GöteborgsOperan, Stora scenen
söndag, 8 mars 2020
kl:18:00
KONSERT
Internationella kvinnodagen 2020
La ville morte
Opera av Nadia Boulanger & Raoul Pugno
Ges som konsert.
Människans blindhet och besatthet.
Den franska tonsättaren och kompositionsläraren Nadia Boulanger är en av 1900-talsmusikens nyckelpersoner. Bland hennes elever fanns storheter som Igor Stravinskij, Benjamin Britten, Francis Poulenc, Aaron Copeland, Quincy Jones, Daniel Barenboim, Astor Piazzolla, Philip Glass …
Det sägs att Nadia Boulanger medvetet tog ett steg tillbaka som tonsättare för att i stället släppa fram sin syster, Lili Boulanger. Men först, 1909, hann hon komponera sin enda opera, La ville morte (“Den döda staden”, ej att förväxla med Korngolds opera Die tote Stadt). Uruppförandet skedde nära hundra år senare, i Italien 2006. GöteborgsOperans konsertanta framförande blir det andra någonsin.
La ville morte är en tragisk berättelse som osar av symbolism och dekadens, med svaghet för antiken. Den utspelar sig bland ruinerna av Agamemnons palats i grekiska Mykene, där arkeologer söker efter kungagraven. En av arkeologerna är Léonard, som anlänt i sällskap med sin blinda fru Anne, sin syster Hebé och sin gode vän Alexandre. En komplicerad händelsekedja av besatthet, förbjudna lustar och irrationalism inleds, där den blinda Anne i enlighet med tidens strömningar anar den inre verkligheten bättre än de seende.
Den impressionistiska musiken, med sin färgrika orkesterpalett och starka stämningar, påminner om Debussy och Ravel.
La ville morte skrevs samma år som Richard Strauss opera Elektra, som skildrar mordet på kung Agamemnon vars grav arkeologerna söker i Boulangers opera. En tid då intresset för det dunkla undermedvetna tog fart, och symbolism och perversioner influerade konsten.
Sjungs på franska med svensk och engelsk översättning på textmaskin.