Menu

ORGEL- OCH CELLOAFTON - Linköpings symfoniorkester

Linköping

St Lars Kyrka
söndag, 25 november 2018 kl:17:00

Linköpings Symfoniorkester

Camille Saint-Saëns
1835-1921
Symfoni nr 3 c-moll op 78
Adagio-Allegro moderato-Poco adagio
Scherzo: Allegro moderato-Presto-Maestoso-Allegro

Att Camille Saint-Saëns komponerade fem symfonier är nog obekant för de flesta, för det är bara den med ordningsnumret tre som spelas regelbundet.
Numret till trots är detta dessutom den sista symfonin han komponerade, och den uruppfördes i London 1886 med tonsättaren som dirigent.

Detta verk har kommit att kallas Orgelsymfonin därför att en orgel ingår i instrumentariet och spelar en betydande roll – men orgeln kommer inte in i sammanhanget förrän efter mer än tio minuter.
Musiken är synnerligen klangfull, och rymmer samma lidelsefulla tonspråk som några av Liszts symfoniska dikter.
Det var också meningen att symfonin skulle dediceras till Liszt, men tre månader efter uruppförandet avled Liszt, varför symfonin tillägnades mästarens minne.

Antonín Dvo?ák
1841-1904
Cellokonsert h-moll op 104
Allegro
Adagio ma non troppo
Finale: Allegro moderato

På förslag från grundaren av musikkonservatoriet i New York, mrs Jeanette Thurber, blev Antonín Dvo?ák institutionens direktör 1892, och förblev så fram till 1895.
Det var produktiva år, vilka Dvo?ák också använde till att komponera mycket musik.

Det första verk han skrev var den symfoni som getts tillnamnet ”Från den nya världen”, hans nionde. Därefter kom en rad verk som räknas till hans bästa och som genomsyras av hans hemlängtan. Hemlängtan var också skälet till att han inte stannade längre i den amerikanska musikmetropolen.

Det verk som avslutar perioden är cellokonserten, och dess finalcoda fick inte sin slutgiltiga utformning förrän efter tonsättarens hemkomst till Prag.

Inspiration till cellokonserten (vilken i själva verket är hans andra cellokonsert, men den första i A-dur (1865) var ett ungdomsverk som han aldrig orkestrade) fick Dvo?ák efter att ha hört en cellokonsert av den berömde operettkomponisten Victor Herbert, vilken faktiskt arbetade som cellist i Philharmonia Orchestra.
Givetvis fyllde Dvo?ák sin egen konsert med en överväldigande romantik. Det är inte bara det fullblodiga utnyttjandet av soloinstrumentet som bidragit till detta, utan även den färgrika orkesterpaletten, där blåsarna spelar så stor roll.

Hemkommen till Böhmen igen nåddes han av budet att en kär svägerska avlidit. Han erinrade sig att det var en av hennes älsklingssånger han citerat i den andra av hans samling Fyra sånger op 82 ”Lämna mig ensam”.
Av detta skäl bestämde han sig för att nu skriva om konsertens avslutande coda, för att knyta den närmare minnet av den döda.
Reminiscenser av sången finns nu i codan.

Den musikaliskt mogna och storslagna konserten är ett verkligt mästarprov för instrumentet. För att betona verkets betydelse har man ibland kallat den för ’Dvo?áks tionde symfoni’.

Och Brahms frågade sig: ”Varför i all världen har jag inte vetat att man kunde skriva en sådan cellokonsert?”

Lokal: St. Lars kyrka
Dirigent: Joachim Gustafsson
Solist: Pelle Hansen, Cello
C. SAINT-SAENS Symfoni nr. 3
A. DVORAK Cellokonsert

Insläpp kl 16:30
Längd ca 90 minuter
Lokal: S:t Lars kyrkan

Datum / Tid

söndag, 25 november 2018 kl: 17:00

Plats

Linköping, St Lars Kyrka

Karta (Google)

Typ

Musik

Kostnad

100kr - 200kr

         

Hitta evenemang

Fritext
Välj stad

    
                                        
Datum: Alla dagar
Veckodagar:
Tillbaka Sök

Välj stad