Hitta evenemang i Stockholm
(Opera)

Visa:

15 30 60 120 240 +
Bild på evenemang Così fan tutte på Drottningholms Slottsteater i Stockholm. Opera - Opera
augusti
19
kl: 16:00
Stockholm, Drottningholms Slottsteater, Drottningholms Slottsteater

Opera buffa i två akter av W A Mozart Libretto: Lorenzo da Ponte Dirigent: Marc Minkowski Regi: Ivan Alexandre Scenografi och kostym: Antoine Fontaine Fiordiligi: Ana Maria Labin Dorabella: Serena Malfi Guglielmo: Robert Gleadow Ferrando: Anicio Zorzi Giustiniani Despina: Giulia Semenzato Don Alfonso: Jean-Sébastien Bou Drottningholmsteaterns orkester
Biljetter/Info

Bild på evenemang 2017 Fourth Stockholm International Arts Festival på Stora Salen På Musikaliska i Stockholm.  - Övrigt
augusti
20
kl: 16:30
Stockholm, Stora Salen På Musikaliska, Nybrokajen 11

Program have six sections: Elegance of the East, Poems of the West, European and Chinese charm, Nordic feelings, The Most Dazzling Folk Style, Yellow River chorus. The east music section has: Chinese Chorus, Chinese folk instrument Guzhen?Chinese traditional opera, folk dance, piano concerto and 100 people chorus. The western music section has: Guitar, piano and flute trio, chamber music, URussia folk song and belly dance Layali Oriental dance.
Biljetter/Info

Bild på evenemang Oedipus Rex på Kungliga Operan, Stockholm i Stockholm. OEDIPUS REX - Opera
augusti
21
kl: 19:00
Stockholm, Kungliga Operan, Stockholm, Gustav Adolfs torg 2, 103 22 Stockholm

19.00, Kungliga Operan Kungliga Hovkapellet Orphei Drängar Damer ur Gustaf Sjökvists Kammarkör och Sofia Vokalensemble Esa-Pekka Salonen, dirigent Peter Sellars, regi Joseph Kaiser, tenor - Kung Oedipus Violeta Urmana, mezzo - Iokaste Davóne Tines, bas - Kreon/Tiresias/Budbäraren Joshua Stewart, tenor - Herden Pauline Cheviller - berättare/Antigone Laurel Jenkins, dans - Ismene IGOR STRAVINSKY: Oedipus Rex paus IGOR STRAVINSKY: Psalmsymfonin Folke Alin, körinstudering Natalie Murray Beale, musikalisk assistent Elias Sime, scenografi Dunya Ramicova/Helene Siebrits, kostym Östersjöfestivalen inleds med den uppmärksammade föreställningen från musikfestivalen i Aix-en-Provence: Stravinskys oratorium Oedipus Rex och Psalmsymfonin med Esa-Pekka Salonen, Kungliga Hovkapellet och Polarprisbelönade operaregissören Peter Sellars. Operan skildrar kung Oidipus tragiska, ofrånkomliga öde och slutliga död i Kolonos, ledsagad av sin dotter Antigone. En dramatisk resa från mörker och desperation till försoning och frid! Konserttid: 2 tim 10 min (inkl paus) Kan en människa undkomma sitt öde? I tusentals år har vi fascinerats och förfärats av vår upplevda oförmåga att själva styra våra liv. I Eddan berättar Snorre Sturlasson om nornorna, den nordiska mytologins ödesgudinnor. Den grekiske skalden Hesiodos beskrev omkring 600-talet före vår tideräkning moirerna som spinner, mäter och klipper av livets trådar. Deras krafter rådde inte ens Olympens gudar över. I kristendomen och andra monoteistiska religioner axlar Gud det yttersta ansvaret över människans livslott och genom bön och andra sätt att söka kontakt kan vi försöka tillskansa oss Guds försyn. Ödet förekommer i allra högsta grad även i modernt sagoberättande. I filmen Wanted använder sig ett hemligt nätverk av lönnmördare av en enorm spinnrock, en samtida tolkning av den grekiska ödesmyten. I den japanska serieföljetongen Oh My Goddess! är tre av huvudpersonerna döpta efter nornorna i Snorres Edda. Ytterligare några exempel på historier där rollfigurernas förutbestämda öden spelar avgörande roll är The Matrix, Harry Potter och Game of Thrones. I den grekiske dramatikern Sofokles tragedi om kung Oidipus är ödets obetvingliga makt smärtsamt påtaglig. När den unge Oidipus av ett orakel får höra att han skall dräpa sin far och äkta sin mor flyr han sin hemstad och sina föräldrar. På sin långa vandring råkar han i gräl och dödar en man i vredesmod. När han kommer till staden Thebe möter han den lömska sfinxen som hotar honom med döden om han inte svarar rätt på en gåta. Oidipus överlistar sfinxen, kröns till kung av Thebe och får änkedrottning Iokastes hand. Allt är dock inte väl i Thebe. En förbannelse vilar över staden sedan den tidigare kungen mördats och gärningsmannen ännu går lös. Den nykrönte Oidipus svär att hitta mördaren och sakta men säkert uppdagas sanningen: Kung Laios och drottning Iokaste fick för många år sedan en son som spåddes döda sin egen far. Kungaparet lämnade barnet för att dö ute på landsbygden, men barnet hittades av en herde som tog det till staden Korinth och döpte det till Oidipus. Främlingen som Oidipus dödade på resan var ingen mindre än kung Laios. Nu har han dessutom fått fyra barn med drottning Iokaste – sin biologiska mor – och därmed fullbordat sitt öde. Förkrossad tar Iokaste sitt liv och, när Oidipus hittar henne, drar han två hårnålar från hennes huvud och sticker ut sina ögon. Mot slutet av sitt eget liv skildrade Sofokles den förskjutne före detta kungens sista dagar i tragedin Oidipus i Kolonos. I stort sett hela Oidipus vuxna liv hade präglats av att undfly sitt öde. Nu var han en flykting, en oönskad och förödmjukad man. Luffaren som blev kung hade blivit luffare igen. Efter många års vandring, ledsagad av sin dotter Antigone, får Oidipus slutligen fristad i en helgad lund utanför Aten där han accepterar sin livslott – sitt öde – och dör till sist med återvunnen heder. Sofokles skrev historierna om kung Oidipus i en livskraftig teatertradition där stor vikt lades vid den kollektiva upplevelsen. Genom teatern, i synnerhet tragedin, skulle publiken uppmuntras till eftertanke och samtal och därigenom få nya perspektiv på livet. Teatern var en slags kollektiv, social terapi där svåra eller rentav förbjudna ämnen kunde dryftas i en miljö där människor kunde mötas och förhoppningsvis förstå varandra bättre. Igor Stravinsky växte upp i en förort till Sankt Petersburg med ukrainska föräldrar. Hans ungdomsår förgylldes av regelbundna resor till västra Ukraina. Där träffade han sin första fru Katya och flyttade dit 1907 när de gift sig. Efter succén med Eldfågeln började familjen Stravinsky spendera vinterhalvåret i Schweiz och när första världskriget bröt ut tvingades de lämna huset i Ukraina för gott. Från sommaren 1920 flyttade de under tjugo år mellan flera olika orter i Frankrike. Familjelivet var ansträngt: Igor reste mycket i arbetet och hade en älskarinna i Paris som han ansträngde sig föga för att hemlighålla. Dessutom led Katya sedan många år av tuberkulos. De sista åren i Frankrike vilade döden tungt över Igor. Hans äldsta dotter, hustru och mor dog alla inom loppet av ett år och han drabbades själv av ett tuberkulosanfall. I september 1939 bröt andra världskriget ut och Igor flydde till USA, tätt följd av älskarinnan Vera, som han sedan gifte sig med. I nästan trettio år bodde paret i Los Angeles, en längre tid än Igor bott någon annanstans. Ändå fann han sig aldrig till rätta, trots rikt socialt umgänge och fortsatta framgångar. Hade han vant sig så vid att ständigt vara på väg, aldrig slå sig ner någonstans, att han till slut inte förmådde rota sig ens när han hade möjligheten? När Stravinsky skrev opera-oratoriet Oedipus Rex var han i fyrtioårsåldern och levde ett dubbelliv, splittrat mellan barnen och hans kroniskt sjuka hustru i Nice samt karriären och älskarinnan i Paris. Av alla dramer och berättelser, varför tonsatte han just Sofokles tragedi? Genljöd någonting i den i hans eget själsliv? Tre år senare skrev han Psalmsymfonin han fick en beställning till Bostonsymfonikernas 50-årsjubileum men valde att även skriva för kör. Stravinsky hade länge velat använda texter ur Psaltaren och påstod själv att såväl dessa som Kung Oidipus valdes för texternas popularitet. Men det finns också kopplingar mellan de båda verken och Stravinsky själv. I Psalmsymfonins första sats går texten ”en tid är jag gäst hos dig, en främling som alla mina fäder”. Vem var egentligen Igor Stravinsky, kosmopoliten som talade fem språk och räknade några av sin tids främsta författare, musiker och bildkonstnärer till sina vänner? Hela livet hade han flyttat runt, tvingats bort, ständigt i rörelse, på flykt. Den världsvana ytan kan lika gärna ha varit ett skal för att skydda ett känsligt och sårbart inre. Oidipus går genom livet som en främling för sig själv. Han vinner ära, berömmelse och makt men står till slut handfallen inför krafter utom hans kontroll. Var han själv skyldig till de brott han bevisligen utfört, fastän han ansträngt sig för att förhindra dem? Brottades Stravinsky med känslor av skuld och skam, frustration och sorg som han höll djupt inom sig? I så fall är det i musiken vi kommer hans känslor närmast. I Peter Sellars uppsättning av Oedipus Rex ersätts recitativen i originalet, skrivna av Jean Cocteau, med Oidipus dotter Antigones ord tagna ur Oidipus i Kolonos. Hon ser sina föräldrar sakta förgöras, som Stravinskys barn lär ha sett sina föräldrars relation tänjas till bristningsgränsen. Men i tron och i ödmjukheten finns frälsningen – för Oidipus, liksom för Stravinsky. Sellars skildrar Oidipus sista dagar med Psalmsymfonin. ”Han drog mig upp ur fördärvets grop”, fortsätter andra satsen, ”mina steg gjorde han trygga.” Efter ett helt liv på flykt förlikar sig Oidipus med sitt öde och dör i frid. ”Allt som lever och andas skall prisa Herren.” Som ett helgon försvinner Oidipus i ett bländande ljussken och Stravinsky hittar, förhoppningsvis, sin egen frid. David Saulesco
Biljetter/Info

Bild på evenemang Finland Jubilerar på Berwaldhallen i Stockholm.  - Musik
augusti
22
kl: 19:00
Stockholm, Berwaldhallen, Dag Hammarskjölds väg 3, 115 27 Stockholm

100 år av självständighet kl 19.00, Berwaldhallen Helsingfors Stadsorkester Susanna Mälkki, dirigent Solister: Gerhild Romberger, alt Simon ONeill, tenor Mästerlig enkelhet i Sibelius sista symfoni och Mahlers gripande avsked från jordelivet. JEAN SIBELIUS: Symfoni nr 7 C-dur op 105 Paus GUSTAV MAHLER: Das Lied von der Erde - Das Trinklied vom Jammer der Erde - Der Einsame im Herbst - Von der Jugend - Von der Schönheit - Der Trunkene im Frühling - Der Abschied Helsingfors stadsorkester och Susanna Mälkki återvänder till Berwaldhallen och Östersjöfestivalen! I år uppmärksammas särskilt Finlands 100-årsjubileum som självständig nation. Sibelius Symfoni nr 7, ett av hans sista verk, var nyskapande och oförutsägbart när det mötte publiken 1924. Mahlers Das Lied von der Erde sprang ur tonsättarens smärtsamma liv och blandar kinesisk poesi med rikt och suggestivt klangmåleri. Konsertens längd: ca 2 tim (inkl paus). JEAN SIBELIUS tog sig aldrig an en ny symfoni och dess olika tekniska problem på samma sätt två gånger. En faktor som ger honom en trygg plats på parnassen bland de riktigt stora. Då det var dags för Sibelius sista överlevande symfoni (nummer 8 antas ju ha gått upp i rök i den ståtliga gröna kakelugnen hemma i villan Ainola) blev det nya formgrepp. Symfoni nr 7 är ett paradexempel på förmågan att utveckla ständigt nytt musikaliskt material ur en enkel grundidé. I dess enda långa sats rör sig Sibelius än en gång kring människans kamp mot naturkrafterna. Tempot är övervägande långsamt, men inte utan undantag. Pregnant är det brett sjungande trombonsolotemat, det dyker upp tre gånger och leder varje gång åter till huvudtonarten C-dur och till adagiotempot. En symfoni utan direkta föregångare i konstruktionen, komponerad våren 1923 och uruppförd i Stockholm i april månad året därpå. Då under titeln Fantasia sinfonica, först vid tryckningen införlivades verket självklart i symfonicykeln. Den sjunde symfonin tillhör tonsättarens sista betydande verk, endast skådespelsmusiken till Stormen och tondikten Tapiola kan räknas dit bland det som kom efter. Snart inträdde den så kallade ”tystnaden från Järvenpää”, Sibelius decennier av närmast icke-komponerande. I ett berömt samtal med Gustav Mahler uttryckte Sibelius att hans symfoniska strävan var stilistisk stränghet och en djup logik, ett inre sammanhang mellan alla teman. Då bör sjunde symfonin ha legat så nära hans egna ideal som tänkas kan. Tala om koncentrerat mästerverk. 1907 var ett fruktansvärt år för GUSTAV MAHLER. Personstrider tvingade honom att lämna chefsposten på Wienoperan, hans fyraåriga dotter Maria avled och hjärtproblemen som några år senare kostade honom livet diagnosticerades. Av en vän hade han fått lite semesterläsning till tröst: Den kinesiska flöjten av Hans Bethge, mycket uppmärksammade tyska översättningar av klassisk kinesisk poesi. Texterna inspirerade den hårt drabbade tonsättaren i hög grad. Das Lied von der Erde fullbordades i Toblach 1908, av en man som redan var väl medveten om att hans dagar var räknade och att han måste skiljas från det sköna i världen. De sex sångerna bildar ett enda långt farväl till jordelivet, både till dess glädjeämnen och till dess tragik. Mahler betecknade själv verket som en symfoni, men undvek ändå titeln Symfoni nr 9, kanske i ett försök att blidka gudarna som hade kallat hem Beethoven, Schubert och Bruckner efter just nio symfonier. Nå, Mahlers egen nia kom ju med tiden trots allt. Något framförande av Das Lied von der Erde fick han aldrig höra, Bruno Walter stod för uruppförandet i München i november 1911, ett halvår efter Mahlers död. Tonsättaren är här som allra mest delikat och transparent, orkestern behandlas genomgående som en stor kammarensemble och används sällan i sin helhet, då framförallt i den inledande sången. I den hör vi också tre gånger ett nyckeltextställe: Dunkel ist das Leben, ist der Tod! – Mörkt är livet, liksom döden. Gunnar Lanzky-Otto
Biljetter/Info

Bild på evenemang Estonian Festival Orchestra på Berwaldhallen i Stockholm. Klassisk Musik - Musik
augusti
24
kl: 19:00
Stockholm, Berwaldhallen, Dag Hammarskjölds väg 3, 115 27 Stockholm

Unikt gästspel med Paavo Järvi på pulten kl 19.00, Berwaldhallen Estonian Festival Orchestra Paavo Järvi, dirigent Ksenija Sidorova, accordeon DMITRIJ SJOSTAKOVITJ: Symfoni nr 1 ERKKI-SVEN TÜÜR: Prophecy, accordeonkonsert Paus JEAN SIBELIUS: Symfoni nr 2 Den unga, hungriga estniska ensemblen framför Sjostakovitjs stora ungdomsverk, Symfoni nr 1, som lovordades för sitt djup – inte minst med tanke på tonsättarens unga ålder. När Sibelius skrev sin Symfoni nr 2 blickade han inåt: han kallade själv verket för en andlig bekännelse. I Erkki-Sven Tüürs Prophecy Concerto visar Ksenija Sidorova accordeonens mångsidighet och virtuositet. Konsertens längd: ca 2 tim 15 min (inkl paus). Sedan dess invigning vid Pärnu Music Festival 2011 har Estonian Festival Orchestra, bestående av framstående internationella musiker som handplockats av dirigenten Paavo Järvi själv, gått från klarhet till klarhet. I år turnerar orkestern för första gången och gör ett efterlängtat gästspel i Berwaldhallen. Med sig har de den internationellt lovprisade accordeonisten Ksenija Sidorova, känd för sin konstnärliga bredd och virtuositet på sitt underskattade och mångsidiga instrument. Järvis landsman, tonsättaren ERKKI-SVEN TÜÜR började sin musikaliska karriär i rockbandet In Spe i slutet av 1970-talet. Han fortsatte som bandets frontfigur parallellt med kompositionsstudier på Estlands musik- och teaterakademi. Efter studierna lämnade han rockstjärnelivet för att fokusera på tonsättande. Influenserna från åren med In Spe lever dock kvar i hans musik, till exempel hans femte symfoni där elgitarr ingår i besättningen. Tüürs accordeonkonsert, Prophecy är traditionell till sin instrumentation men i verkets komplexa, synkoperade rytmik märks ändå att han fortfarande har ena foten kvar i rockmusiken. Solostämman smälter om vartannat in i orkesterklangen och träder fram i ensamt majestät men är alltid lekfull, svängig och intressant. Tillsammans med solokonserten ger Järvi och orkestern inte mindre än två symfonier, den ena ett brådmoget ungdomsverk och den andra en inåtblickande själslig bekännelse. DMITRI SJOSTAKOVITJ började studera vid konservatoriet i Sankt Petersburg redan som trettonåring under Alexander Glazunovs vakande öga. Glazunov, då konservatoriets rektor och själv ett musikaliskt underbarn, lär i Sjostakovitj ha sett en glimt av sig själv. Det var Glazunov som såg till att Sjostakovitj Symfoni nr 1 f-moll – hans examensarbete – uruppfördes av Sankt Petersburgs filharmoniker. Symfonin blev en omedelbar framgång, ett moget och välutvecklat verk som stod i skarp kontrast mot den unge tonsättaren som blygt och lite besvärat tog emot publikens jubel. Efter succéerna med både sin första symfoni och tondikten Finlandia reste JEAN SIBELIUS med familj till Rapallo i norra Italien. Resan hade ordnats av en god vän till Sibelius som menade att vistelsen i ”ett land där allting är vackert, till och med det fula” skulle inspirera Sibelius till nya storverk, liksom tidigare Tjajkovskij och Strauss. Och mycket riktigt: några månader senare, i mars 1902, hade Sibelius Symfoni nr 2 D-dur premiär i Helsingfors. Den blev ytterligare en stor framgång och beskrevs som ”musik som leder oss in i extas, som en schaman med sin trolltrumma”. Sibelius själv kallade symfonin för sin själs bekännelse och i skisserna under arbetet har han hänvisat till bland annat Don Giovannis möte med Döden i Mozarts opera. Kanske sörjde han fortfarande sin yngsta dotters förtida död eller plågades av sitt hemlands förtryck under ryssarna. Efter många turer och skiftningar slutar symfonin ändå triumferande i ett budskap om hopp och framtidstro trots missöden och olycka. David Saulesco
Biljetter/Info

Bild på evenemang Parsifal på Berwaldhallen i Stockholm. Klassisk Musik - Musik
augusti
25
kl: 19:00
Stockholm, Berwaldhallen, Dag Hammarskjölds väg 3, 115 27 Stockholm

Wagners andliga testamente kl 19.00, Berwaldhallen Mariinskijteaterns orkester Kungliga Operans kör Valery Gergiev, dirigent Solister från Mariinskijteatern: Oleg Balasjov, tenor (Parsifal) Jurij Vorobiev, bas (Gurnemanz) Jevgenij Nikitin, basbaryton (Amfortas) Kristina Martling, mezzosopran (Kundry) RICHARD WAGNER: Tredje akten ur Parsifal Valery Gergiev och Mariinskijteatern bjuder in till Wagner-afton. Tillsammans med solister från Mariinskjijteatern framförs tredje akten ur Parsifal, Wagners sista opera som trollband kritiker och kollegor redan vid premiären 1882. Konsertens längd: ca 1 tim 25 min (ingen paus). Parsifal – den mogne mästaren Wagners andliga testamente Om man försöker hitta några få gemensamma nämnare i Wagners musikdramer skulle de kunna vara: de är samhällskritiska med ett drag av revolt, operorna förnyar operakonsten och de innehåller biografiskt material ur Wagners innehållsrika och kontroversiella liv. Efter mastodontarbetet med Niebelungens ring skrev Wagner ”ett andligt festspelsdrama”, Parsifal, som han fått idén till redan 40 år tidigare. Verkets hoppfulla slut agerade som motvikt till den mer pessimistiska Ringen. Parsifal hade premiär 1882 och operan kom att bli Wagners sista verk och andliga testamente. Enligt den kristna legenden samlades Jesu blod i den bägare som användes vid den första nattvarden, graalen, och tillsammans med spjutet som genomborrade hans sida förvarades de av graalriddarna på slottet Monsalvat i Spanien. De heliga föremålen skulle ge evigt liv åt riddarna. Wagners Parsifal behandlar den frälsningstanke som löper som en röd tråd genom alla hans operor ur en kristen synvinkel, med inslag av mysticism och buddistiska tankegångar hämtade ur Schopenhauers filosofi om medlidande. ”Den rene dåren utvecklas till en själsren frälsargestalt och Wagner hyste förhoppningen att operan skulle rena världen och staka ut en positiv väg framåt. Handlingen Graalen vaktas av riddarna på Monsalvat, ledda av Titurel och hans son Amfortas, som anför avtäckandet av graalen och den dagliga nattvarden. Ritualen upprätthåller ordningen bland männen och håller den åldrade Titurel vid liv. Amfortas är sårad, då han blivit stucken i sidan med det heliga spjutet av den fallne graalriddaren och numera svarttrollkarlen Klingsor, som sedan tar spjutet för egen del. Skadan vägrar att läka och endast ”den rene dåren, som blivit helbrägdad genom medlidande skulle kunna rädda Amfortas. Många år förflyter och vi följer den unge, dåraktige Parsifal i hans äventyr och strävan att återta det heliga spjutet. Han lyckas med detta genom att besegra Klingsor och motstå Kundry och de andra förföriska kvinnorna som står i Klingsors makt. Kundry är plågad och odödlig efter att ha skrattat åt den döende Jesus och slits rastlöst mellan att bistå Amfortas med läkande mediciner och att tjäna Klingsor i hans förtrollade trädgård. Då tredje akten börjar är det långfredagens morgon. Graalriddaren Gurnemanz lever som eremit och inväntar döden. Amfortas har inte avtäckt graalen på flera månader, riddarna är splittrade och förtvivlade och Titurel har dött i graalens frånvaro. Gurnemanz finner Kundry medtagen och sovande i skogen och strax därefter kommer en riddare i rustning vandrande, detta visar sig vara Parsifal som återbördar spjutet. Gurnemanz inser att Parsifal är ”den rene dåren” som skall återställa ordningen och förklarar honom som graalriddarnas nye kung. Parsifals första gärning blir att förlösa Kundry genom det heliga dopet. Därefter berör han Amfortas sår med den heliga lansen, skadan läks och Amfortas blir helad. Parsifal avtäcker graalen medan riddarna knäböjer. Kundry sträcker armarna mot dess ljus och får äntligen dö i frid. Graalriddarnas broderskap är befriat från de onda makterna. Andreas Konvicka
Biljetter/Info

Bild på evenemang Trollflöjten på Kungliga Operan i Stockholm. Musik  Opera - Opera
augusti
26
kl: 15:00
Stockholm, Kungliga Operan, Gustav Adolfs Torg 2

»En slösande RIK iscensättning« »en GIVEN succé« DN Nattens drottning ger Tamino i uppdrag att befria hennes dotter Pamina som rövats bort av Sarastro. Lyckas uppdraget ska han få Paminas hand. Hans följeslagare blir Papageno. En trollflöjt och ett magiskt klockspel ska hjälpa dem på vägen. Men allt är inte vad det ser ut att vara. Är både Paminas mor och Sarastro onda? Eller ingen av dem? Snart ställs Tamino, Papageno och Pamina inför svåra prövningar… Mozart dirigerade själv urpremiären i Wien 1791 med textförfattaren Emanuel Schikaneder som Papageno. Tonsättarens sista, och kanske mest älskade opera, är en saga där kärlekens och musikens kraft står i centrum. Ole Anders Tandberg har i sin uppsättning fokuserat särskilt på ljus och mörker utifrån premissen att ondska och godhet förutsätter varandra. Trollflöjten är en av Operans mest populära uppsättningar.  Lokal: Stora Scenen
Biljetter/Info

Bild på evenemang Trollflöjten på Kungliga Operan i Stockholm. Musik - Musik
augusti
26
kl: 15:00
Stockholm, Kungliga Operan, Gustav Adolfs Torg 2

»En slösande RIK iscensättning«  »en GIVEN succé« DN   Nattens drottning ger Tamino i uppdrag att befria hennes dotter Pamina som rövats bort av Sarastro.   Lyckas uppdraget ska han få Paminas hand. Hans följeslagare blir Papageno. En trollflöjt och ett magiskt klockspel ska hjälpa dem på vägen. Men allt är inte vad det ser ut att vara. Är både Paminas mor och Sarastro onda? Eller ingen av dem? Snart ställs Tamino, Papageno och Pamina inför svåra prövningar…   Mozart dirigerade själv urpremiären i Wien 1791 med textförfattaren Emanuel Schikaneder som Papageno. Tonsättarens sista, och kanske mest älskade opera, är en saga där kärlekens och musikens kraft står i centrum. Ole Anders Tandberg har i sin uppsättning fokuserat särskilt på ljus och mörker utifrån premissen att ondska och godhet förutsätter varandra. Trollflöjten är en av Operans mest populära uppsättningar. 
Biljetter/Info

Bild på evenemang Rhenguldet på Berwaldhallen i Stockholm. Klassisk Musik - Musik
augusti
26
kl: 19:00
Stockholm, Berwaldhallen, Dag Hammarskjölds väg 3, 115 27 Stockholm

Mariinskijteaterns orkester och solister under ledning av Gergiev kl 19.00, Berwaldhallen Mariinskijteaterns orkester Valery Gergiev, dirigent Solister från Mariinskijteatern: Jevgenij Nikitin, basbaryton (Wotan) Vladislav Sulimskij, baryton (Alberich) Oleg Balashov, tenor (Loge) Zjanna Dombrovskaja, sopran (Woglinda) Julija Matotjina, mezzosopran (Welgunda) Jekaterina Sergejeva, mezzosopran (Flosshilda) Andrej Popov, tenor (Mime) Zlata Buljitjova, mezzosopran (Erda) Michail Petrenko, bass (Faffner) Jurij Vorobiev, bas (Fasolt) Anna Kiknadze, mezzosopran (Fricka) Ilja Bannik, bas (Donner) Alexander Timtjenko, tenor (Froh) Oksana Sjilova, sopran (Freia) RICHARD WAGNER: Rhenguldet Marinskijteaterns orkester och Valery Gergiev gästar även i år Östersjöfestivalen! Tillsammans med solister från Marinskijteatern bjuder de på två kvällar med Richard Wagner. Operan Rhenguldet, den första i cykeln Nibelungens ring, kokar av kärlek, girighet och maktlystnad. Gudar, vättar och andra sagoväsen drabbar samman i en historia som lägger grunden för hela världens undergång! Konsertens längd: ca 2 tim 40 min (ingen paus). Ingen annan än Wagner kunde ha skrivit ett verk om världens skapelse och dess undergång – och lyckats med det När 1848 års revolutionsvåg når Dresden i maj året därpå blir Wagner tongivande, vilket tvingar honom att fly till Zürich. Exilen, som blir tolv år lång, ger honom tid att fundera. Från att ha stått på barrikaderna kommer hans kritik mot samtiden istället fram i hans skrifter och musikdramer. Under de närmaste åren skissar Wagner på mastodontverket Nibelungens ring, uppbyggt enligt den antika grekiska teaterformen med tre dramer samt ett satyrspel som förspel: Rhenguldet. Cykeln handlar om kampen mellan nordeuropeiska gudar och flera mytologiska figurer om den magiska ring som ger ägaren makt över hela världen. En handling med stoff hämtat ur nordisk mytologi, isländska sagor och det medeltida hjälteeposet Nibelungenlied. Dramat fortsätter genom tre generationer av antagonister tills allt får sitt slut i världens undergång. Innehållsligt demonstrerar Ringen maktens ondska och kärlekens förlösande kraft. Handlingen Det magiska rhenguldet vaktas av Rhendöttrarna. Svartalfen Alberich uppenbarar sig och de retar honom lekfullt när han försöker fånga dem. Då en solstråle lyser på skatten berättar de för honom att om någon skulle avsvärja sig all kärlek, skulle han kunna smida en ring av guldet som ger ägaren herravälde över världen. Alberich förbannar då all kärlek, stjäl skatten och flyr. Guden Wotan har låtit jättarna Fasolt och Fafner bygga honom en mäktig fästning. Arbetet är avslutat och som betalning lovar han dem Freja, kärlekens och den eviga ungdomens gudinna, dock utan avsikt att avstå från henne då asagudarna åldras om hon inte dagligen skänker dem sina äpplen. Wotan försöker vinna tid och hoppas att den listige Loge ska hitta en lösning. Loge berättar för jättarna om Alberichs ring och de skatter som han har förvärvat genom ringens kraft. Jättarna går med på att ta Nibelungens skatt istället för Freja, men håller henne som gisslan och kräver att betalningen ska levereras före solnedgången. Gudarna känner sig plötsligt försvagade. Loge övertalar Wotan, som inte har något annat val än att stjäla Alberichs skatt. Alberich åtnjuter ringens makt och har tvingat sin bror, Mime, att skapa en magisk hjälm som gör det möjligt för användaren att ändra form och bli osynlig. Då Wotan och Loge anländer lovar de Mime att befria Nibelungens dvärgar från Alberichs tyranni. Den listige Loge lurar Alberich att demonstrera den magiska hjälmen, varpå han förvandlar sig till en drake och därefter till en padda. I denna form fångas Alberich av Wotan och fjättras. De tar med sig honom och hjälmen därifrån. Gudarna tvingar Alberich att lämna ifrån sig sina skatter: guldet, hjälmen och slutligen ringen, som han uttalar en kraftfull förbannelse över. Jättarna kommer tillbaka med Freja. De kräver att skatten måste täcka henne helt innan de är nöjda, men Frejas öga syns genom högen av guld. Då uppenbarar sig Erda, den allvetande jordemodern, och varnar gudarna för de olyckor som kommer drabba dem om de behåller ringen. Motvilligt följer Wotan hennes råd och ger ringen till jättarna. Förbannelsen visar sig vara verkningsfull, Fafner dödar Fasolt när de bråkar om fördelningen av guldet. Efter ett åskväder skapat av Donner syns en regnbågsskimrande bro som gudarna i långsam procession följer mot sitt nya hem – Valhall. Rhendöttrarnas klagan över sin förlorade skatt hörs i fjärran.
Biljetter/Info

Bild på evenemang Radical Light på Berwaldhallen i Stockholm. Klassisk Musik - Musik
augusti
28
kl: 19:00
Stockholm, Berwaldhallen, Dag Hammarskjölds väg 3, 115 27 Stockholm

Unga musiker från New York och Helsingfors kl 19.00, Berwaldhallen Sibelius-Akademien och Juilliard School Joint Symphony Orchestra Esa-Pekka Salonen, dirigent Solist: Jonathan Roozeman, cello STEVEN STUCKY: Radical Light ESA-PEKKA SALONEN: Mania, cellokonsert paus JEAN SIBELIUS: Fyra legender ur Kalevala/Lemminkäinen-svit op 22 Lemminkäinen och jungfrurna på ön (eller på Saari) Lemminkäinen i Tuonela Tuonelas svan Lemminkäinen drager hemåt Som en del av Finlands 100-årsjubileum leder Esa-Pekka Salonen ett samarbete mellan två av världens främsta musikhögskolor: Juilliard School i New York och Sibelius-Akademin i Helsingfors. En orkester bestående av elever från skolorna framför Radical Light av Steven Stucky och Salonens eget orkesterverk Mania, samt Sibelius Fyra legender ur Kalevala. Konsertens längd: ca 2 tim (inkl paus). Sibelius ande genomsyrar unga musikers samspel I jakten på en titel till sitt färdiga verk hittade Steven Stucky dikten He Held Radical Light av poeten A R Ammons. Orden tycktes fånga konstens ursprung i det skapande sinnet, liksom förklarat i ett magiskt ljus. Stucky bestämde sig för att kalla sin symfoniska dikt Radical Light. Verket beställdes 2007 till en konsert där vännen Esa-Pekka Salonen med sina Los Angeles-filharmoniker valt att kontrastera Jean Sibelius hundraåriga symfonier med nyskriven musik. Det var svårt att inte låta sig påverkas, säger Stucky, särskilt av det sömlösa flödet i Sibelius sena verk. I Radical Light fullföljer Stucky en och samma tanke från första tonen till sista, utan avbrott. Esa-Pekka Salonens cellokonsert Mania är precis som Radical Light ett bygge i Sibelius anda i Mania tar en ny karaktär alltid vid innan den förra avslutats. Men framför allt söker tonsättaren Salonen samma nerv i sin musik som han upplever från dirigentpulten. ”Den största delen av min instrumentala musik handlar om att utmana mina medmusiker, att ibland driva dem mot gränsen av deras fysiska och mentala kapacitet”. Mania komponerades år 2000. I trettioårsåldern blev Jean Sibelius alltmer intresserad av Wagners musik. I det finska nationaleposet Kalevala fann Sibelius färgstarkt sagostoff och började skissa på en opera i den tyske tonsättarens tradition. Han reste till Wagnerfestspelen i Bayreuth sommaren 1894, men tvärtemot sina förväntningar fick Sibelius nog av Wagner och hans idolstatus – och av opera. Han sökte sig istället till Liszts ordlösa tonpoesi. ”Jag tror att jag egentligen är musikmålare” skrev han till sin fru Aino i augusti 1894. Sibelius omvandlade en del av musiken i sina operaskisser till de stycken som blev Fyra legender ur Kalevala, eller Lemminkäinen-sviten. Det är dramatiskt orkestrerad musik inte långt ifrån operans värld och den tänkta ouvertyren blev till satsen Tuonelas svan som ofta spelas separat. Satserna bär varsin titel ur Kalevalas diktning men saknar handling och är inte programmusik, utan lånar snarare atmosfär och färger från det mustiga eposet. Lemminkäinen och jungfrurna på ön fångar den erotiska laddning som sagans förste älskare Lemminkäinen bär med sig. Hela satsen är en lång stegring mot klimax som börjar i den trånande cellostämman och halvt är på allvar, halvt på skämt. Lemminkäinen i Tuonela färglägger med sitt stråktremolo de mörka verserna om hur hjälten blir ihjälslagen och styckad i fyrtio bitar som flyter bort på dödens flod. Sibelius har beskrivit vaggvisan i slutet av satsen som moderskärleken som krattar ihop Lemminkäinens stycken – för modern lyckas med sin magi väcka honom till liv. Tuonelas svan sjunger sin klagosång i stråkarnas svarta vatten, men Lemminkäinen drager hemåt ackompanjerad av cymbaler, pukor och en envist framåtsträvande puls. Janna Wettergren
Biljetter/Info

Bild på evenemang Trollflöjten på Kungliga Operan i Stockholm. Musik  Opera - Opera
augusti
29
kl: 19:00
Stockholm, Kungliga Operan, Gustav Adolfs Torg 2

»En slösande RIK iscensättning« »en GIVEN succé« DN Nattens drottning ger Tamino i uppdrag att befria hennes dotter Pamina som rövats bort av Sarastro. Lyckas uppdraget ska han få Paminas hand. Hans följeslagare blir Papageno. En trollflöjt och ett magiskt klockspel ska hjälpa dem på vägen. Men allt är inte vad det ser ut att vara. Är både Paminas mor och Sarastro onda? Eller ingen av dem? Snart ställs Tamino, Papageno och Pamina inför svåra prövningar… Mozart dirigerade själv urpremiären i Wien 1791 med textförfattaren Emanuel Schikaneder som Papageno. Tonsättarens sista, och kanske mest älskade opera, är en saga där kärlekens och musikens kraft står i centrum. Ole Anders Tandberg har i sin uppsättning fokuserat särskilt på ljus och mörker utifrån premissen att ondska och godhet förutsätter varandra. Trollflöjten är en av Operans mest populära uppsättningar.  Lokal: Stora Scenen
Biljetter/Info

Bild på evenemang Trollflöjten på Kungliga Operan i Stockholm. Musik - Musik
augusti
29
kl: 19:00
Stockholm, Kungliga Operan, Gustav Adolfs Torg 2

»En slösande RIK iscensättning«  »en GIVEN succé« DN   Nattens drottning ger Tamino i uppdrag att befria hennes dotter Pamina som rövats bort av Sarastro.   Lyckas uppdraget ska han få Paminas hand. Hans följeslagare blir Papageno. En trollflöjt och ett magiskt klockspel ska hjälpa dem på vägen. Men allt är inte vad det ser ut att vara. Är både Paminas mor och Sarastro onda? Eller ingen av dem? Snart ställs Tamino, Papageno och Pamina inför svåra prövningar…   Mozart dirigerade själv urpremiären i Wien 1791 med textförfattaren Emanuel Schikaneder som Papageno. Tonsättarens sista, och kanske mest älskade opera, är en saga där kärlekens och musikens kraft står i centrum. Ole Anders Tandberg har i sin uppsättning fokuserat särskilt på ljus och mörker utifrån premissen att ondska och godhet förutsätter varandra. Trollflöjten är en av Operans mest populära uppsättningar. 
Biljetter/Info

Bild på evenemang Trollflöjten på Kungliga Operan i Stockholm. Musik  Opera - Opera
augusti
31
kl: 19:00
Stockholm, Kungliga Operan, Gustav Adolfs Torg 2

»En slösande RIK iscensättning« »en GIVEN succé« DN Nattens drottning ger Tamino i uppdrag att befria hennes dotter Pamina som rövats bort av Sarastro. Lyckas uppdraget ska han få Paminas hand. Hans följeslagare blir Papageno. En trollflöjt och ett magiskt klockspel ska hjälpa dem på vägen. Men allt är inte vad det ser ut att vara. Är både Paminas mor och Sarastro onda? Eller ingen av dem? Snart ställs Tamino, Papageno och Pamina inför svåra prövningar… Mozart dirigerade själv urpremiären i Wien 1791 med textförfattaren Emanuel Schikaneder som Papageno. Tonsättarens sista, och kanske mest älskade opera, är en saga där kärlekens och musikens kraft står i centrum. Ole Anders Tandberg har i sin uppsättning fokuserat särskilt på ljus och mörker utifrån premissen att ondska och godhet förutsätter varandra. Trollflöjten är en av Operans mest populära uppsättningar.  Lokal: Stora Scenen
Biljetter/Info

Bild på evenemang Trollflöjten på Kungliga Operan i Stockholm. Musik - Musik
augusti
31
kl: 19:00
Stockholm, Kungliga Operan, Gustav Adolfs Torg 2

»En slösande RIK iscensättning«  »en GIVEN succé« DN   Nattens drottning ger Tamino i uppdrag att befria hennes dotter Pamina som rövats bort av Sarastro.   Lyckas uppdraget ska han få Paminas hand. Hans följeslagare blir Papageno. En trollflöjt och ett magiskt klockspel ska hjälpa dem på vägen. Men allt är inte vad det ser ut att vara. Är både Paminas mor och Sarastro onda? Eller ingen av dem? Snart ställs Tamino, Papageno och Pamina inför svåra prövningar…   Mozart dirigerade själv urpremiären i Wien 1791 med textförfattaren Emanuel Schikaneder som Papageno. Tonsättarens sista, och kanske mest älskade opera, är en saga där kärlekens och musikens kraft står i centrum. Ole Anders Tandberg har i sin uppsättning fokuserat särskilt på ljus och mörker utifrån premissen att ondska och godhet förutsätter varandra. Trollflöjten är en av Operans mest populära uppsättningar. 
Biljetter/Info

Bild på evenemang Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Musik  Balett - Övrigt
september
01
kl: 19:00
Stockholm, Kungliga Operan, Gustav Adolfs Torg 2

Lokal: Stora Scenen
Biljetter/Info

Bild på evenemang Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Musik - Musik
september
01
kl: 19:00
Stockholm, Kungliga Operan, Gustav Adolfs Torg 2

Biljetter till Julia & Romeo, 2016-2017 Stockholm Mats Eks bejublade helaftonsbalett Hon och han. De älskar varandra. Varför säger alla andra att deras kärlek är fel? En romantisk historia i en brutal miljö. En kamp mellan folket och makten. En kamp mellan generationerna. Kärlek, hat och svartsjuka. Vem kan vinna? Världskoreografen Mats Ek har gjort flera nytolkningar av balettklassiker som till exempel Svansjön och Törnrosa. Sedan länge är han ett av de viktigaste namnen i den internationella dansvärlden. Romeo och Julia blev Julia & Romeo när han satte upp sin hel­aftonsbalett till Tjajkovskijs musik i maj 2013 och föreställningen har sedan dess spelats för utsålda hus i Stockholm och Europa. Presscitat ”en dundersuccé och en ny klassiker” SvD ”storartat” SR Kulturnytt "Ljuvliga Julia" Expressen ”vackert... starkt... alldeles ljuvligt” Aftonbladet ”Dansarna skimrar i Mats Eks händer” DN ”Det är fantastiskt att ha dem här” www.londontheatre1.com ”tekniskt briljanta dansare” Evening Standard ”rik koreografi” The Guardian ”en ytterst betydelsefull modern koreografi som uppfinner gamla historier på ett nytt sätt” The Telegraph ”Englandspremiären av ett nytt, betydelsefullt verk av en av världens ledande koreografer var högst välkommet och Eks koncept uppfriskande annorlunda” www.londondance.com ”Tack, Mats Ek, för att du i dans visar oss det som bara Shakespeare kunde sätta ord på. Tack för en suggestiv Romeo och Julia… en av de bästa föreställningar när jag någonsin sett på scen.” www.bachtrack.com
Biljetter/Info

Bild på evenemang Barnlördagar 17-18 på Kungliga Operan i Stockholm. Teater  Barnevenemang - Övrigt
september
02
kl: 11:30
Stockholm, Kungliga Operan, Gustav Adolfs Torg 2

Lokal: Guldfoajén
Biljetter/Info

Bild på evenemang Trollflöjten på Kungliga Operan i Stockholm. Musik  Opera - Opera
september
02
kl: 15:00
Stockholm, Kungliga Operan, Gustav Adolfs Torg 2

»En slösande RIK iscensättning« »en GIVEN succé« DN Nattens drottning ger Tamino i uppdrag att befria hennes dotter Pamina som rövats bort av Sarastro. Lyckas uppdraget ska han få Paminas hand. Hans följeslagare blir Papageno. En trollflöjt och ett magiskt klockspel ska hjälpa dem på vägen. Men allt är inte vad det ser ut att vara. Är både Paminas mor och Sarastro onda? Eller ingen av dem? Snart ställs Tamino, Papageno och Pamina inför svåra prövningar… Mozart dirigerade själv urpremiären i Wien 1791 med textförfattaren Emanuel Schikaneder som Papageno. Tonsättarens sista, och kanske mest älskade opera, är en saga där kärlekens och musikens kraft står i centrum. Ole Anders Tandberg har i sin uppsättning fokuserat särskilt på ljus och mörker utifrån premissen att ondska och godhet förutsätter varandra. Trollflöjten är en av Operans mest populära uppsättningar.  Lokal: Stora Scenen
Biljetter/Info

Bild på evenemang Trollflöjten på Kungliga Operan i Stockholm. Musik - Musik
september
02
kl: 15:00
Stockholm, Kungliga Operan, Gustav Adolfs Torg 2

»En slösande RIK iscensättning«  »en GIVEN succé« DN   Nattens drottning ger Tamino i uppdrag att befria hennes dotter Pamina som rövats bort av Sarastro.   Lyckas uppdraget ska han få Paminas hand. Hans följeslagare blir Papageno. En trollflöjt och ett magiskt klockspel ska hjälpa dem på vägen. Men allt är inte vad det ser ut att vara. Är både Paminas mor och Sarastro onda? Eller ingen av dem? Snart ställs Tamino, Papageno och Pamina inför svåra prövningar…   Mozart dirigerade själv urpremiären i Wien 1791 med textförfattaren Emanuel Schikaneder som Papageno. Tonsättarens sista, och kanske mest älskade opera, är en saga där kärlekens och musikens kraft står i centrum. Ole Anders Tandberg har i sin uppsättning fokuserat särskilt på ljus och mörker utifrån premissen att ondska och godhet förutsätter varandra. Trollflöjten är en av Operans mest populära uppsättningar. 
Biljetter/Info

Bild på evenemang Trollflöjten på Kungliga Operan i Stockholm. Musik  Opera - Opera
september
04
kl: 19:00
Stockholm, Kungliga Operan, Gustav Adolfs Torg 2

»En slösande RIK iscensättning« »en GIVEN succé« DN Nattens drottning ger Tamino i uppdrag att befria hennes dotter Pamina som rövats bort av Sarastro. Lyckas uppdraget ska han få Paminas hand. Hans följeslagare blir Papageno. En trollflöjt och ett magiskt klockspel ska hjälpa dem på vägen. Men allt är inte vad det ser ut att vara. Är både Paminas mor och Sarastro onda? Eller ingen av dem? Snart ställs Tamino, Papageno och Pamina inför svåra prövningar… Mozart dirigerade själv urpremiären i Wien 1791 med textförfattaren Emanuel Schikaneder som Papageno. Tonsättarens sista, och kanske mest älskade opera, är en saga där kärlekens och musikens kraft står i centrum. Ole Anders Tandberg har i sin uppsättning fokuserat särskilt på ljus och mörker utifrån premissen att ondska och godhet förutsätter varandra. Trollflöjten är en av Operans mest populära uppsättningar.  Lokal: Stora Scenen
Biljetter/Info

Bild på evenemang Trollflöjten på Kungliga Operan i Stockholm. Musik - Musik
september
04
kl: 19:00
Stockholm, Kungliga Operan, Gustav Adolfs Torg 2

»En slösande RIK iscensättning«  »en GIVEN succé« DN   Nattens drottning ger Tamino i uppdrag att befria hennes dotter Pamina som rövats bort av Sarastro.   Lyckas uppdraget ska han få Paminas hand. Hans följeslagare blir Papageno. En trollflöjt och ett magiskt klockspel ska hjälpa dem på vägen. Men allt är inte vad det ser ut att vara. Är både Paminas mor och Sarastro onda? Eller ingen av dem? Snart ställs Tamino, Papageno och Pamina inför svåra prövningar…   Mozart dirigerade själv urpremiären i Wien 1791 med textförfattaren Emanuel Schikaneder som Papageno. Tonsättarens sista, och kanske mest älskade opera, är en saga där kärlekens och musikens kraft står i centrum. Ole Anders Tandberg har i sin uppsättning fokuserat särskilt på ljus och mörker utifrån premissen att ondska och godhet förutsätter varandra. Trollflöjten är en av Operans mest populära uppsättningar. 
Biljetter/Info

Bild på evenemang Stockholm Sjunger hösten 2017 Tisdagar Norra Real på Norra Reals Aula i Stockholm.  - Övrigt
september
05
kl: 16:30
Stockholm, Norra Reals Aula, Roslagsgatan 1

Vill du sjunga i kör? Har du längtat efter att få släppa ut din röst, ge hals och stämma upp för fulla muggar? I så fall har du kommit rätt! I Stockholm Sjunger blandar vi högt och lågt, vi sjunger visor, pop, rock, musikal och till och med lite opera har vi gett oss på. Det viktigaste är inte att det låter bra, det viktigaste är att vi har roligt. Och det har vi. Sjung med oss i höst och avsluta terminen med en stor konsert i Berwaldhallen den 9 dec. Bland tidigare gästartister finns bl.a. Louise Hoffsten, Shirley Clamp, Andreas Lundstedt, Susie Päivärinta, Gladys Del Pilar, Kayo, Nina Söderquist och operasångerskan Karin Osbeck. Kören har medverkat på film i Colin Nutleys senaste thriller och i somras som huskör på den stora avslutningsgalan på Stockholm Pride inför tusentals åskådare. I vår kör behöver du inte ha några förkunskaper eller kunna läsa noter. Vi har inga inträdesprov. Allt du behöver göra är att anmäla dig och betala din terminsavgift, sedan kan du se fram emot en höst fylld av härlig sång! Vi repeterar in ett roligt och omväxlande program till höstens konsert. Stockholm Sjunger har två körer; Tisdagskören i Norra Reals Aula, Roslagsgatan 1 i Vasastan tisdagar 18.30-20.30 (inkl. 5 min paus) och Onsdagskören i Åsö Gymnasiums Aula, Blekingegatan 55 på Södermalm onsdagar 18.30-20.30 (inkl. 5 min paus, ingång från skolgården) Båda körerna sjunger samma repertoar och samlas till konserten i december. Vecka 44 är det lov i skolorna och kören har uppehåll. TISDAGSKÖREN 18.30-20.30 Norra Real: 5, 12, 19, 26 september 3, 10, 17, 24 oktober 7, 14, 21, 28 november Genrep mån 4 dec kl.18.00-21.00 i Åsö Gymnasium Konsert Berwaldhallen 9 dec OBS. Plats för repetition 19 sep VASA REAL, Karlbergsvägen 15. ONSDAGSKÖREN 18.30-20.30 Åsö Gymnasium: 6, 14, 20, 27 september 4, 11, 18, 25 oktober 8, 15, 22, 29 november genrep mån 4 dec kl.18.00-21.00 i Åsö Gymnasium Konsert Berwaldhallen 9 dec OBS. Repetitionen den 14 september är en torsdag. (med reservation för ev. ändring av datum och plats) Varmt välkommen till Stockholm Sjunger /Sean Kelly körledare
Biljetter/Info

Bild på evenemang Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Musik  Balett - Övrigt
september
05
kl: 19:00
Stockholm, Kungliga Operan, Gustav Adolfs Torg 2

Lokal: Stora Scenen
Biljetter/Info

Bild på evenemang Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Musik - Musik
september
05
kl: 19:00
Stockholm, Kungliga Operan, Gustav Adolfs Torg 2

Biljetter till Julia & Romeo, 2016-2017 Stockholm Mats Eks bejublade helaftonsbalett Hon och han. De älskar varandra. Varför säger alla andra att deras kärlek är fel? En romantisk historia i en brutal miljö. En kamp mellan folket och makten. En kamp mellan generationerna. Kärlek, hat och svartsjuka. Vem kan vinna? Världskoreografen Mats Ek har gjort flera nytolkningar av balettklassiker som till exempel Svansjön och Törnrosa. Sedan länge är han ett av de viktigaste namnen i den internationella dansvärlden. Romeo och Julia blev Julia & Romeo när han satte upp sin hel­aftonsbalett till Tjajkovskijs musik i maj 2013 och föreställningen har sedan dess spelats för utsålda hus i Stockholm och Europa. Presscitat ”en dundersuccé och en ny klassiker” SvD ”storartat” SR Kulturnytt "Ljuvliga Julia" Expressen ”vackert... starkt... alldeles ljuvligt” Aftonbladet ”Dansarna skimrar i Mats Eks händer” DN ”Det är fantastiskt att ha dem här” www.londontheatre1.com ”tekniskt briljanta dansare” Evening Standard ”rik koreografi” The Guardian ”en ytterst betydelsefull modern koreografi som uppfinner gamla historier på ett nytt sätt” The Telegraph ”Englandspremiären av ett nytt, betydelsefullt verk av en av världens ledande koreografer var högst välkommet och Eks koncept uppfriskande annorlunda” www.londondance.com ”Tack, Mats Ek, för att du i dans visar oss det som bara Shakespeare kunde sätta ord på. Tack för en suggestiv Romeo och Julia… en av de bästa föreställningar när jag någonsin sett på scen.” www.bachtrack.com
Biljetter/Info

Bild på evenemang Stockholm Sjunger hösten 2017 Onsdagar Åsö på Norra Reals Aula i Stockholm.  - Övrigt
september
06
kl: 16:30
Stockholm, Norra Reals Aula, Roslagsgatan 1

Vill du sjunga i kör? Har du längtat efter att få släppa ut din röst, ge hals och stämma upp för fulla muggar? I så fall har du kommit rätt! I Stockholm Sjunger blandar vi högt och lågt, vi sjunger visor, pop, rock, musikal och till och med lite opera har vi gett oss på. Det viktigaste är inte att det låter bra, det viktigaste är att vi har roligt. Och det har vi. Sjung med oss i höst och avsluta terminen med en stor konsert i Berwaldhallen den 9 dec. Bland tidigare gästartister finns bl.a. Louise Hoffsten, Shirley Clamp, Andreas Lundstedt, Susie Päivärinta, Gladys Del Pilar, Kayo, Nina Söderquist och operasångerskan Karin Osbeck. Kören har medverkat på film i Colin Nutleys senaste thriller och i somras som huskör på den stora avslutningsgalan på Stockholm Pride inför tusentals åskådare. I vår kör behöver du inte ha några förkunskaper eller kunna läsa noter. Vi har inga inträdesprov. Allt du behöver göra är att anmäla dig och betala din terminsavgift, sedan kan du se fram emot en höst fylld av härlig sång! Vi repeterar in ett roligt och omväxlande program till höstens konsert. Stockholm Sjunger har två körer; Tisdagskören i Norra Reals Aula, Roslagsgatan 1 i Vasastan tisdagar 18.30-20.30 (inkl. 5 min paus) och Onsdagskören i Åsö Gymnasiums Aula, Blekingegatan 55 på Södermalm onsdagar 18.30-20.30 (inkl. 5 min paus, ingång från skolgården) Båda körerna sjunger samma repertoar och samlas till konserten i december. Vecka 44 är det lov i skolorna och kören har uppehåll. TISDAGSKÖREN 18.30-20.30 Norra Real: 5, 12, 19, 26 september 3, 10, 17, 24 oktober 7, 14, 21, 28 november Genrep mån 4 dec kl.18.00-21.00 i Åsö Gymnasium Konsert Berwaldhallen 9 dec OBS. Plats för repetition 19 sep VASA REAL, Karlbergsvägen 15. ONSDAGSKÖREN 18.30-20.30 Åsö Gymnasium: 6, 14, 20, 27 september 4, 11, 18, 25 oktober 8, 15, 22, 29 november genrep mån 4 dec kl.18.00-21.00 i Åsö Gymnasium Konsert Berwaldhallen 9 dec OBS. Repetitionen den 14 september är en torsdag. (med reservation för ev. ändring av datum och plats) Varmt välkommen till Stockholm Sjunger /Sean Kelly körledare
Biljetter/Info

Bild på evenemang Trollflöjten på Kungliga Operan i Stockholm. Musik  Opera - Opera
september
06
kl: 19:00
Stockholm, Kungliga Operan, Gustav Adolfs Torg 2

»En slösande RIK iscensättning« »en GIVEN succé« DN Nattens drottning ger Tamino i uppdrag att befria hennes dotter Pamina som rövats bort av Sarastro. Lyckas uppdraget ska han få Paminas hand. Hans följeslagare blir Papageno. En trollflöjt och ett magiskt klockspel ska hjälpa dem på vägen. Men allt är inte vad det ser ut att vara. Är både Paminas mor och Sarastro onda? Eller ingen av dem? Snart ställs Tamino, Papageno och Pamina inför svåra prövningar… Mozart dirigerade själv urpremiären i Wien 1791 med textförfattaren Emanuel Schikaneder som Papageno. Tonsättarens sista, och kanske mest älskade opera, är en saga där kärlekens och musikens kraft står i centrum. Ole Anders Tandberg har i sin uppsättning fokuserat särskilt på ljus och mörker utifrån premissen att ondska och godhet förutsätter varandra. Trollflöjten är en av Operans mest populära uppsättningar.  Lokal: Stora Scenen
Biljetter/Info

Bild på evenemang Trollflöjten på Kungliga Operan i Stockholm. Musik - Musik
september
06
kl: 19:00
Stockholm, Kungliga Operan, Gustav Adolfs Torg 2

»En slösande RIK iscensättning«  »en GIVEN succé« DN   Nattens drottning ger Tamino i uppdrag att befria hennes dotter Pamina som rövats bort av Sarastro.   Lyckas uppdraget ska han få Paminas hand. Hans följeslagare blir Papageno. En trollflöjt och ett magiskt klockspel ska hjälpa dem på vägen. Men allt är inte vad det ser ut att vara. Är både Paminas mor och Sarastro onda? Eller ingen av dem? Snart ställs Tamino, Papageno och Pamina inför svåra prövningar…   Mozart dirigerade själv urpremiären i Wien 1791 med textförfattaren Emanuel Schikaneder som Papageno. Tonsättarens sista, och kanske mest älskade opera, är en saga där kärlekens och musikens kraft står i centrum. Ole Anders Tandberg har i sin uppsättning fokuserat särskilt på ljus och mörker utifrån premissen att ondska och godhet förutsätter varandra. Trollflöjten är en av Operans mest populära uppsättningar. 
Biljetter/Info

Bild på evenemang Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Musik  Balett - Övrigt
september
07
kl: 19:00
Stockholm, Kungliga Operan, Gustav Adolfs Torg 2

Lokal: Stora Scenen
Biljetter/Info

Bild på evenemang Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Musik - Musik
september
07
kl: 19:00
Stockholm, Kungliga Operan, Gustav Adolfs Torg 2

Biljetter till Julia & Romeo, 2016-2017 Stockholm Mats Eks bejublade helaftonsbalett Hon och han. De älskar varandra. Varför säger alla andra att deras kärlek är fel? En romantisk historia i en brutal miljö. En kamp mellan folket och makten. En kamp mellan generationerna. Kärlek, hat och svartsjuka. Vem kan vinna? Världskoreografen Mats Ek har gjort flera nytolkningar av balettklassiker som till exempel Svansjön och Törnrosa. Sedan länge är han ett av de viktigaste namnen i den internationella dansvärlden. Romeo och Julia blev Julia & Romeo när han satte upp sin hel­aftonsbalett till Tjajkovskijs musik i maj 2013 och föreställningen har sedan dess spelats för utsålda hus i Stockholm och Europa. Presscitat ”en dundersuccé och en ny klassiker” SvD ”storartat” SR Kulturnytt "Ljuvliga Julia" Expressen ”vackert... starkt... alldeles ljuvligt” Aftonbladet ”Dansarna skimrar i Mats Eks händer” DN ”Det är fantastiskt att ha dem här” www.londontheatre1.com ”tekniskt briljanta dansare” Evening Standard ”rik koreografi” The Guardian ”en ytterst betydelsefull modern koreografi som uppfinner gamla historier på ett nytt sätt” The Telegraph ”Englandspremiären av ett nytt, betydelsefullt verk av en av världens ledande koreografer var högst välkommet och Eks koncept uppfriskande annorlunda” www.londondance.com ”Tack, Mats Ek, för att du i dans visar oss det som bara Shakespeare kunde sätta ord på. Tack för en suggestiv Romeo och Julia… en av de bästa föreställningar när jag någonsin sett på scen.” www.bachtrack.com
Biljetter/Info

Bild på evenemang Trollflöjten på Kungliga Operan i Stockholm. Musik  Opera - Opera
september
08
kl: 19:00
Stockholm, Kungliga Operan, Gustav Adolfs Torg 2

»En slösande RIK iscensättning« »en GIVEN succé« DN Nattens drottning ger Tamino i uppdrag att befria hennes dotter Pamina som rövats bort av Sarastro. Lyckas uppdraget ska han få Paminas hand. Hans följeslagare blir Papageno. En trollflöjt och ett magiskt klockspel ska hjälpa dem på vägen. Men allt är inte vad det ser ut att vara. Är både Paminas mor och Sarastro onda? Eller ingen av dem? Snart ställs Tamino, Papageno och Pamina inför svåra prövningar… Mozart dirigerade själv urpremiären i Wien 1791 med textförfattaren Emanuel Schikaneder som Papageno. Tonsättarens sista, och kanske mest älskade opera, är en saga där kärlekens och musikens kraft står i centrum. Ole Anders Tandberg har i sin uppsättning fokuserat särskilt på ljus och mörker utifrån premissen att ondska och godhet förutsätter varandra. Trollflöjten är en av Operans mest populära uppsättningar.  Lokal: Stora Scenen
Biljetter/Info

⇓ Hämta fler evenemang ⇓

Hjälp oss hjälpa andra!

Stora evenemang i all ära men vad vi på StadsEvent verkligen önskar oss mer utav är de små händelserna som gör livet så mycket trevligare. Ska du eller någon bekant spela på den lokala restaurangen, läsa poesi runt hörnet eller jonglera i parken? Tveka inte att tipsa oss!

Lägg till evenemang här
Hitta oss på Facebook Hitta oss på Google Plus Hitta oss på Twitter