28 jan kl: 08:30
Hur lustigt (eller olustigt) det än kan låta, har Anaïs Mitchell spenderat de senaste femton åren i ett slags helvete. OK, kanske inte riktigt i ordets rätta bemärkelse, utan i den mångfacetterade värld som stavas Hadestown, ett musikalprojekt hon startade i Vermont 2006 och som vuxit till ett Tony- och Grammy-prisat Broadway-fenomen. Musikalen har också fått en turnéversion, som gläder publik runt om i hela världen.
“I experienced so much joy working on Hadestown, but it just kept ramping up and up and requiring more and more attention,” erkänner Anaïs Mitchell. “I had to become so single-minded and really put blinders on to my other creative life.”
Precis som för så många andra artister och musiker, gjorde COVID-19-pandemin att hon helt plötsligt fick utrymme att hitta tillbaka till sitt eget skrivande. Resultatet har blivit det självbetitlade albumet som hon skapat tillsammans med samarbetspartners från Bon Iver, The National och det egna bandet Bonny Light Horseman. Det är Anaïs första solomaterial sedan “Young Man In America” som kom 2012.
“I was nine months pregnant when the pandemic reached New York, so we made an 11th hour decision to leave and have the baby in Vermont,” minns hon. “We left the city and had the baby a week later, and then like everyone, we were in the midst of this unprecedented stillness. It felt like I could see behind me: oh, there’s New York City. There’s Hadestown. There’s my life with just one kid. A certain kind of stress and expectations. In Vermont, we moved onto my family farm and lived in my grandparents’ old house, with a new baby. I’d look at pictures on my phone from a few months earlier and wonder, whose life was that? This record, and the songs that are on it, came out of that time. I got into a flow again that I hadn’t felt in a really long time.”
Anaïs Mitchell har av NPR (National Public Radio) blivit utsedd till “one of the greatest songwriters of her generation” och hon är onekligen en mästare på berättande folksång, poesi och melankoli.
Mitchell kommer att turnera med det nya materialet i USA och Europa 2022, tillsammans med musikerna på albumet. Anais Mitchell längtar efter att få finslipa ljud och scenshow för att blåsa ytterligare liv i låtarna. “I’ve spent a lot of time trying to write in the voice of other characters, especially with Hadestown. It’s fun for me, but these songs are not that,” she says. “Weirdly, they’re all me. The narrator is me. That’s why it felt right to self-title the album. It felt like after so many years of working on telling other stories, now here are some of mine.”
Albumet är producerat av Josh Kaufman som även medverkar på skivan tillsammans med namn som Michael Lewis, JT Bates, Thomas Bartlett och Aaron Dessner och arrangemang av Nico Muhly.