Sedan den magiska kvällen vårvintern 2014 när Doug Seegers medverkade i Jills Veranda har hans liv ändrats totalt. Från att bara ha spelat på gatorna i Nashville är han nu en stjärna i Sverige. Som sålt platina av sitt debutalbum, legat högt på försäljningslistorna med såväl duettalbum med Jill Johnson som julalbum. Han har gjort nästa 200 konserter och praktiskt taget alla har varit utsålda. Allsång på Skansen, Bingolotto, Sommarkrysset och Moraeus med mera är några av de TV-program som Doug gästat. Allt det där är historia nu, men Doug Seegers framgångssaga fortsätter, om än i annan skepnad. Kanske är andra kapitlet inte lika spektakulärt som det första, men inte mindre anmärkningsvärt och häpnadsväckande.
Doug Seegers nya album ”Walking On the Edge of the World” visar med all önskvärd tydlighet att han inte är en dagslända utan en fullfjädrad artist och låtskrivare. Nio av de tolv spåren på ”Walking On the Edge of the World” är egna låtar och standarden på låtskriveriet är nästan löjligt hög.
Lyssna till exempel på titelspåret ”Walking On the Edge of the World”, rockstänkaren ”Before the Crash” eller vackra balladen ”Give It Away”. Låtskriveri och artisteri på hög nivå!
De tre covers som Doug Seegers har valt att tolka vittnar om god smak: ”Far Side Banks of Jordan” är en countrygospel som tidigare spelats in av bland andra Carter Family och Johnny Cash & June Carter Cash. Här får vi den som en underskön duett med Emmylou Harris. ”If I Were You” är klassiskt countrylåtskriveri av Jim Lauderdale, framförd i duett med Buddy Miller. ”Don’t Laugh at Me” är skriven av Mark Wills och har länge varit en stor publikfavorit under Doug Seegers konserter.
I sina låtar sjunger Doug om den verklighet han levt och fortfarande i viss mån lever i. För trots att han inte på något sätt är fattig längre, lever han fortfarande ett enkelt liv och håller kontakten med sina gamla vänner. Doug sjunger om en före detta flickvän i ”Before the Crash”, om beroende i ”Zombie” och om att räcka ut en hjälpande hand till medmänniskor i ”Give It All Away”. Texterna är inte nödvändigtvis självbiografiska men berättar ofta om människor i utanförskap. Med empati och kärlek men befriat från sentimentalitet och moralism. Om människor på gott och ont.
”Walking On the Edge of the World” är precis som debutplattan ”Going Down To the River” inspelad i Nashville och producerad av Will Kimbrough och Doug backas av några av de bästa musiker Nashville har att erbjuda, bland andra Al Perkins, Phil Madeira, Chris Donohue, Bryan Owings, Buddy Miller och Elizabeth Cook.
Sannsagan om Doug Seegers har berättats många gånger. En Askunge-saga med alla de klassiska ingredienserna. Hade historien om uteliggaren i Nashville som blev en firad stjärna i Sverige berättats i en Hollywood-film hade man avfärdat den som icke trovärdig och överdriven, men i fallet Doug Seegers kan man utan tvekan säga att verkligheten överträffat dikten.
Om vi fortsätter ett ögonblick på Hollywood-spåret, kräver en succéhistoria självklart en uppföljare. Och nu är det dags för ett nytt kapitel i berättelsen om Doug Seegers. Det anmärkningsvärda, häpnadsväckande och smått mirakulösa är hur Doug Seegers kommer upp till ytan som en till synes rutinerad, synnerligen kompetent och i högsta grad inspirerad sångare, låtskrivare, musiker och artist. I studion och på scen. För att inte tala om alla andra situationer som hör artistlivet till. Doug hanterar intervjuer, TV-inspelningar, skivsigneringar och fotosessions med upphöjt lugn och en alldeles självklar professionalism. Det är precis som han inte gjort något annat i hela sitt liv. Då ska vi komma ihåg att det inte ens gått tre år sedan han bestämde sig för att bli nykter och få ordning på sitt liv.
Än mer förbluffande är att följa hur Doug Seegers växer som människa för varje dag som går. Livet som uteliggare satte såklart djupa spår. Självömkan ligger inte för Doug. Han tycker inte själv han levde ett hårt liv, men ändå hade det ett pris. Redan