Menu

Norrbottens Kammarorkester möter Roland Pöntinen & Jaime Martin

Luleå

Kulturens Hus - Stora Salen
torsdag, 12 april 2018 kl:19:00

Symfonisk kammarmusik att längta efter

Två världsvana stjärnor gästar Norrbottens Kammarorkester, som då växer till nästan symfoniska mått tillsammans med pianisten Roland Pöntinen och dirigenten Jaime Martin. Mozarts rikt orkestrerade pianokonsert nummer 24 i c-moll är ett favoritstycke i Roland Pöntinens breda repertoar.
– Han skrev bara två av sina 27 konserter i moll och den här är ett allvarligt mästerverk med ovanligt stor orkesterbesättning. Det bästa som finns att spela, säger Roland Pöntinen, som beskriver andra satsen som en underbar oas mellan de båda stora dramatiska satserna:
– Den är öm, troskyldig och naiv, som en enkel visa.

Roland Pöntinen är en internationellt välkänd pianist med rötter i Tornedalen. Hans mamma, född Harju, kommer från Kaunisvaara utanför Pajala och pappan var ingermanländare och född inte långt från Leningrad/St Petersburg. Trots rötterna och att han spelat i Piteå flera gånger, har Roland Pöntinen aldrig tidigare samarbetat med Norrbottens Kammarorkester.
– Jag har hört mycket gott om orkestern. Det ska bli roligt komma tillbaka till Norrbotten och spela med den under ledning av Jaimie Martin som är en spännande dirigent.

Den internationellt efterfrågade spanjoren Jaime Martin, som bor i London, har de senaste fyra åren pendlat till Sverige i egenskap av chefdirigent och konstnärlig ledare för Gävle Symfoniorkester. Jaime Martin har dirigerat alla verk i det aktuella programmet tidigare utom inledande ”Company” som Philip Glass enligt uppgift komponerat för en dramatisering av en Becket-berättelse. Glass, född 1937, har även skrivit Oscarsbelönad filmmusik.

Jaimie Martin håller med Roland Pöntinen om att Mozarts pianokonsert tillhör den bästa musik som någonsin skrivits, även för orkester.
– Det är ett stort stycke kammarmusik, helt underbart! Särskilt med Roland Pöntinen som är en fantastisk pianist och Mozartinterpret.

Jaimie Martin utnämner ”Valse Triste” till Sibelius allra vackraste stycke och beskriver andra halvan som en själfull utmaning för orkesterns möjligheter. Var och en av de fyra satserna i Ravels ”Le tombeau de Couperin” tillägnas en vän som stupade under första världskriget och den första satsen är riktigt svårspelad enligt Jaimie Martin.
– Även Prokofjevs symfoni är ett av de svåraste stycken man kan ge sig på. Jag kan knappt vänta tills det blir dags att få komma till norra Sverige och bjuda publiken på det här!





Arr: Kulturens hus & Norrbottensmusiken
Längd: ca 2 h inkl paus

Datum / Tid

torsdag, 12 april 2018 kl: 19:00

Plats

Luleå, Kulturens Hus - Stora Salen

Karta (Google)

Typ

Musik

Kostnad

0kr - 260kr

         

Hitta evenemang

Fritext
Välj stad

    
                                        
Datum: Alla dagar
Veckodagar:
Tillbaka Sök

Välj stad