Fantastisk Sommar För Ullevi I Göteborg

Fantastisk Sommar För Ullevi I Göteborg
5 sep kl: 19:50

Fantastisk Sommar För Ullevi I Göteborg






Sommaren har inte bara bjudit på fantastiskt väder, även Ullevi har haft en strålande säsong. Nästan en halv miljon besökare kom till den 60-årsjubilerande arenan i sommar. Besökare som spenderade över 650 miljoner kronor på bland annat restauranger och hotell i staden.

Lite extra roligt är det att svenska fotbollslandslagen lockat 100 000 besökare till Nordens största arena Ullevi och Nationalarenan Gamla Ullevi i sommar.

Till herrarnas träningsmatch på Ullevi mellan Sverige och Peru kom drygt 32 000 besökare. Storbildsvisningarna av Sveriges VM-matcher blev en stor succé och lockade en aldrig skådad blandning av besökare till arenan. Över 50 000 besökare från hela Göteborg fick möjlighet att uppleva Ullevis magiska stämning helt gratis. På Gamla Ullevi spelades två damlandskamper med nästan 15 000 besökare.

- Jag vill gärna lyfta fram storbildsvisningarna av Sveriges VM-matcher på Ullevi. Stadens modell för arena- och evenemangsdrift gör det möjligt att bidra till denna typ av öppna evenemang. Arenorna är fantastiska mötesplatser och blir extra levande när representanter från hela Göteborg kommer på besök, säger Got Events styrelseordförande Bettan Andersson (V).

På Ullevi genomfördes i år sex konserter med en total publiksiffra på  över 300 000 besökare. Först ut var två dagar med Summerburst följt av Foo Fighters, två spelningar med Ed Sheeran och som avslutning Guns N´Roses rekordspelning. Metallicas tidigare hårdrocksrekord på 63 036 personer i publikhavet är ett minne blott och nu tronar Guns N´Roses i toppen med 64 289 besökare.

Sommarens konserter på Ullevi genererade över 650 miljoner kronor i turistekonomiska intäkter. Det är så mycket pengar som turisterna spenderar på bland annat boende och restaurangbesök i samband med sitt evenemangsbesök i Göteborg.
Förra året genererade Got Events verksamhet totalt 1,5 miljarder kronor i turistekonomisk omsättning. Evenemang är med andra ord viktiga för staden och regionen, både vad det gäller intäkter och i förlängningen arbetstillfällen.

-Ullevi står alltså nästan för hälften av Got Events totala turistekonomiska intäkter. Det visar att arenan ännu efter 60 år fortfarande står sig och är viktig för Göteborg, säger Got Events vd Lotta Nibell.

Nyckeltal för Ullevi: 2 600 evenemang sedan 1958.
26,5 miljoner besökare sedan 1958.
81 stora konserter sedan 1982.
1 fullsatt konsert genererar cirka 100 miljoner kronor i turistekonomisk omsättning.
90 procent av besökarna är mycket nöjda eller nöjda med sitt besök på arenan.


För mer information vänligen kontakta:
Lotta Nibell, vd Got Event031-368 43 70
Källa
Tipsa redaktionen!
Bild på Kaliffa På Turné Med Klubbshow I Höst
PRESS
18 sep
kl: 14:30

Kaliffa På Turné Med Klubbshow I Höst

Hundratals gig senare är publikens kärlek till Kaliffa större än någonsin. I höst blir det klubbshow runt om i landet. Under sommaren har Kaliffa fått publiken att dansa på Storsjöyran, Brännbollsyran, Gröna Lund, Liseberg och hela vägen upp till Riksgränsen under mer än 35 livespelningar. Nu tar han sommarens starkaste känslor och kokar ner dem till en klubbshow!...

Bild på Nu Ska Vi Dansa Efter Bob Hunds Pipa!  - Nyårsfest Med Maskerad På Malmö Live
PRESS
18 sep
kl: 14:30

Nu Ska Vi Dansa Efter Bob Hunds Pipa! - Nyårsfest Med Maskerad På Malmö Live

Bob Hund-året på Malmö Live får en massiv avslutning med "Nu ska vi dansa efter Bob Hunds pipa!". Bandet bjuder in till nyårsfest och konsert med sitt allra mest dansanta material och nattklubb in på det nya året. Sedan januari har bandet huserat i konserthuset och skapat en rad speciella kvällar och koncept. Konserter, fester, utställningar, installationer och panelsamtal har avlöst...

Bild på Höst Couture  21-22/9
PRESS
18 sep
kl: 10:40

Höst Couture 21-22/9

Göteborgs självklara modedestination tar ett nytt grepp, när höstens fashionevent "Höst Couture" kör igång. Ny scen och ny aktör drar publiken närmare, med fokus på det senaste inom mode, styling, hår och make up. Monica Perman från P. PR & Communications, som tidigare gjort modevisningar för bland annat NK, överraskar publiken med ett annorlunda event. -Vi ser framemot...


Bild på Välkommen Till Dogville - Sverigepremiär 29 September
PRESS
17 sep
kl: 11:30

Välkommen Till Dogville - Sverigepremiär 29 September

Den 29 september får Lars von Triers "Dogville" Sverigepremiär på Folkteatern Göteborg. Med kuslig aktualitet undersöker den vad som formar en grupp och hur människor stängs ute. Ett helt ombyggt scen- och salongsrum bjuder in publiken att besöka Dogville, snarare än att se på "Dogville". För regin står Folkteaterns konstnärliga ledare Frida Röhl. Berättelsen om den lilla...

Bild på Bob Hund Intar Kapittel - Stavangers Internationella Festival För Litteratur Och Yttrandefrihet
PRESS
17 sep
kl: 10:50

Bob Hund Intar Kapittel - Stavangers Internationella Festival För Litteratur Och Yttrandefrihet

Kapittel är en återkommande internationell festival för litteratur och yttrandefrihet som äger rum i norska Stavanger 19 till 23 september. Fem dagar med litteratur, debatt, film, musik och fest. Bob Hund har de senaste åren inte bara i olika former experimenterat med vad ett rockband kan vara utan även på olika sätt aktivt engagerat sig i frågor om tolkningsföreträde,...

Bild på Möt Filmskaparen Gabriela Pichler
PRESS
15 sep
kl: 07:30

Möt Filmskaparen Gabriela Pichler

På tisdag den 18 september gästas Stora Teaterns programserie "Konst som motstånd" av den aktuella regissören Gabriela Pichler, i ett samtal med Maria Domellöf-Wik. Gabriela Pichlers examensfilm Skrapsår från Filmhögskolan i Göteborg vann Guldbagge vid Guldbaggegalan 2010 i kategorin Bästa kortfilm. Hennes långfilmsdebut Äta sova dö hade världspremiär på Filmfestivalen i Venedig...

Bild på Första
PRESS
14 sep
kl: 13:40

Första "badtaget" - Ännu Ett Steg På Vägen Mot Lisebergs Jubileumsprojekt

Idag togs ännu ett steg på vägen mot Lisebergs Jubileumsprojekt när rivningen av den gamla växellådsfabriken inleddes. Istället för ett traditionellt första spadtag fick familjen Wikberg, som korats till Sveriges mest badsugna familj, ta det första "badtaget" genom en symbolisk vattenballongkastning. Rivningen av den gamla växellådsfabriken är det första synliga steget på att...

Hitta oss på Facebook Hitta oss på Google Plus Hitta oss på Twitter