Den Abstrakta Konsten Utforskas I Ny Bok Och Utställning

Den Abstrakta Konsten Utforskas I Ny Bok Och Utställning
17 maj kl: 13:30

Den Abstrakta Konsten Utforskas I Ny Bok Och Utställning






Det universella språket. Efterkrigstidens abstrakta konst
13 juni-11 november 2018

Kärv spansk modernism, stringent konkretism, expressivt Cobra-måleri och Lucio Fontanas snittade duk. Med den forskningsbaserade utställningen Det universella språket. Efterkrigstidens abstrakta konst undersöks efterkrigstidens abstrakta måleri med utgångspunkt i museets samling. Visuellt slagkraftiga bilder bjuder in till ett fördjupat seende och en kritisk reflektion kring vad som är nationellt och internationellt, kulturspecifikt och universellt i konsten.

I utställningen visas måleri, skulptur, teckningar och grafik ur Göteborgs konstmuseum samling från åren 1945-1970. Verk av svenska abstrakta målare som Eddie Figge, Jörgen Fogelquist, Lennart Rodhe och Ulf Trotzig visas tillsammans med internationella namn som Alexander Calder, Roberto Matta, Louise Nevelson, Antonio Saura, Antoni Tàpies och Mark Tobey.

Ett internationellt språk med nationella dialekter

-Den abstrakta konsten framstår under efterkrigstiden som ett universellt språk som kan förstås världen över, men det talas med olika dialekter, säger forskningsledare Kristoffer Arvidsson, författare till boken och en av curatorerna för utställningen. Intresset för andra kulturer är stort och genuint men inte utan romantisering, fortsätter han. Den abstrakta konsten förbinds med såväl landskap som nationell konsthistoria och föreställningar om folkkaraktär.

Under decennierna efter andra världskriget dominerade abstraktionen det internationella konstlivet. Abstrakt var synonymt med modern, men abstraktionen betraktades också som ett universellt språk som renodlat konstens egentliga innehåll, som föreställdes bestå av färg- och formrelationer. Även om olika stilar och konstsyn debatterades, rådde det samsyn om att 1900-talets konst måste visa prov på abstraktion för att vara relevant i sin tid.

Abstraktionen utforskas i Skiascope 9
Utställningen utgår från en forskningsstudie som publiceras i det nionde numret av museets skriftserie Skiascope i samband med vernissagen. I analyser av utställningskataloger från tre svenska konstinstitutioner blottläggs vilka föreställningar som knöts till det abstrakta uttrycket. Här framkommer att Göteborgs konstmuseum, Konsthallen Göteborg och Liljevalchs konsthall under femtio- och sextiotalet visade ett stort antal utställningar med modern abstrakt konst från olika delar av världen, något som inte skedde i samma utsträckning på Moderna Museet.

I undersökningen av katalogtexter blottas en spänning mellan det universella och det moderna, det internationella och det nationella, centrum och periferi. Återkommande uttrycks en föreställning om internationalism som utbyte mellan relativt stabila nationella kulturer, vilken skiljer sig från dagens idéer om transkulturalism. Under femtio- och sextiotalet föreställdes moderna konstnärer världen över delta i konstens internationella utveckling med sina egna varianter av abstrakt konst.

Abstraktionens fortsatta historia
Abstraktionens dominans utmanades under sextiotalet av riktningar som neodada och popkonst, vilka omvärderade modernismens historieskrivning. Abstraktionen ifrågasattes som alltför samhällsfrånvänd. Abstrakt konst skapas alltjämt men dess anspråk har skruvats ner. Abstraktionen är inte längre konstens spjutspets utan ett uttryck bland andra. Likväl är den modernistiska abstraktionen en återkommande referens i dagens konst.

Utställningen uppmärksammar efterkrigstidens abstrakta konst för dess konstnärliga kvaliteter men också för att ge perspektiv på vår egen tid och dess i många avseenden annorlunda konstsyn. Efterkrigstidens närmast utopiska tilltro till modernismens universellt giltiga abstrakta språk står i bjärt kontrast till dagens mer relativistiska syn på konstnärlig kvalitet.

Viktiga slutsatser i forskningsprojektet: I det undersökta materialet uppfattas abstraktionen som synonym med det moderna. Konst som inte är abstrakt kan inte självklart accepteras som modern.

Abstraktionen har ett tolkningsföreträde i konstlivet under perioden 1945-1960.

Abstraktionen uppfattas som ett universellt och internationellt språk, ett lingua franca som destillerat fram essensen i all konst.

Även om abstraktionen förstås som universell och internationell tolkas den återkommande utifrån föreställningar om nationalitet. Den nationella tillhörigheten föreställs avspeglas i färgskala, stämning, valör, kontraster et cetera, egenskaper som relateras till landets landskap och natur, liksom till folkkaraktär och kulturhistoria.

Abstraktionen har en starkare ställning på Göteborgs konstmuseum, Konsthallen Göteborg och Liljevalchs konsthall än på Moderna Museet.
Konst från olika delar av världen har en mer framträdande plats i utställningsprogrammet på Göteborgs konstmuseum, Konsthallen Göteborg och Liljevalchs konsthall än på Moderna Museet.
I materialet uttrycks återkommande föreställningen om en problematisk relation mellan centrum och periferi. Konstnärer i periferin bör inte isolera sig, utan förhålla sig till det internationella avantgardet. Å andra sidan bör de inte okritiskt anamma stilar från centrum, utan tolka och förvalta dem på ett självständigt sätt.





Fakta

Det universella språket. Efterkrigstidens abstrakta konst
Göteborgs konstmuseum, Stenahallen, 13 juni-11 november 2018
Curatorer: Kristoffer Arvidsson och Per Dahlström

Skiascope 9 Det universella språket. Efterkrigstidens abstrakta konst
Författare: Kristoffer Arvidsson
Redaktör: Kristoffer Arvidsson
Förlag: Göteborgs konstmuseum
592 sidor
ISBN 978-91-87968-99-0

Fil.dr Kristoffer Arvidsson är forskningsledare vid Göteborgs konstmuseum och redaktör för skriftserien Skiascope. Han disputerade på avhandlingen Den romantiska postmodernismen. Konstkritiken och det romantiska i svensk konst under 1980- och 1990-talet (Göteborgs universitet 2008).

Pressvisning
Välkommen till pressvisning tisdag den 12 juni 2018 kl. 11-12

Tf Museichef Anna Hyltze hälsar välkommen
Intendent Per Dahlström presenterar utställningen
Forskningsledare Kristoffer Arvidsson presenterar forskningsprojektet

Vänligen anmäl ditt deltagande senast måndag den 11 juni till:
Helene Karlsson, Kommunikatör
031-368 35 07, helene.karlsson(Snabel)kultur.goteborg.se

Vernissage
Välkommen till vernissage onsdagen den 13 juni 2018 kl. 17-20

Kontakt

Frågor om pressmaterial
Helene Karlsson, Kommunikatör
031-368 35 07, helene.karlsson(Snabel)kultur.goteborg.se

Frågor om forskningsprojektet och utställningen
Kristoffer Arvidsson, forskningsledare
031-368 35, kristoffer.arvidsson(Snabel)kultur.goteborg.se

Frågor om utställningen
Per Dahlström, intendent
031-368 35 17, per.dahlstrom(Snabel)kultur.goteborg.se
Källa
Tipsa redaktionen!
Bild på Wilmer X Jubilerar Med Ny Bok I Höst
PRESS
16 aug
kl: 18:40

Wilmer X Jubilerar Med Ny Bok I Höst

Malmös mesta rockband heter sedan våren 1978 Wilmer X (om vi bortser från det faktum att de faktiskt startade sin karriär som Wilmer Pitt) och och hösten 2018 kommer boken som sammanfattar allt. I sommar har vi sett bandet återförenas för sin 1000:e spelning inför 35 000 jublande rockfans på Sweden Rock och framför hemmapubliken i Malmö på ett fullsmockat Stortorget under...

Bild på Fiolkaraoke För Barn Med Symfonikerna På Kulturkalaset
PRESS
16 aug
kl: 16:30

Fiolkaraoke För Barn Med Symfonikerna På Kulturkalaset

Som tidigare offentliggjorts framträder Ane Brun med Symfonikerna på fredag kl 19 på Götaplatsen men innan dess har vi ett roligt projekt för barn: fiolkaraoke i Jubileumspaviljongen. Det är jubileumslägret Side by Side by El Sistema som bjuder in barnen till symfoniorkesterns klangvärld. Här får man en snabblektion i fiolspel och får sedan musicera med Göteborgs Symfoniker som...

Bild på Kulturpolitiska Debatter På Folkteatern 25 Augusti
PRESS
16 aug
kl: 13:50

Kulturpolitiska Debatter På Folkteatern 25 Augusti

Det är valår och två veckor före valet vill Folkteatern och Göteborgs Dans- och Teaterfestival sätta strålkastarna på de kulturpolitiska frågorna. Lördagen den 25 augusti kommer vi att borra i frågor om konst och byråkratisering. Var får konsten och kulturen plats i en tid då kryssrutor, sponsorjakt och statistik står i främsta fokus? Hur står det till med yttrandefriheten och...

Bild på Nederlands Dans Theater (Ndt) Gästspelar På Göteborgsoperan
PRESS
14 aug
kl: 16:00

Nederlands Dans Theater (Ndt) Gästspelar På Göteborgsoperan

Under Göteborgs dans- och teaterfestival gör Nederlands Dans Theater (NDT) ett efterlängtat gästspel på GöteborgsOperan. En unik möjlighet att se ett av världens bästa danskompanier. Nederlands Dans Theater (NDT) grundades 1959 och räknas som ett av världens allra främsta moderna danskompanier. Bakom sig har kompaniet mängder av banbrytande uppsättningar, skapade tillsammans med...

Bild på Labyrint - En Poetisk Och Visuell Teaterupplevelse
PRESS
13 aug
kl: 11:20

Labyrint - En Poetisk Och Visuell Teaterupplevelse

Poeten Felicia Mulinari och regissören Saga Gärde står bakom pjäsen Labyrint om en flicka och hennes mamma, som tar avsked av mormor som bor långt borta. I ett färgglatt, bubbligt universum med lekfulla animationer och ett spännande ljudlandskap skapas en föreställning som sätter barns frågor om längtan och avsked i centrum. Det blir en konstupplevelse där barnen får använda alla...

Bild på The Göteborg Operas Stephen Langridge Appointed New Artistic Director For Glyndebourne
PRESS
10 aug
kl: 18:30

The Göteborg Operas Stephen Langridge Appointed New Artistic Director For Glyndebourne

Stephen Langridge, Artistic Director Opera/Drama at the Göteborg Opera, has been appointed new Artistic Director at prestigious Glyndebourne. He will remain at the Göteborg Opera until summer 2019. Stephen Langridge commented, "The Göteborg Opera is remarkable in every sense, and I've truly loved my five years here. The Glyndebourne assignment is probably the only job that I would even...

Bild på Göteborgsoperans Konstnärlige Ledare Ny Chef För Glyndebourne
PRESS
10 aug
kl: 18:30

Göteborgsoperans Konstnärlige Ledare Ny Chef För Glyndebourne

Stephen Langridge, konstnärlig ledare Opera/drama på GöteborgsOperan, har utsetts till ny konstnärlig ledare för prestigefulla brittiska operahuset Glyndebourne. Han arbetar kvar på GöteborgsOperan fram till sommaren 2019. - GöteborgsOperan är ett på alla sätt enastående operahus, där jag har trivts oerhört väl under fem år. Uppdraget för Glyndebourne är det enda som jag...


Hitta oss på Facebook Hitta oss på Google Plus Hitta oss på Twitter