Örebro Konserthus
lördag, 19 oktober 2024
kl:20:00
Mariam Wallentin är en artist med stort hjärta, lika eftertänksam som musikaliskt djärv. En Alice Coltrane för vår tid. Själslighet möter musik som får oss att känna och tänka. Med musikaliska rötter dels i improvisation, dels i pop och soul, har Wallentins karriär korsat ett flertal mångfacetterade territorium; Wallentin är halva Wildbirds & Peacedrums och en av de kreativa krafterna i jazzkollektivet Fire! Orchestra. Hon har jobbat med band som Deerhoo f och Konono no 1, med körer, stråkensembler,symfoniorkestrar, sjungit för Björk och varit med i en experimentell opera av noisemusikern Ben Frost. Hon har musikaliska samarbeten ihop med Damien Rice och Leslie Feist, har vunnit Manifestpris, Jazzkattenpris och nominerats ett flertal gånger till
Grammis.
Med sitt kompromisslösa förhållningssätt till musik startade Wallentin 2012 sitt projekt Mariam The Believer, för att kunna fokusera sitt uttryck in i ett mer pop - orienterat projekt. Mariam The Believer har släppt två hyllade fullängdsalbum på sin egna etikett Repeat Until Death. Hon har en pågående serie med EPs vid namn ”Instant Creativity”. Nu är hennes tredje fullängdsskiva i ordningen inspelad och snart redo att släppas, ”
BreathinG Techniques”. Nya låtar om längtan samt ett utforskande kring livets sköra ögonblick och existensens ständigt utvecklande natur. Framfört ihop med en kammarmusikalisk sättning i modernare tappning, popmusik möter improvisationer i ett poetiskt flöde. Mariam är en artist som vågar och som berör.
Mariam Wallentin är en artist med stort hjärta, lika eftertänksam som musikaliskt djärv. En Alice Coltrane för vår tid. Själslighet möter musik som får oss att känna och tänka. Med musikaliska rötter dels i improvisation, dels i pop och soul, har Wallentins karriär korsat ett flertal mångfacetterade territorium; Wallentin är halva Wildbirds & Peacedrums och en av de kreativa krafterna i jazzkollektivet Fire! Orchestra. Hon har jobbat med band som Deerhoof och Konono no 1, med körer, stråkensembler, symfoniorkestrar, sjungit för Björk och varit med i en experimentell opera av noisemusikern Ben Frost. Hon har musikaliska samarbeten ihop med Damien Rice och Leslie Feist, har vunnit Manifestpris, Jazzkattenpris och nominerats ett flertal gånger till Gra
mmis. Med sitt kompromisslösa förhållningssätt till musik startade Wallentin 2012 sitt projekt Mariam The Believer, för att kunna fokusera sitt uttryck in i ett mer pop-orienterat projekt. Mariam The Believer har släppt två hyllade fullängdsalbum på sin egna etikett Repeat Until Death. Hon har en pågående serie med EPs vid namn ”Instant Creativity”. Nu är hennes tredje fullängdsskiva i ordningen inspelad och snart redo att släppas,”BreathingTechniques”. Nya låtar om längtan samt ett utforskande kring livets sköra ögonblick och existensens ständigt utvecklande natur. Framfört ihop med en kammarmusikalisk sättning i modernare tappning, popmusik möter improvisationer i ett poetiskt flöde. Mariam är en artist som vågar och som berör.
Spelplats: Foajescenen, Örebro Konserthus
Sittplatser Det erbjuds onumrerade sittplatser till samtliga gäster.
Åldersgräns: 18 år, 13 år i målsmans sällskap.
Medverkande:
Mariam Wallentin – sång, komposition
Samuel Runsteen – cello, viola da gamba
Josefin Runsteen – fiol
Andreas Werliin – trummor, percussion
Alexander Zethson – keyboards
Johan Graden – piano
Rullstolsplatser bokas direkt på telefon 0771 70 70 70 eller på 019 766 62 00 (tisdag & torsdag kl. 10.00-12.00). Rullstolsplatser går också att köpa direkt över disk i receptionen på Kulturkvarteret i Örebro.
Som biljettköpare är du ansvarig för att kontrollera att evenemanget ej är inställt eller flyttat. Vid inställt evenemang återbetalas ej service- och distributionsavgifter.
Örebro konserthus byggdes mellan åren 1930 och 1932 som hemvist både för stadsbibliotek och konsertverksamhet. Det invigdes den 2 april 1932 av prins Eugen. Det är beläget vid Fabriksgatan invid Svartån i centrala Örebro. Fram till 1981, då biblioteket flyttade till en ny byggnad vid Näbbtorgsgatan, var huset hemvist både för konsertverksamhet och stadsbibliotek. Under våren 2013 beslutades om en om- och tillbyggnad av huset. Denna ska ske under åren 2014 och 2015.
Huset är ritat av stadsarkitekten Georg Arn i nordisk klassicistisk stil. Arn lär ha varit inspirerad av Salle Pleyel (fr:Salle Pleyel) i Paris, ritad av Gustave Lyon (fr:Gustave Lyon) , och han har heller inte kunnat undgå att vara inspirerad av Stockholms stadsbibliotek, ritat av Gunnar Asplund några år tidigare. Särskilt gäller detta den stora bibliotekshallen, uppbyggd som en rotunda. Arn var tidigt inne på att skapa en Pantheon-liknande byggnad, men den byggnad som han skapade får sägas vara mer påtagligt influerad av antika mönster än Asplunds, som har mer dragning åt det moderna. Husets kupol domineras av en gyllene fackelbärande genius. Den ursprungliga fasaden på Arns byggnad var utsmyckad med en rad pilastrar, upptill avslutande i valv. Mellan pilastrarna fanns stuckreliefer föreställande tre gestalter med musikinstrument (lyra, horn resp. luta) utförda av Rolf Kjellberg.
Intill konsertsalen ligger Wirénsalen (den gamla bibliotekshallen), som utnyttjas som foajé, servering och mindre konsertsal. Wirénsalens namn syftar på kompositören Dag Wirén, som tillbringade sina gymnasieår i Örebro.