslolös. 2017 bekräftade Brun sitt rykte som en mästerlig uttolkare med ett utsökt album av coverversioner, Leave Me Breathless.
Hon har fortsatt hålla konserter i olika konstellationer, en naturlig fortsättning på Direction-turnén med band men även mer extravaganta, ambitiösa live-samarbeten. De senare inkluderade ett dussintal framträdanden runt om i Skandinavien tillsammans med olika symfoniorkestrar, där Stockholmskonserterna förevigades på 2018 års Live at Berwaldhallen. Hon återvände 2019 till Berwaldhallen för tre konserter med Sveriges Radiokör.
En handfull minnesvärda konserter ägnades också åt coverlåtarna från Leave Me Breathless. Däribland en utsåld konsert på Spektrum Arena i Oslo, som också filmades och visades på ett tjugotal biografer i Sverige och Norge. Utöver detta bjöds hon in för att framföra egen musik på 2017 års Nobelprismiddag och Nobels Fredsprisutdelning 2019.
”Det har varit några fantastiska år av scenframträdanden för mig”, säger Ane Brun. ”Alla orkesterkonserterna har varit magnifika och jag känner att de har hjälpt mig att utvecklas som liveartist, eftersom jag behövde ”äga” scenen, röra mig och till och med dansa samtidigt som jag behövde få fram mitt budskap och min närvaro i sällskap med en stor orkester. Jag älskade också att jobba med radiokören, eftersom rösten är det instrument jag känner bäst och jag tyckte mycket om arrangemangen. Den exceptionella atmosfären på Leave Me Breathless-konserterna i Oslo kommer också att ha en speciell plats hos mig”.
Utöver allt detta har Brun gjort ett antal gästframträdanden med andra akter, däribland med den Oscarsnominerade och Emmy-vinnande kompositören Dustin OHalloran (A Winged Victory for the Sullen), med vilken hon skrev ”Horizons”, avslutningslåten i filmen ”Puzzle” med Kelly McDonald. Hon har bidragit med musik till andra filmer och TV-serier, däribland 2018 års Unga Astrid och 2019 års Hidden. Hon sjöng också 2017 i den tecknade barnfilmen Alfons Åberg.
Hon skrev en brittisk topp 5-hit och Dance Chart-etta med Dr. Kucho! och Gregor Salto i 2015 Cant stop Playing (Makes Me High)”. Dessutom har hon skrivit flera låtar tillsammans med den Grammy-vinnande dj/producenten Andrew Bayer, samt släppt sin första jullåt – The First Day of Christmas (2019).
Support: Elle-Kari
Längd:
Rullstolsplatser bokas via Ticketmaster -
Telefon 0771 70 70 70
Kunden ansvarar själv för att kontrollera att evenemanget ej är inställt eller flyttat. Vid inställt evenemang återbetalas ej service- och distributionsavgifter.
Örebro konserthus byggdes mellan åren 1930 och 1932 som hemvist både för stadsbibliotek och konsertverksamhet. Det invigdes den 2 april 1932 av prins Eugen. Det är beläget vid Fabriksgatan invid Svartån i centrala Örebro. Fram till 1981, då biblioteket flyttade till en ny byggnad vid Näbbtorgsgatan, var huset hemvist både för konsertverksamhet och stadsbibliotek. Under våren 2013 beslutades om en om- och tillbyggnad av huset. Denna ska ske under åren 2014 och 2015.
Huset är ritat av stadsarkitekten Georg Arn i nordisk klassicistisk stil. Arn lär ha varit inspirerad av Salle Pleyel (fr:Salle Pleyel) i Paris, ritad av Gustave Lyon (fr:Gustave Lyon) , och han har heller inte kunnat undgå att vara inspirerad av Stockholms stadsbibliotek, ritat av Gunnar Asplund några år tidigare. Särskilt gäller detta den stora bibliotekshallen, uppbyggd som en rotunda. Arn var tidigt inne på att skapa en Pantheon-liknande byggnad, men den byggnad som han skapade får sägas vara mer påtagligt influerad av antika mönster än Asplunds, som har mer dragning åt det moderna. Husets kupol domineras av en gyllene fackelbärande genius. Den ursprungliga fasaden på Arns byggnad var utsmyckad med en rad pilastrar, upptill avslutande i valv. Mellan pilastrarna fanns stuckreliefer föreställande tre gestalter med musikinstrument (lyra, horn resp. luta) utförda av Rolf Kjellberg.
Intill konsertsalen ligger Wirénsalen (den gamla bibliotekshallen), som utnyttjas som foajé, servering och mindre konsertsal. Wirénsalens namn syftar på kompositören Dag Wirén, som tillbringade sina gymnasieår i Örebro.