Hitta evenemang i Stockholm
(Musikal)

Visa:

15 30 60 120 240 +
Bild på evenemang Aurora Chamber Orchestra - Premiärkonserten på Stora Salen På Musikaliska i Stockholm.  - Övrigt
augusti
18
kl: 17:00
Stockholm, Stora Salen På Musikaliska, Nybrokajen 11

E Grieg: Holbergsvit för stråkorkester PAUS V Borisova-Ollas: Seven singing butterflies M Gorkij: Mamma Soloslagverk – Evelyn Glennie D Shostakovitsh: Stråkkvartett nr 8 i arr för stråkorkester L van Beethoven: Cavatina från op. 133
Biljetter/Info

Bild på evenemang MAMMA MIA! THE PARTY på Tyrol i Stockholm. Musikal - Musikal
augusti
18
kl: 18:30
Stockholm, Tyrol, Lilla Allmänna gränd 2

Först kom musikalen. Sen kom filmen. Nu väntar partyt! Bli en del av en helt ny upplevelse. En grekisk taverna. En medelhavsmeny. ABBAs låtar och en fest som aldrig tar slut. Välkomna! Den 20 januari 2016 var det världspremiär på Tyrol för nästa steg i succén MAMMA MIA! Tyrol på Djurgården i Stockholm är nu ombyggt och förvandlat till en grekisk taverna med kapacitet på 450 gäster. Du och ditt sällskap är med om en helt ny upplevelse, en middagsunderhållning i flera akter och en fest som aldrig vill ta slut. Producerad av Björn Ulvaeus & Eventum. Pris inkl 3-rätters Medelhavsmeny (exkl dryck). 1 340kr (1231,92 exkl moms) Entré 18:30-19:15. Räkna med minst 4 tim men sen är det upp till dig själv hur länge du vill vara kvar på festen. Alla personer i din bokning placeras tillsammans. Om ni köper biljetter vid olika tillfällen går det bra att få platserna tillsammans men det måste anmälas via mejl. Se hemsida nedan. Bordsplaceringen är klar när ni anländer. www.mammamiatheparty.com
Biljetter/Info

Bild på evenemang MAMMA MIA! THE PARTY på Tyrol i Stockholm. Musikal - Musikal
augusti
19
kl: 13:00
Stockholm, Tyrol, Lilla Allmänna gränd 2

Först kom musikalen. Sen kom filmen. Nu väntar partyt! Bli en del av en helt ny upplevelse. En grekisk taverna. En medelhavsmeny. ABBAs låtar och en fest som aldrig tar slut. Välkomna! Den 20 januari 2016 var det världspremiär på Tyrol för nästa steg i succén MAMMA MIA! Tyrol på Djurgården i Stockholm är nu ombyggt och förvandlat till en grekisk taverna med kapacitet på 450 gäster. Du och ditt sällskap är med om en helt ny upplevelse, en middagsunderhållning i flera akter och en fest som aldrig vill ta slut. Producerad av Björn Ulvaeus & Eventum. Pris inkl 3-rätters Medelhavsmeny (exkl dryck). 1 340kr (1231,92 exkl moms) Entré 13:00-13:45. Räkna med minst 4 tim men sen är det upp till dig själv hur länge du vill vara kvar på festen. Alla personer i din bokning placeras tillsammans. Om ni köper biljetter vid olika tillfällen går det bra att få platserna tillsammans men det måste anmälas via mejl. Se hemsida nedan. Bordsplaceringen är klar när ni anländer. www.mammamiatheparty.com
Biljetter/Info

Bild på evenemang Fallskärmstid - Hästarna Blommar på Teatern under bron i Stockholm. Sport  Familj/Barn - Övrigt
augusti
19
kl: 13:00
Stockholm, Teatern under bron, Hornstulls strand 15-17

Caféz - lek för ändring presenterar stolt Fallskärmstid – hästarna blommar En musikalisk och poetisk familjeföreställning. Fyra hästar har fallit ner under bron mitt i verklighetens öken, en plats där fantasin sakta tycks tyna bort. En plats där krav, stress, resultat, konsumtion och skärmtid sakta verkar ödelägga landskapet. Tillsammans försöker hästarna trassla upp internätet och gräver sig djupare ner i civilisationens öken, in under asfalten, där de finner en oas som får människorna att blomma. En lekfull, allvarlig och surrealistisk föreställning med humor och hjärta. Teater, rörelse, galenskap och musik skapar ett poetiskt konfetti som strös ut i manegen där hästarna tillsammans med publiken travar fram nya spår och leker sig fram till varandra.   Ett allkonstverk som reflekterar kring vår samtid. Ett tillstånd av obegriplig lek. En pjäs om internet eller en lägereld i fallskärmstid. En föreställning där publiken har makten att forma verket. -Vi är alla hästar! -Vi är alla konstnärer! Medverkande: Petra-Eleonora Näslund,Viktor Brobacke, Amanda Fritzén, Erik Glaad Scenografi: Erik Olof Persson, Mani, ensemblen Kostym: Sara Kander, ensemblen Musik: Viktor Brobacke, Amanda Fritzén Spelas: Lördag 19/8, 26/8, 2/9 - 13.00 Söndag 20/8, 27/8, 3/9 - 13.00 Caféz - lek för ändring är en scenisk lekforskningsverksamhet med bas på Södermalm i Stockholm. Ensemblen som består av konstnärer, musiker, skådespelare och pedagoger turnerar sedan 2010 i hela Sverige med sina fria improviserade föreställningar och konstverk för barn och vuxna i alla ålder. Föreställningen presenteras i samarbete med Teatern under bron.   Lokal: Teatern under bron
Biljetter/Info

Bild på evenemang Aurora Chamber Orchestra - Vivaldis årstider på Stora Salen På Musikaliska i Stockholm.  - Övrigt
augusti
19
kl: 17:00
Stockholm, Stora Salen På Musikaliska, Nybrokajen 11

Ulrika Knutson betraktar tiden V Borisova-Ollas: Colors of Autumn PAUS A Vivaldi: Årstiderna i version med slagverk och elektronik Bearbetning och koncept: Terje Tønnesen
Biljetter/Info

Bild på evenemang MAMMA MIA! THE PARTY på Tyrol i Stockholm. Musikal - Musikal
augusti
19
kl: 19:30
Stockholm, Tyrol, Lilla Allmänna gränd 2

Först kom musikalen. Sen kom filmen. Nu väntar partyt! Bli en del av en helt ny upplevelse. En grekisk taverna. En medelhavsmeny. ABBAs låtar och en fest som aldrig tar slut. Välkomna! Den 20 januari 2016 var det världspremiär på Tyrol för nästa steg i succén MAMMA MIA! Tyrol på Djurgården i Stockholm är nu ombyggt och förvandlat till en grekisk taverna med kapacitet på 450 gäster. Du och ditt sällskap är med om en helt ny upplevelse, en middagsunderhållning i flera akter och en fest som aldrig vill ta slut. Producerad av Björn Ulvaeus & Eventum. Pris inkl 3-rätters Medelhavsmeny (exkl dryck). 1 340kr (1231,92 exkl moms) Entré 19:30-20:15. Räkna med minst 4 tim men sen är det upp till dig själv hur länge du vill vara kvar på festen. Alla personer i din bokning placeras tillsammans. Om ni köper biljetter vid olika tillfällen går det bra att få platserna tillsammans men det måste anmälas via mejl. Se hemsida nedan. Bordsplaceringen är klar när ni anländer. www.mammamiatheparty.com
Biljetter/Info

Bild på evenemang Fallskärmstid - Hästarna Blommar på Teatern under bron i Stockholm. Sport  Familj/Barn - Övrigt
augusti
20
kl: 13:00
Stockholm, Teatern under bron, Hornstulls strand 15-17

Caféz - lek för ändring presenterar stolt Fallskärmstid – hästarna blommar En musikalisk och poetisk familjeföreställning. Fyra hästar har fallit ner under bron mitt i verklighetens öken, en plats där fantasin sakta tycks tyna bort. En plats där krav, stress, resultat, konsumtion och skärmtid sakta verkar ödelägga landskapet. Tillsammans försöker hästarna trassla upp internätet och gräver sig djupare ner i civilisationens öken, in under asfalten, där de finner en oas som får människorna att blomma. En lekfull, allvarlig och surrealistisk föreställning med humor och hjärta. Teater, rörelse, galenskap och musik skapar ett poetiskt konfetti som strös ut i manegen där hästarna tillsammans med publiken travar fram nya spår och leker sig fram till varandra.   Ett allkonstverk som reflekterar kring vår samtid. Ett tillstånd av obegriplig lek. En pjäs om internet eller en lägereld i fallskärmstid. En föreställning där publiken har makten att forma verket. -Vi är alla hästar! -Vi är alla konstnärer! Medverkande: Petra-Eleonora Näslund,Viktor Brobacke, Amanda Fritzén, Erik Glaad Scenografi: Erik Olof Persson, Mani, ensemblen Kostym: Sara Kander, ensemblen Musik: Viktor Brobacke, Amanda Fritzén Spelas: Lördag 19/8, 26/8, 2/9 - 13.00 Söndag 20/8, 27/8, 3/9 - 13.00 Caféz - lek för ändring är en scenisk lekforskningsverksamhet med bas på Södermalm i Stockholm. Ensemblen som består av konstnärer, musiker, skådespelare och pedagoger turnerar sedan 2010 i hela Sverige med sina fria improviserade föreställningar och konstverk för barn och vuxna i alla ålder. Föreställningen presenteras i samarbete med Teatern under bron.   Lokal: Teatern under bron
Biljetter/Info

Bild på evenemang 2017 Fourth Stockholm International Arts Festival på Stora Salen På Musikaliska i Stockholm.  - Övrigt
augusti
20
kl: 16:30
Stockholm, Stora Salen På Musikaliska, Nybrokajen 11

Program have six sections: Elegance of the East, Poems of the West, European and Chinese charm, Nordic feelings, The Most Dazzling Folk Style, Yellow River chorus. The east music section has: Chinese Chorus, Chinese folk instrument Guzhen?Chinese traditional opera, folk dance, piano concerto and 100 people chorus. The western music section has: Guitar, piano and flute trio, chamber music, URussia folk song and belly dance Layali Oriental dance.
Biljetter/Info

Bild på evenemang Oedipus Rex på Kungliga Operan, Stockholm i Stockholm. OEDIPUS REX - Opera
augusti
21
kl: 19:00
Stockholm, Kungliga Operan, Stockholm, Gustav Adolfs torg 2, 103 22 Stockholm

19.00, Kungliga Operan Kungliga Hovkapellet Orphei Drängar Damer ur Gustaf Sjökvists Kammarkör och Sofia Vokalensemble Esa-Pekka Salonen, dirigent Peter Sellars, regi Joseph Kaiser, tenor - Kung Oedipus Violeta Urmana, mezzo - Iokaste Davóne Tines, bas - Kreon/Tiresias/Budbäraren Joshua Stewart, tenor - Herden Pauline Cheviller - berättare/Antigone Laurel Jenkins, dans - Ismene IGOR STRAVINSKY: Oedipus Rex paus IGOR STRAVINSKY: Psalmsymfonin Folke Alin, körinstudering Natalie Murray Beale, musikalisk assistent Elias Sime, scenografi Dunya Ramicova/Helene Siebrits, kostym Östersjöfestivalen inleds med den uppmärksammade föreställningen från musikfestivalen i Aix-en-Provence: Stravinskys oratorium Oedipus Rex och Psalmsymfonin med Esa-Pekka Salonen, Kungliga Hovkapellet och Polarprisbelönade operaregissören Peter Sellars. Operan skildrar kung Oidipus tragiska, ofrånkomliga öde och slutliga död i Kolonos, ledsagad av sin dotter Antigone. En dramatisk resa från mörker och desperation till försoning och frid! Konserttid: 2 tim 10 min (inkl paus) Kan en människa undkomma sitt öde? I tusentals år har vi fascinerats och förfärats av vår upplevda oförmåga att själva styra våra liv. I Eddan berättar Snorre Sturlasson om nornorna, den nordiska mytologins ödesgudinnor. Den grekiske skalden Hesiodos beskrev omkring 600-talet före vår tideräkning moirerna som spinner, mäter och klipper av livets trådar. Deras krafter rådde inte ens Olympens gudar över. I kristendomen och andra monoteistiska religioner axlar Gud det yttersta ansvaret över människans livslott och genom bön och andra sätt att söka kontakt kan vi försöka tillskansa oss Guds försyn. Ödet förekommer i allra högsta grad även i modernt sagoberättande. I filmen Wanted använder sig ett hemligt nätverk av lönnmördare av en enorm spinnrock, en samtida tolkning av den grekiska ödesmyten. I den japanska serieföljetongen Oh My Goddess! är tre av huvudpersonerna döpta efter nornorna i Snorres Edda. Ytterligare några exempel på historier där rollfigurernas förutbestämda öden spelar avgörande roll är The Matrix, Harry Potter och Game of Thrones. I den grekiske dramatikern Sofokles tragedi om kung Oidipus är ödets obetvingliga makt smärtsamt påtaglig. När den unge Oidipus av ett orakel får höra att han skall dräpa sin far och äkta sin mor flyr han sin hemstad och sina föräldrar. På sin långa vandring råkar han i gräl och dödar en man i vredesmod. När han kommer till staden Thebe möter han den lömska sfinxen som hotar honom med döden om han inte svarar rätt på en gåta. Oidipus överlistar sfinxen, kröns till kung av Thebe och får änkedrottning Iokastes hand. Allt är dock inte väl i Thebe. En förbannelse vilar över staden sedan den tidigare kungen mördats och gärningsmannen ännu går lös. Den nykrönte Oidipus svär att hitta mördaren och sakta men säkert uppdagas sanningen: Kung Laios och drottning Iokaste fick för många år sedan en son som spåddes döda sin egen far. Kungaparet lämnade barnet för att dö ute på landsbygden, men barnet hittades av en herde som tog det till staden Korinth och döpte det till Oidipus. Främlingen som Oidipus dödade på resan var ingen mindre än kung Laios. Nu har han dessutom fått fyra barn med drottning Iokaste – sin biologiska mor – och därmed fullbordat sitt öde. Förkrossad tar Iokaste sitt liv och, när Oidipus hittar henne, drar han två hårnålar från hennes huvud och sticker ut sina ögon. Mot slutet av sitt eget liv skildrade Sofokles den förskjutne före detta kungens sista dagar i tragedin Oidipus i Kolonos. I stort sett hela Oidipus vuxna liv hade präglats av att undfly sitt öde. Nu var han en flykting, en oönskad och förödmjukad man. Luffaren som blev kung hade blivit luffare igen. Efter många års vandring, ledsagad av sin dotter Antigone, får Oidipus slutligen fristad i en helgad lund utanför Aten där han accepterar sin livslott – sitt öde – och dör till sist med återvunnen heder. Sofokles skrev historierna om kung Oidipus i en livskraftig teatertradition där stor vikt lades vid den kollektiva upplevelsen. Genom teatern, i synnerhet tragedin, skulle publiken uppmuntras till eftertanke och samtal och därigenom få nya perspektiv på livet. Teatern var en slags kollektiv, social terapi där svåra eller rentav förbjudna ämnen kunde dryftas i en miljö där människor kunde mötas och förhoppningsvis förstå varandra bättre. Igor Stravinsky växte upp i en förort till Sankt Petersburg med ukrainska föräldrar. Hans ungdomsår förgylldes av regelbundna resor till västra Ukraina. Där träffade han sin första fru Katya och flyttade dit 1907 när de gift sig. Efter succén med Eldfågeln började familjen Stravinsky spendera vinterhalvåret i Schweiz och när första världskriget bröt ut tvingades de lämna huset i Ukraina för gott. Från sommaren 1920 flyttade de under tjugo år mellan flera olika orter i Frankrike. Familjelivet var ansträngt: Igor reste mycket i arbetet och hade en älskarinna i Paris som han ansträngde sig föga för att hemlighålla. Dessutom led Katya sedan många år av tuberkulos. De sista åren i Frankrike vilade döden tungt över Igor. Hans äldsta dotter, hustru och mor dog alla inom loppet av ett år och han drabbades själv av ett tuberkulosanfall. I september 1939 bröt andra världskriget ut och Igor flydde till USA, tätt följd av älskarinnan Vera, som han sedan gifte sig med. I nästan trettio år bodde paret i Los Angeles, en längre tid än Igor bott någon annanstans. Ändå fann han sig aldrig till rätta, trots rikt socialt umgänge och fortsatta framgångar. Hade han vant sig så vid att ständigt vara på väg, aldrig slå sig ner någonstans, att han till slut inte förmådde rota sig ens när han hade möjligheten? När Stravinsky skrev opera-oratoriet Oedipus Rex var han i fyrtioårsåldern och levde ett dubbelliv, splittrat mellan barnen och hans kroniskt sjuka hustru i Nice samt karriären och älskarinnan i Paris. Av alla dramer och berättelser, varför tonsatte han just Sofokles tragedi? Genljöd någonting i den i hans eget själsliv? Tre år senare skrev han Psalmsymfonin han fick en beställning till Bostonsymfonikernas 50-årsjubileum men valde att även skriva för kör. Stravinsky hade länge velat använda texter ur Psaltaren och påstod själv att såväl dessa som Kung Oidipus valdes för texternas popularitet. Men det finns också kopplingar mellan de båda verken och Stravinsky själv. I Psalmsymfonins första sats går texten ”en tid är jag gäst hos dig, en främling som alla mina fäder”. Vem var egentligen Igor Stravinsky, kosmopoliten som talade fem språk och räknade några av sin tids främsta författare, musiker och bildkonstnärer till sina vänner? Hela livet hade han flyttat runt, tvingats bort, ständigt i rörelse, på flykt. Den världsvana ytan kan lika gärna ha varit ett skal för att skydda ett känsligt och sårbart inre. Oidipus går genom livet som en främling för sig själv. Han vinner ära, berömmelse och makt men står till slut handfallen inför krafter utom hans kontroll. Var han själv skyldig till de brott han bevisligen utfört, fastän han ansträngt sig för att förhindra dem? Brottades Stravinsky med känslor av skuld och skam, frustration och sorg som han höll djupt inom sig? I så fall är det i musiken vi kommer hans känslor närmast. I Peter Sellars uppsättning av Oedipus Rex ersätts recitativen i originalet, skrivna av Jean Cocteau, med Oidipus dotter Antigones ord tagna ur Oidipus i Kolonos. Hon ser sina föräldrar sakta förgöras, som Stravinskys barn lär ha sett sina föräldrars relation tänjas till bristningsgränsen. Men i tron och i ödmjukheten finns frälsningen – för Oidipus, liksom för Stravinsky. Sellars skildrar Oidipus sista dagar med Psalmsymfonin. ”Han drog mig upp ur fördärvets grop”, fortsätter andra satsen, ”mina steg gjorde han trygga.” Efter ett helt liv på flykt förlikar sig Oidipus med sitt öde och dör i frid. ”Allt som lever och andas skall prisa Herren.” Som ett helgon försvinner Oidipus i ett bländande ljussken och Stravinsky hittar, förhoppningsvis, sin egen frid. David Saulesco
Biljetter/Info

Bild på evenemang Finland Jubilerar på Berwaldhallen i Stockholm.  - Musik
augusti
22
kl: 19:00
Stockholm, Berwaldhallen, Dag Hammarskjölds väg 3, 115 27 Stockholm

100 år av självständighet kl 19.00, Berwaldhallen Helsingfors Stadsorkester Susanna Mälkki, dirigent Solister: Gerhild Romberger, alt Simon ONeill, tenor Mästerlig enkelhet i Sibelius sista symfoni och Mahlers gripande avsked från jordelivet. JEAN SIBELIUS: Symfoni nr 7 C-dur op 105 Paus GUSTAV MAHLER: Das Lied von der Erde - Das Trinklied vom Jammer der Erde - Der Einsame im Herbst - Von der Jugend - Von der Schönheit - Der Trunkene im Frühling - Der Abschied Helsingfors stadsorkester och Susanna Mälkki återvänder till Berwaldhallen och Östersjöfestivalen! I år uppmärksammas särskilt Finlands 100-årsjubileum som självständig nation. Sibelius Symfoni nr 7, ett av hans sista verk, var nyskapande och oförutsägbart när det mötte publiken 1924. Mahlers Das Lied von der Erde sprang ur tonsättarens smärtsamma liv och blandar kinesisk poesi med rikt och suggestivt klangmåleri. Konsertens längd: ca 2 tim (inkl paus). JEAN SIBELIUS tog sig aldrig an en ny symfoni och dess olika tekniska problem på samma sätt två gånger. En faktor som ger honom en trygg plats på parnassen bland de riktigt stora. Då det var dags för Sibelius sista överlevande symfoni (nummer 8 antas ju ha gått upp i rök i den ståtliga gröna kakelugnen hemma i villan Ainola) blev det nya formgrepp. Symfoni nr 7 är ett paradexempel på förmågan att utveckla ständigt nytt musikaliskt material ur en enkel grundidé. I dess enda långa sats rör sig Sibelius än en gång kring människans kamp mot naturkrafterna. Tempot är övervägande långsamt, men inte utan undantag. Pregnant är det brett sjungande trombonsolotemat, det dyker upp tre gånger och leder varje gång åter till huvudtonarten C-dur och till adagiotempot. En symfoni utan direkta föregångare i konstruktionen, komponerad våren 1923 och uruppförd i Stockholm i april månad året därpå. Då under titeln Fantasia sinfonica, först vid tryckningen införlivades verket självklart i symfonicykeln. Den sjunde symfonin tillhör tonsättarens sista betydande verk, endast skådespelsmusiken till Stormen och tondikten Tapiola kan räknas dit bland det som kom efter. Snart inträdde den så kallade ”tystnaden från Järvenpää”, Sibelius decennier av närmast icke-komponerande. I ett berömt samtal med Gustav Mahler uttryckte Sibelius att hans symfoniska strävan var stilistisk stränghet och en djup logik, ett inre sammanhang mellan alla teman. Då bör sjunde symfonin ha legat så nära hans egna ideal som tänkas kan. Tala om koncentrerat mästerverk. 1907 var ett fruktansvärt år för GUSTAV MAHLER. Personstrider tvingade honom att lämna chefsposten på Wienoperan, hans fyraåriga dotter Maria avled och hjärtproblemen som några år senare kostade honom livet diagnosticerades. Av en vän hade han fått lite semesterläsning till tröst: Den kinesiska flöjten av Hans Bethge, mycket uppmärksammade tyska översättningar av klassisk kinesisk poesi. Texterna inspirerade den hårt drabbade tonsättaren i hög grad. Das Lied von der Erde fullbordades i Toblach 1908, av en man som redan var väl medveten om att hans dagar var räknade och att han måste skiljas från det sköna i världen. De sex sångerna bildar ett enda långt farväl till jordelivet, både till dess glädjeämnen och till dess tragik. Mahler betecknade själv verket som en symfoni, men undvek ändå titeln Symfoni nr 9, kanske i ett försök att blidka gudarna som hade kallat hem Beethoven, Schubert och Bruckner efter just nio symfonier. Nå, Mahlers egen nia kom ju med tiden trots allt. Något framförande av Das Lied von der Erde fick han aldrig höra, Bruno Walter stod för uruppförandet i München i november 1911, ett halvår efter Mahlers död. Tonsättaren är här som allra mest delikat och transparent, orkestern behandlas genomgående som en stor kammarensemble och används sällan i sin helhet, då framförallt i den inledande sången. I den hör vi också tre gånger ett nyckeltextställe: Dunkel ist das Leben, ist der Tod! – Mörkt är livet, liksom döden. Gunnar Lanzky-Otto
Biljetter/Info

Bild på evenemang MAMMA MIA! THE PARTY på Tyrol i Stockholm. Musikal - Musikal
augusti
24
kl: 18:30
Stockholm, Tyrol, Lilla Allmänna gränd 2

Först kom musikalen. Sen kom filmen. Nu väntar partyt! Bli en del av en helt ny upplevelse. En grekisk taverna. En medelhavsmeny. ABBAs låtar och en fest som aldrig tar slut. Välkomna! Den 20 januari 2016 var det världspremiär på Tyrol för nästa steg i succén MAMMA MIA! Tyrol på Djurgården i Stockholm är nu ombyggt och förvandlat till en grekisk taverna med kapacitet på 450 gäster. Du och ditt sällskap är med om en helt ny upplevelse, en middagsunderhållning i flera akter och en fest som aldrig vill ta slut. Producerad av Björn Ulvaeus & Eventum. Pris inkl 3-rätters Medelhavsmeny (exkl dryck). 1 340kr (1231,92 exkl moms) Entré 18:30-19:15. Räkna med minst 4 tim men sen är det upp till dig själv hur länge du vill vara kvar på festen. Alla personer i din bokning placeras tillsammans. Om ni köper biljetter vid olika tillfällen går det bra att få platserna tillsammans men det måste anmälas via mejl. Se hemsida nedan. Bordsplaceringen är klar när ni anländer. www.mammamiatheparty.com
Biljetter/Info

Bild på evenemang Estonian Festival Orchestra på Berwaldhallen i Stockholm. Klassisk Musik - Musik
augusti
24
kl: 19:00
Stockholm, Berwaldhallen, Dag Hammarskjölds väg 3, 115 27 Stockholm

Unikt gästspel med Paavo Järvi på pulten kl 19.00, Berwaldhallen Estonian Festival Orchestra Paavo Järvi, dirigent Ksenija Sidorova, accordeon DMITRIJ SJOSTAKOVITJ: Symfoni nr 1 ERKKI-SVEN TÜÜR: Prophecy, accordeonkonsert Paus JEAN SIBELIUS: Symfoni nr 2 Den unga, hungriga estniska ensemblen framför Sjostakovitjs stora ungdomsverk, Symfoni nr 1, som lovordades för sitt djup – inte minst med tanke på tonsättarens unga ålder. När Sibelius skrev sin Symfoni nr 2 blickade han inåt: han kallade själv verket för en andlig bekännelse. I Erkki-Sven Tüürs Prophecy Concerto visar Ksenija Sidorova accordeonens mångsidighet och virtuositet. Konsertens längd: ca 2 tim 15 min (inkl paus). Sedan dess invigning vid Pärnu Music Festival 2011 har Estonian Festival Orchestra, bestående av framstående internationella musiker som handplockats av dirigenten Paavo Järvi själv, gått från klarhet till klarhet. I år turnerar orkestern för första gången och gör ett efterlängtat gästspel i Berwaldhallen. Med sig har de den internationellt lovprisade accordeonisten Ksenija Sidorova, känd för sin konstnärliga bredd och virtuositet på sitt underskattade och mångsidiga instrument. Järvis landsman, tonsättaren ERKKI-SVEN TÜÜR började sin musikaliska karriär i rockbandet In Spe i slutet av 1970-talet. Han fortsatte som bandets frontfigur parallellt med kompositionsstudier på Estlands musik- och teaterakademi. Efter studierna lämnade han rockstjärnelivet för att fokusera på tonsättande. Influenserna från åren med In Spe lever dock kvar i hans musik, till exempel hans femte symfoni där elgitarr ingår i besättningen. Tüürs accordeonkonsert, Prophecy är traditionell till sin instrumentation men i verkets komplexa, synkoperade rytmik märks ändå att han fortfarande har ena foten kvar i rockmusiken. Solostämman smälter om vartannat in i orkesterklangen och träder fram i ensamt majestät men är alltid lekfull, svängig och intressant. Tillsammans med solokonserten ger Järvi och orkestern inte mindre än två symfonier, den ena ett brådmoget ungdomsverk och den andra en inåtblickande själslig bekännelse. DMITRI SJOSTAKOVITJ började studera vid konservatoriet i Sankt Petersburg redan som trettonåring under Alexander Glazunovs vakande öga. Glazunov, då konservatoriets rektor och själv ett musikaliskt underbarn, lär i Sjostakovitj ha sett en glimt av sig själv. Det var Glazunov som såg till att Sjostakovitj Symfoni nr 1 f-moll – hans examensarbete – uruppfördes av Sankt Petersburgs filharmoniker. Symfonin blev en omedelbar framgång, ett moget och välutvecklat verk som stod i skarp kontrast mot den unge tonsättaren som blygt och lite besvärat tog emot publikens jubel. Efter succéerna med både sin första symfoni och tondikten Finlandia reste JEAN SIBELIUS med familj till Rapallo i norra Italien. Resan hade ordnats av en god vän till Sibelius som menade att vistelsen i ”ett land där allting är vackert, till och med det fula” skulle inspirera Sibelius till nya storverk, liksom tidigare Tjajkovskij och Strauss. Och mycket riktigt: några månader senare, i mars 1902, hade Sibelius Symfoni nr 2 D-dur premiär i Helsingfors. Den blev ytterligare en stor framgång och beskrevs som ”musik som leder oss in i extas, som en schaman med sin trolltrumma”. Sibelius själv kallade symfonin för sin själs bekännelse och i skisserna under arbetet har han hänvisat till bland annat Don Giovannis möte med Döden i Mozarts opera. Kanske sörjde han fortfarande sin yngsta dotters förtida död eller plågades av sitt hemlands förtryck under ryssarna. Efter många turer och skiftningar slutar symfonin ändå triumferande i ett budskap om hopp och framtidstro trots missöden och olycka. David Saulesco
Biljetter/Info

Bild på evenemang MAMMA MIA! THE PARTY på Tyrol i Stockholm. Musikal - Musikal
augusti
25
kl: 18:30
Stockholm, Tyrol, Lilla Allmänna gränd 2

Först kom musikalen. Sen kom filmen. Nu väntar partyt! Bli en del av en helt ny upplevelse. En grekisk taverna. En medelhavsmeny. ABBAs låtar och en fest som aldrig tar slut. Välkomna! Den 20 januari 2016 var det världspremiär på Tyrol för nästa steg i succén MAMMA MIA! Tyrol på Djurgården i Stockholm är nu ombyggt och förvandlat till en grekisk taverna med kapacitet på 450 gäster. Du och ditt sällskap är med om en helt ny upplevelse, en middagsunderhållning i flera akter och en fest som aldrig vill ta slut. Producerad av Björn Ulvaeus & Eventum. Pris inkl 3-rätters Medelhavsmeny (exkl dryck). 1 340kr (1231,92 exkl moms) Entré 18:30-19:15. Räkna med minst 4 tim men sen är det upp till dig själv hur länge du vill vara kvar på festen. Alla personer i din bokning placeras tillsammans. Om ni köper biljetter vid olika tillfällen går det bra att få platserna tillsammans men det måste anmälas via mejl. Se hemsida nedan. Bordsplaceringen är klar när ni anländer. www.mammamiatheparty.com
Biljetter/Info

Bild på evenemang MAMMA MIA! THE PARTY på Tyrol i Stockholm. Musikal - Musikal
augusti
26
kl: 13:00
Stockholm, Tyrol, Lilla Allmänna gränd 2

Först kom musikalen. Sen kom filmen. Nu väntar partyt! Bli en del av en helt ny upplevelse. En grekisk taverna. En medelhavsmeny. ABBAs låtar och en fest som aldrig tar slut. Välkomna! Den 20 januari 2016 var det världspremiär på Tyrol för nästa steg i succén MAMMA MIA! Tyrol på Djurgården i Stockholm är nu ombyggt och förvandlat till en grekisk taverna med kapacitet på 450 gäster. Du och ditt sällskap är med om en helt ny upplevelse, en middagsunderhållning i flera akter och en fest som aldrig vill ta slut. Producerad av Björn Ulvaeus & Eventum. Pris inkl 3-rätters Medelhavsmeny (exkl dryck). 1 340kr (1231,92 exkl moms) Entré 13:00-13:45. Räkna med minst 4 tim men sen är det upp till dig själv hur länge du vill vara kvar på festen. Alla personer i din bokning placeras tillsammans. Om ni köper biljetter vid olika tillfällen går det bra att få platserna tillsammans men det måste anmälas via mejl. Se hemsida nedan. Bordsplaceringen är klar när ni anländer. www.mammamiatheparty.com
Biljetter/Info

Bild på evenemang Fallskärmstid - Hästarna Blommar på Teatern under bron i Stockholm. Sport  Familj/Barn - Övrigt
augusti
26
kl: 13:00
Stockholm, Teatern under bron, Hornstulls strand 15-17

Caféz - lek för ändring presenterar stolt Fallskärmstid – hästarna blommar En musikalisk och poetisk familjeföreställning. Fyra hästar har fallit ner under bron mitt i verklighetens öken, en plats där fantasin sakta tycks tyna bort. En plats där krav, stress, resultat, konsumtion och skärmtid sakta verkar ödelägga landskapet. Tillsammans försöker hästarna trassla upp internätet och gräver sig djupare ner i civilisationens öken, in under asfalten, där de finner en oas som får människorna att blomma. En lekfull, allvarlig och surrealistisk föreställning med humor och hjärta. Teater, rörelse, galenskap och musik skapar ett poetiskt konfetti som strös ut i manegen där hästarna tillsammans med publiken travar fram nya spår och leker sig fram till varandra.   Ett allkonstverk som reflekterar kring vår samtid. Ett tillstånd av obegriplig lek. En pjäs om internet eller en lägereld i fallskärmstid. En föreställning där publiken har makten att forma verket. -Vi är alla hästar! -Vi är alla konstnärer! Medverkande: Petra-Eleonora Näslund,Viktor Brobacke, Amanda Fritzén, Erik Glaad Scenografi: Erik Olof Persson, Mani, ensemblen Kostym: Sara Kander, ensemblen Musik: Viktor Brobacke, Amanda Fritzén Spelas: Lördag 19/8, 26/8, 2/9 - 13.00 Söndag 20/8, 27/8, 3/9 - 13.00 Caféz - lek för ändring är en scenisk lekforskningsverksamhet med bas på Södermalm i Stockholm. Ensemblen som består av konstnärer, musiker, skådespelare och pedagoger turnerar sedan 2010 i hela Sverige med sina fria improviserade föreställningar och konstverk för barn och vuxna i alla ålder. Föreställningen presenteras i samarbete med Teatern under bron.   Lokal: Teatern under bron
Biljetter/Info

Bild på evenemang MAMMA MIA! THE PARTY på Tyrol i Stockholm. Musikal - Musikal
augusti
26
kl: 19:30
Stockholm, Tyrol, Lilla Allmänna gränd 2

Först kom musikalen. Sen kom filmen. Nu väntar partyt! Bli en del av en helt ny upplevelse. En grekisk taverna. En medelhavsmeny. ABBAs låtar och en fest som aldrig tar slut. Välkomna! Den 20 januari 2016 var det världspremiär på Tyrol för nästa steg i succén MAMMA MIA! Tyrol på Djurgården i Stockholm är nu ombyggt och förvandlat till en grekisk taverna med kapacitet på 450 gäster. Du och ditt sällskap är med om en helt ny upplevelse, en middagsunderhållning i flera akter och en fest som aldrig vill ta slut. Producerad av Björn Ulvaeus & Eventum. Pris inkl 3-rätters Medelhavsmeny (exkl dryck). 1 340kr (1231,92 exkl moms) Entré 19:30-20:15. Räkna med minst 4 tim men sen är det upp till dig själv hur länge du vill vara kvar på festen. Alla personer i din bokning placeras tillsammans. Om ni köper biljetter vid olika tillfällen går det bra att få platserna tillsammans men det måste anmälas via mejl. Se hemsida nedan. Bordsplaceringen är klar när ni anländer. www.mammamiatheparty.com
Biljetter/Info

Bild på evenemang Fallskärmstid - Hästarna Blommar på Teatern under bron i Stockholm. Sport  Familj/Barn - Övrigt
augusti
27
kl: 13:00
Stockholm, Teatern under bron, Hornstulls strand 15-17

Caféz - lek för ändring presenterar stolt Fallskärmstid – hästarna blommar En musikalisk och poetisk familjeföreställning. Fyra hästar har fallit ner under bron mitt i verklighetens öken, en plats där fantasin sakta tycks tyna bort. En plats där krav, stress, resultat, konsumtion och skärmtid sakta verkar ödelägga landskapet. Tillsammans försöker hästarna trassla upp internätet och gräver sig djupare ner i civilisationens öken, in under asfalten, där de finner en oas som får människorna att blomma. En lekfull, allvarlig och surrealistisk föreställning med humor och hjärta. Teater, rörelse, galenskap och musik skapar ett poetiskt konfetti som strös ut i manegen där hästarna tillsammans med publiken travar fram nya spår och leker sig fram till varandra.   Ett allkonstverk som reflekterar kring vår samtid. Ett tillstånd av obegriplig lek. En pjäs om internet eller en lägereld i fallskärmstid. En föreställning där publiken har makten att forma verket. -Vi är alla hästar! -Vi är alla konstnärer! Medverkande: Petra-Eleonora Näslund,Viktor Brobacke, Amanda Fritzén, Erik Glaad Scenografi: Erik Olof Persson, Mani, ensemblen Kostym: Sara Kander, ensemblen Musik: Viktor Brobacke, Amanda Fritzén Spelas: Lördag 19/8, 26/8, 2/9 - 13.00 Söndag 20/8, 27/8, 3/9 - 13.00 Caféz - lek för ändring är en scenisk lekforskningsverksamhet med bas på Södermalm i Stockholm. Ensemblen som består av konstnärer, musiker, skådespelare och pedagoger turnerar sedan 2010 i hela Sverige med sina fria improviserade föreställningar och konstverk för barn och vuxna i alla ålder. Föreställningen presenteras i samarbete med Teatern under bron.   Lokal: Teatern under bron
Biljetter/Info

Bild på evenemang Seasons – Fem Årstider på Berwaldhallen i Stockholm. Klassisk Musik - Musik
augusti
27
kl: 15:00
Stockholm, Berwaldhallen, Dag Hammarskjölds väg 3, 115 27 Stockholm

Årstidernas växlingar i ett varmare klimat kl 15.00, Berwaldhallen Musica Vitae Malin Broman, musikalisk ledare Stina Ekblad, diktläsning ANTONIO VIVALDI: Violinkonsert E-dur, Våren MARIE SAMUELSSON: Fem årstider ANTONIO VIVALDI: Violinkonsert g-moll, Sommaren MARIE SAMUELSSON: Fem årstider ANTONIO VIVALDI: Violinkonsert F-dur, Hösten ANTONIO VIVALDI: Epilog: Violinkonsert f-moll, Vintern Musica Vitae under ledning av Malin Broman framför Vivaldis konsertsvit De fyra årstiderna som kontrasteras med ett nyskrivet verk av Marie Samuelsson, Fem årstider. Inspirerat av jordklotets stigande temperatur och dess olycksbådande konsekvenser, blir verket en ödesmättad pendang till Vivaldis jämförelsevis naiva och oförstörda naturskildringar. Konsertens längd: ca 1 tim (ingen paus). De fyra årstiderna av Antonio Vivaldi Vivaldi var en föregångare med att skriva vad som senare har kommit att kallas för programmusik. De fyra årstiderna (1725) berättar om något utanför sig själv, en historia och i det här fallet om olika naturintryck. Det är därför Vivaldis Vintern låter så väldigt mycket vinter. Varje årstid är uppdelad i tre stycken (tre månader) och årstiderna är nära länkade till fyra målande sonetter som kan ha varit skrivna av tonsättaren själv, men därom tvista de lärda. Sonetterna gestaltas fyndigt och fängslande i konsertsviten genom olika musikaliska effekter: vårens fågelsång, hundar som skäller i violastämman, milda vindar, sommarens åskväder som målas upp av hetsiga violiner, snöblandat regn på vintern och så vidare. Det finns en ohämmad glädje och naivitet i Vivaldis musik som gör hans violinkonserter tidstypiska. Den första sonetten inleds med raderna: ”Våren har anlänt och av fullaste glädje hälsas den av fågelsång.” De fyra årstiderna är ett av barockens mest kända verk, och det är onekligen ett barockt verk med sin snabba rytm, energi och stolthet. Notera dock att ordet ”barock” sedan det myntades även har använts i pejorativ bemärkelse för att peka ut något som är överdrivet och orimligt. Aristokratin använde till exempel under 1600- och 1700-talet ”barock” och storvulen arkitektur för att imponera på sina besökare. De ohämmade glädjetonerna i Vivaldis konsertsvit framstår också som kanske rentav blåögda och pompösa i vår egen desillusionerade tid, som utmärks av alltmer sargade naturlandskap, markförsurning, smog och övergödning. Mats Hansson Fem årstider av Marie Samuelsson Ett flertal kompositörer har arrangerat om Vivaldis De fyra årstiderna och kommenterat hans konsertsvit på olika vis. Bach återanvände musiken 1726 till sin kantat Wer weiß, wie nahe mir mein Ende? Jean-Jacques Rousseau arrangerade en flöjtversion av Våren år 1775. Rousseau är mest känd för sin betydelse inom politisk filosofi, men han skrev även sju operor och var en flitig kompositör. Mer nutida Astor Piazzolla gjorde en tangoversion av årstiderna kring 1970 som han placerade i Buenos Aires. Det allra senaste verket som har inspirerats av Vivaldi är, hursomhelst, det nykomponerade verket Fem årstider av svenska tonsättaren Marie Samuelsson, en ödesmättad pendang som inte inleds med våren utan med hösten. Verket har rentav två stycken höstar. Samuelssons musik är skriven i en helt annan era, där jordklotets årstidssäsonger allt tydligare rubbas och barockens oskuld sedan länge har gått förlorad. I vårt allt varmare klimat är Fem årstider en elegisk och suggestiv kommentar till Vivaldis mer oskyldiga och oförstörda naturskildringar. Dikterna som är bifogade och skrivna av Mimmi Palm ger bildtäta skildringar av de olika årstiderna, men de är stilla betraktelser som präglas av mystik, mörker, moln som saktar in och höstvinden som stillnar. De saknar Vivaldis fåglar och glädjesång. De nämner inte heller Bacchus, danser eller vinterns glädje, utan är desto mer subtila och sköra. Mats Hansson
Biljetter/Info

Bild på evenemang MAMMA MIA! THE PARTY på Tyrol i Stockholm. Musikal - Musikal
augusti
27
kl: 16:00
Stockholm, Tyrol, Lilla Allmänna gränd 2

Först kom musikalen. Sen kom filmen. Nu väntar partyt! Bli en del av en helt ny upplevelse. En grekisk taverna. En medelhavsmeny. ABBAs låtar och en fest som aldrig tar slut. Välkomna! Den 20 januari 2016 var det världspremiär på Tyrol för nästa steg i succén MAMMA MIA! Tyrol på Djurgården i Stockholm är nu ombyggt och förvandlat till en grekisk taverna med kapacitet på 450 gäster. Du och ditt sällskap är med om en helt ny upplevelse, en middagsunderhållning i flera akter och en fest som aldrig vill ta slut. Producerad av Björn Ulvaeus & Eventum. Pris inkl 3-rätters Medelhavsmeny (exkl dryck). 1 340kr (1231,92 exkl moms) Entré 16:00-16:45. Räkna med minst 4 tim men sen är det upp till dig själv hur länge du vill vara kvar på festen. Alla personer i din bokning placeras tillsammans. Om ni köper biljetter vid olika tillfällen går det bra att få platserna tillsammans men det måste anmälas via mejl. Se hemsida nedan. Bordsplaceringen är klar när ni anländer. www.mammamiatheparty.com
Biljetter/Info

Bild på evenemang Konsert För Kör på Berwaldhallen i Stockholm. Klassisk Musik - Musik
augusti
27
kl: 19:00
Stockholm, Berwaldhallen, Dag Hammarskjölds väg 3, 115 27 Stockholm

Dijkstra firar tioårsjubileum med musikalisk present och magnifik konsert kl 19.00, Berwaldhallen Radiokören Dirigent: Peter Dijkstra MARTIN SMOLKA: The Name Emmanuel, uruppförande NANA FORTE: En ego Campana SVEN-DAVID SANDSTRÖM: En ny himmel och en ny jord ALFRED SCHNITTKE: Konsert för kör Radiokören och tioårsjubilerande chefsdirigenten Peter Dijkstra ger ett av 1900-talets stora körverk, Alfred Schnittkes Konsert för blandad kör, som utmanade såväl publiken som den ryska staten när det hade premiär på 1980-talet. Dessutom The Name Emanuel, ett uruppförande av Martin Smolka, En ego Campana av Nana Forte och Sven-David Sandströms profetiska En ny himmel och en ny jord. Konserten sänds direkt i Sveriges Radio P2. Konsertens längd: ca 1 tim 20 min (ingen paus). Dijkstra firar tioårsjubileum med musikalisk present och magnifik konsert När tjeckiske tonsättaren Martin Smolka gjorde entré på den avantgardistiska scenen i musiklivet var han influerad av post-webernism, minimalism, amerikansk experimentell musik och den polska skolan. På det tidiga 90-talet intresserade han sig för bisarra instrument och ljudkällor som extremt lågstämda stråkar, gamla grammofoner och diverse objekt som kan fungera som slagverk. Det senaste decenniet har Smolka även fångats av vokalmusik, i synnerhet körmusik. Det var också Smolka som Peter Dijkstra valde att låta tonsätta då han av Radiokören fick i present att beställa ett stycke till kören för att fira sina tio år som chefsdirigent, en beställning som resulterade i The Name Emmanuel. År 2015 skrev den slovenska Nana Forte fyra stycken för franska Ensemble Epsilon. I en konsert med temat gammalt – nytt sjöng ensemblen musik av Jacobus Gallus, Dominique Phino och Nana Forte med de olika komponisternas tonsättningar av samma texter. Forte berättar: Jag beslöt mig för att gå vidare med idén och hittade då Gallus vackra En ego camparna med en text som gav mig åtskilliga rytmiska och harmoniska idéer. Gallus kom från Slovenien så vi är lite stolta över honom. Texten är inte så känd, den kommer från en antologi med tänkespråk från femtonhundratalet med titeln Carmina proverbialia, tryckt första gången i Basel 1576 och därefter omtryckt flera gånger. Gallus levde 1550–1591, i samlingen Moralia från 1596, återfinns något så ovanligt som madrigaler på latin. Madrigalen har rötter i visan och skrevs oftast på folkspråk, latinet var förbehållet den sakrala musiken. I En ego campana leker Gallus med klockklangen i formens typiska tonmåleri. Nana Forte skriver även hon en slags madrigal som det kan låta 500 år senare. En ny himmel och en ny jord, kända rader ur Uppenbarelseboken vars texter inte alltid är helt lättolkade. Där talas bland annat om ett himmelskt rike som öppnar sig för människorna. Och visst kan man höra det förklarade ljuset bryta fram i Svens-David Sandströms tonsättning. Sandström som under fem decennier har bidragit med en rad betydande verk, inte minst till den svenska körrepertoaren, En ny himmel och en ny jord är ett av dem som letat sig ut och blivit en del av den internationella repertoaren. I slutet av 60-talet vände sig den ryske tonsättaren Alfred Schnittke medvetet bort från den stränga tolvtonstekniken som han såg som alltför begränsande. Han hade i den filmmusik som han skrev experimenterat en hel del genom att låta olika stilar avlösa varandra. Schattenklänge – ”skuggklanger” – kallade han det för då han blandade, ibland ganska vilt, musik från olika epoker och genrer. Schnittkes körmusik är emellertid mer klangligt homogen. Konsert för kör är fast knuten till den ryska, ortodoxa musiken. Samtidigt kastar såväl barocken som Mahler, Sjostakovitj och Charles Ives långa musikaliska skuggor över Schnittkes melodier i liturgisk stil. Texten är hämtad från 900-talsmunken Gregorius av Nareks bönbok med så kallade klagovisor där han söker svaret på den tungt vägande frågan: ”vad kan vi människor erbjuda Gud som redan har allt och vet allting bättre än vi någonsin skulle kunna uttrycka det?” Karin Ekedahl
Biljetter/Info

Bild på evenemang Fruit Bats [US] + Vetiver [US] | Stockholm på Scalateaterns Källare i Stockholm.  - Övrigt
augusti
28
kl: 18:00
Stockholm, Scalateaterns Källare, Wallingatan 32-34

FRUIT BATS Efter 16 år och fem framgångsrika album som Fruit Bats behövde Eric D. Johnson starta om på nytt efter en personlig tragedi. Han gjorde det genom att skapa filmusik, jobba som producent åt bla Nina Persson (Cardigans) och arrangera ljuvliga musikfestivalen Huichica i Sonoma, Californien. Och han släppte soloalbumet ”EDJ” genom nya indie-labeln Easy Sound. Men Eric D. Johnson är Fruit Bats, och Fruit Bats är tillbaka. ? Fruit Bats nya album heter ”Absolute Loser” och är en triumferande återkomst till namn, form och identitet. Det är Johnsons mest personliga och ärliga platta i karriären. Musikaliskt är det en fortsättning på den Laurel Canyon-lummiga folkpop som gjort Fruit Bats så älskade från början. Under till synes enkla melodier gömmer sig genialitet och briljanta arrangemang där emellanåt lager på upp till 10 gitarrer ramlar runt med en bångstyrig banjo. ? Fruit Bats återkomst och albumet ”Absolute Loser” handlar att komma vidare, att omdefiniera efter tragedi, och att genom självmedvetenhet acceptera. ? “I am what I am,” he says. “And that’s freeing in a way.” >>>>>>>? VETIVER Under namnet Vetiver har San Fransisco-baserade sångaren, gitarristen, låtskrivaren och producenten Andy Cabic släppt 6 förnämliga folk-indie-pop album sedan debuten 2003 och turnerat världen över i både eget namn och som support åt namn som Wilco, Fleet Foxes, Beach House och The Shins.  Andy Cabic’s nära vänskap med Devandra Banhart (de goda vännerna har gjort flera soloturnéer ihop) gjorde Vetiver omtalade i Freaky-Folk-kretsar men musiken utvecklades  snabbt till något som med lätthet glider fram genom drömsk folkindiepop, solig västkusts-countrypop och lätt psykedelisk retro-rock.  ”Vetiver craft nuanced, understated songs that reward careful listening, building a rich duality; a space where sunshine is only a chord away from melancholy, an introspective lyric underlies an extroverted chorus and subtlety tries to be outgoing in an effort to connect the dots of life’s ellipsis.” >>>>>>> Fruit Bats och Vetivers karriärer har gått parallellt genom åren, de har haft demonproducenten Thom Monahan (Beachwood Sparks, Chris Robinson Brotherhood, Devandra Banhart) som ständig följeslagare och kollega, Johnson och Cabic har gästat på varandras plattor och de har gjort ett flertal turnéer ihop. Både Fruit Bats och Vetiver var en del av indiebolaget Sub Pop under den gyllene era då bolaget släppte namn och världsuccéer som Beachwood Sparks, Fleet Foxes, Band Of Horses, Postal Service,  The Shins, Grand Archives, The Elected och Blitzen Trapper samt på senare år har både Fruit Bats och Vetiver givit ut sina album via nya spännande indie-labeln Easy Sound Recordings.  Nu ger sig de trogna vännerna ut på gemensam turné där de ackompanjerar varandra under kvällen.
Biljetter/Info

Bild på evenemang Knut Reiersrud på Fasching i Stockholm.  - Musik
augusti
29
kl: 18:00
Stockholm, Fasching, Kungsgatan 63

Knut Reiersrud I trettio år har Knut Reiersrud spelat på sina många gitarrer på otaliga scener och fångat publiken världen runt. Hans behandling av stränginstrumenten, både musikaliskt och visuellt, är att betrakta som en totalupplevelse. Kung Harald sa efter en Reiersrud-konsert i Sydfrika att han aldrig hade sett en musiker fysiskt försvinna in i ett instrument så som Reiersrud. President Tabu Mbeki erbjöd Knut ett sydafrikansk pass - för att få ett återbesök. Med sin enorma erfarenhet - 14 soloalbum, medverkan på över 200 inspelningar och turnéer på alla världens kontinenter - är han närmast en levande legend. Med blues i ryggraden är Reiersrud tillsammans med sitt band alltid inställd på att levera 110 procent. Reiersrud har till konserten på Fasching med sig en superuppställning unga musiker som spelat med Big Bang, National Bank, Vidar Busk och Marit Larsen - för att nämna några. Knut Reiersrud - gitarrer David Wallumrød - keyboards Bjørn Holm - sång/gitarr Nikolai Eilertsen - bas Andreas Bye - trummor
Biljetter/Info

Bild på evenemang Joe Locke på Fasching i Stockholm.  - Musik
augusti
30
kl: 18:00
Stockholm, Fasching, Kungsgatan 63

Joe Locke En av världens främsta vibrafonister - Joe Locke har gjort sig ett namn under de senaste decennierna. Denna kväll möter han svenska musikerna Magnus Hjorth, Martin Sjöstedt och Daniel Fredriksson på Fasching! Joe Locke är en världsresenär vars karriär tagit honom till jordens alla storstäder för att ge vibrafonkonserter. Han var länge känd som solist - med ett brett känslomässigt musikaliskt uttryck och otrolig teknik, men har under senare år klivit fram även som kompositör och bandledare med egna originalkompositioner. Vibrafonisten brukar få komplimanger för sin kristallklara ton med "varm glöd runt kanterna" - han är en av de få som verkligen kan konsten att få vibrafonen att sjunga! Joe Lockes kompositioner består av frodiga och skiktade harmonier och kraftfull perkussiv energi. Under konserten på Fasching kan vi förvänta oss extrem precision i en atmosfärisk stämning - låtar att förlora sig själv i. Joe Locke - vibrafon Magnus Hjorth - piano Martin Sjöstedt - bas Daniel Fredriksson - trummor
Biljetter/Info

Bild på evenemang MAMMA MIA! THE PARTY på Tyrol i Stockholm. Musikal - Musikal
augusti
30
kl: 18:30
Stockholm, Tyrol, Lilla Allmänna gränd 2

Först kom musikalen. Sen kom filmen. Nu väntar partyt! Bli en del av en helt ny upplevelse. En grekisk taverna. En medelhavsmeny. ABBAs låtar och en fest som aldrig tar slut. Välkomna! Den 20 januari 2016 var det världspremiär på Tyrol för nästa steg i succén MAMMA MIA! Tyrol på Djurgården i Stockholm är nu ombyggt och förvandlat till en grekisk taverna med kapacitet på 450 gäster. Du och ditt sällskap är med om en helt ny upplevelse, en middagsunderhållning i flera akter och en fest som aldrig vill ta slut. Producerad av Björn Ulvaeus & Eventum. Pris inkl 3-rätters Medelhavsmeny (exkl dryck). 1 340kr (1231,92 exkl moms) Entré 18:30-19:15. Räkna med minst 4 tim men sen är det upp till dig själv hur länge du vill vara kvar på festen. Alla personer i din bokning placeras tillsammans. Om ni köper biljetter vid olika tillfällen går det bra att få platserna tillsammans men det måste anmälas via mejl. Se hemsida nedan. Bordsplaceringen är klar när ni anländer. www.mammamiatheparty.com
Biljetter/Info

Bild på evenemang MAMMA MIA! THE PARTY på Tyrol i Stockholm. Musikal - Musikal
augusti
31
kl: 18:30
Stockholm, Tyrol, Lilla Allmänna gränd 2

Först kom musikalen. Sen kom filmen. Nu väntar partyt! Bli en del av en helt ny upplevelse. En grekisk taverna. En medelhavsmeny. ABBAs låtar och en fest som aldrig tar slut. Välkomna! Den 20 januari 2016 var det världspremiär på Tyrol för nästa steg i succén MAMMA MIA! Tyrol på Djurgården i Stockholm är nu ombyggt och förvandlat till en grekisk taverna med kapacitet på 450 gäster. Du och ditt sällskap är med om en helt ny upplevelse, en middagsunderhållning i flera akter och en fest som aldrig vill ta slut. Producerad av Björn Ulvaeus & Eventum. Pris inkl 3-rätters Medelhavsmeny (exkl dryck). 1 340kr (1231,92 exkl moms) Entré 18:30-19:15. Räkna med minst 4 tim men sen är det upp till dig själv hur länge du vill vara kvar på festen. Alla personer i din bokning placeras tillsammans. Om ni köper biljetter vid olika tillfällen går det bra att få platserna tillsammans men det måste anmälas via mejl. Se hemsida nedan. Bordsplaceringen är klar när ni anländer. www.mammamiatheparty.com
Biljetter/Info

Bild på evenemang Takuya Kuroda på Fasching i Stockholm.  - Musik
september
01
kl: 18:00
Stockholm, Fasching, Kungsgatan 63

Takuya Kuroda Takuya Kuroda är en trumpetare och kompositör som framför allt gjort sig ett namn som en del av sångaren José James grupp under de senaste åren. Innan Kuroda kom till USA växte han upp i Kobe (Japan) och följde sin trombonspelande storebrors fotspår in i skolans storband. Anmärkningsvärt är att Takuya aldrig hade en jazzlärare i Japan – istället fick han sina första lektioner i musikteori, gehör och jazzensemble på engelska vid Berklee College of Music i New York. Numera är trumpetaren baserad i Brooklyn och har på egen hand producerat och släppt tre skivor innan kritikerhyllade albumet Rising Son släpptes på anrika Blue Note Records. Han har redan blivit en viktig musikalisk röst i New Yorks Afrobeat-scen och med senaste albumet Zigzagger visar Takuya Kuroda att han är en musikalisk kraft att räkna med. - It’s a group that knows how to lock in and lock it down... Kuroda is an artist who knows just where to place a note or start a run. (Downbeat) Takuya Kuroda - trumpet Corey King - trombon Parker McCallister - bas Adam Jackson - trummor Takahiro Izumikaya - keyboard
Biljetter/Info

Bild på evenemang MAMMA MIA! THE PARTY på Tyrol i Stockholm. Musikal - Musikal
september
01
kl: 18:30
Stockholm, Tyrol, Lilla Allmänna gränd 2

Först kom musikalen. Sen kom filmen. Nu väntar partyt! Bli en del av en helt ny upplevelse. En grekisk taverna. En medelhavsmeny. ABBAs låtar och en fest som aldrig tar slut. Välkomna! Den 20 januari 2016 var det världspremiär på Tyrol för nästa steg i succén MAMMA MIA! Tyrol på Djurgården i Stockholm är nu ombyggt och förvandlat till en grekisk taverna med kapacitet på 450 gäster. Du och ditt sällskap är med om en helt ny upplevelse, en middagsunderhållning i flera akter och en fest som aldrig vill ta slut. Producerad av Björn Ulvaeus & Eventum. Pris inkl 3-rätters Medelhavsmeny (exkl dryck). 1 340kr (1231,92 exkl moms) Entré 18:30-19:15. Räkna med minst 4 tim men sen är det upp till dig själv hur länge du vill vara kvar på festen. Alla personer i din bokning placeras tillsammans. Om ni köper biljetter vid olika tillfällen går det bra att få platserna tillsammans men det måste anmälas via mejl. Se hemsida nedan. Bordsplaceringen är klar när ni anländer. www.mammamiatheparty.com
Biljetter/Info

Bild på evenemang MAMMA MIA! THE PARTY på Tyrol i Stockholm. Musikal - Musikal
september
02
kl: 13:00
Stockholm, Tyrol, Lilla Allmänna gränd 2

Först kom musikalen. Sen kom filmen. Nu väntar partyt! Bli en del av en helt ny upplevelse. En grekisk taverna. En medelhavsmeny. ABBAs låtar och en fest som aldrig tar slut. Välkomna! Den 20 januari 2016 var det världspremiär på Tyrol för nästa steg i succén MAMMA MIA! Tyrol på Djurgården i Stockholm är nu ombyggt och förvandlat till en grekisk taverna med kapacitet på 450 gäster. Du och ditt sällskap är med om en helt ny upplevelse, en middagsunderhållning i flera akter och en fest som aldrig vill ta slut. Producerad av Björn Ulvaeus & Eventum. Pris inkl 3-rätters Medelhavsmeny (exkl dryck). 1 340kr (1231,92 exkl moms) Entré 13:00-13:45. Räkna med minst 4 tim men sen är det upp till dig själv hur länge du vill vara kvar på festen. Alla personer i din bokning placeras tillsammans. Om ni köper biljetter vid olika tillfällen går det bra att få platserna tillsammans men det måste anmälas via mejl. Se hemsida nedan. Bordsplaceringen är klar när ni anländer. www.mammamiatheparty.com
Biljetter/Info

Bild på evenemang Fallskärmstid - Hästarna Blommar på Teatern under bron i Stockholm. Sport  Familj/Barn - Övrigt
september
02
kl: 13:00
Stockholm, Teatern under bron, Hornstulls strand 15-17

Caféz - lek för ändring presenterar stolt Fallskärmstid – hästarna blommar En musikalisk och poetisk familjeföreställning. Fyra hästar har fallit ner under bron mitt i verklighetens öken, en plats där fantasin sakta tycks tyna bort. En plats där krav, stress, resultat, konsumtion och skärmtid sakta verkar ödelägga landskapet. Tillsammans försöker hästarna trassla upp internätet och gräver sig djupare ner i civilisationens öken, in under asfalten, där de finner en oas som får människorna att blomma. En lekfull, allvarlig och surrealistisk föreställning med humor och hjärta. Teater, rörelse, galenskap och musik skapar ett poetiskt konfetti som strös ut i manegen där hästarna tillsammans med publiken travar fram nya spår och leker sig fram till varandra.   Ett allkonstverk som reflekterar kring vår samtid. Ett tillstånd av obegriplig lek. En pjäs om internet eller en lägereld i fallskärmstid. En föreställning där publiken har makten att forma verket. -Vi är alla hästar! -Vi är alla konstnärer! Medverkande: Petra-Eleonora Näslund,Viktor Brobacke, Amanda Fritzén, Erik Glaad Scenografi: Erik Olof Persson, Mani, ensemblen Kostym: Sara Kander, ensemblen Musik: Viktor Brobacke, Amanda Fritzén Spelas: Lördag 19/8, 26/8, 2/9 - 13.00 Söndag 20/8, 27/8, 3/9 - 13.00 Caféz - lek för ändring är en scenisk lekforskningsverksamhet med bas på Södermalm i Stockholm. Ensemblen som består av konstnärer, musiker, skådespelare och pedagoger turnerar sedan 2010 i hela Sverige med sina fria improviserade föreställningar och konstverk för barn och vuxna i alla ålder. Föreställningen presenteras i samarbete med Teatern under bron.   Lokal: Teatern under bron
Biljetter/Info

Bild på evenemang MAMMA MIA! THE PARTY på Tyrol i Stockholm. Musikal - Musikal
september
02
kl: 19:30
Stockholm, Tyrol, Lilla Allmänna gränd 2

Först kom musikalen. Sen kom filmen. Nu väntar partyt! Bli en del av en helt ny upplevelse. En grekisk taverna. En medelhavsmeny. ABBAs låtar och en fest som aldrig tar slut. Välkomna! Den 20 januari 2016 var det världspremiär på Tyrol för nästa steg i succén MAMMA MIA! Tyrol på Djurgården i Stockholm är nu ombyggt och förvandlat till en grekisk taverna med kapacitet på 450 gäster. Du och ditt sällskap är med om en helt ny upplevelse, en middagsunderhållning i flera akter och en fest som aldrig vill ta slut. Producerad av Björn Ulvaeus & Eventum. Pris inkl 3-rätters Medelhavsmeny (exkl dryck). 1 340kr (1231,92 exkl moms) Entré 19:30-20:15. Räkna med minst 4 tim men sen är det upp till dig själv hur länge du vill vara kvar på festen. Alla personer i din bokning placeras tillsammans. Om ni köper biljetter vid olika tillfällen går det bra att få platserna tillsammans men det måste anmälas via mejl. Se hemsida nedan. Bordsplaceringen är klar när ni anländer. www.mammamiatheparty.com
Biljetter/Info

⇓ Hämta fler evenemang ⇓

Hjälp oss hjälpa andra!

Stora evenemang i all ära men vad vi på StadsEvent verkligen önskar oss mer utav är de små händelserna som gör livet så mycket trevligare. Ska du eller någon bekant spela på den lokala restaurangen, läsa poesi runt hörnet eller jonglera i parken? Tveka inte att tipsa oss!

Lägg till evenemang här
Hitta oss på Facebook Hitta oss på Google Plus Hitta oss på Twitter