Boris Godunov
Göteborg
GöteborgsOperan
lördag, 5 maj 2018
kl:18:00
BORIS GODUNOV
Opera av Musorgskij
Allt går att köpa. Utom ett rent samvete.
Boris Godunov är en djärv, intensiv och praktfull opera om hur en karismatisk man lyckas lura massorna. Ett tema som dessvärre är ständigt aktuellt.
Operan är ett storartat porträtt av en manipulativ tyrann fångad i maktens maskineri. Tyrannens sammanbrott är delvis inspirerat av kompositörens egen sinnessjukdom och alkoholism. Denna urversion chockerade den ryska censuren 1869. Regissören Peter Konwitschnys tolkning blir en omskakande upplevelse, starkt kritisk mot konsumtionssamhället och dagens politiska klimat.
Titelrollen görs av britten Clive Bayley, som hade stora framgångar i Göteborg som den ondskefulle Claggart i Brittens Billy Budd. Den falske Dmitrij sjungs av Joachim Bäckström, som gjorde succé som Don José i förra säsongens Carmen. Solgerd Isalv, utbildad i Göteborg men anställd i Nürnberg, gör tsarsonen Fjodor. Leo Hussain, dirigent vid bl a Covent Garden, ledde den senaste omgången av Figaros bröllop i vårt hus. Vi är särskilt stolta över GöteborgsOperans Kör, som våren 2017 deltog i en
inspelning av körpartiet för ett internationellt skivbolag tillsammans med Göteborgssymfonikerna under ledning av Kent Nagano.
Boris Godunov är en samproduktion med operahusen i Nürnberg och Lübeck.
Opera i sju bilder av MODEST MUSORGSKIJ (1839-1881). Libretto av tonsättaren efter Alexander
Pusjkins drama.
Dirigent LEO HUSSAIN
Regi PETER KONWITSCHNY
Assisterande regissör ANNIKA NITSCH
Scenografi och kostymdesign TIMO DENTLER och OKARINA PETER
Ljusdesign OLAF LUNDT
Lokal: Stora Scenen
Göteborgsoperan är ett operahus vid Lilla Bommen i Göteborg, på Göta älvs södra strand. Operan är byggd på Packhuskajens nordöstra ändpunkt, ungefär där Länscellfängelset en gång låg
År 1959 föreslog regissören vid Göteborgs stadsteater, Carl Johan Ström, att en ny musikteater skulle uppföras bredvid Stadsteatern på den tomt vid Götaplatsen där senare det nya Göteborgs stadsbibliotek kom att förläggas. Musikteatern skulle därigenom få närhet till Stadsteatern och Göteborgs konserthus. Ett förslag till en radikal ombyggnad av "Storan" (Stora teatern), presenterades 1962 av arkitekt Per Axel Ekholm på stadens uppdrag. Förslaget innebar att salongen utvidgades bakåt med cirka 230 nya platser och en stor tillbyggnad för scenutrymmen motsvarande Storans halva volym, projekterades i avvikande stil sydväst om teatern. Kostnaden beräknades till 19 miljoner kronor. Konserthusarkitekten Nils Einar Eriksson lade 1963 fram ett originellt förslag till utbyggnad av konserthuset med en teatersalong för 1 300 platser västerut jämte scenutrymme och en enda sidoscen. Kostnad beräknades då till 30 miljoner kronor. Förslaget som avsåg en nära knytning mellan verksamheterna, avslogs som scentekniskt för djärvt.
http://sv.opera.se/</i>