Menu
NY SINGEL. Tillbaka till 90-talet - Schmidt & Gissberg surfar på franska housevågen på nya singeln

NY SINGEL. Tillbaka till 90-talet - Schmidt & Gissberg surfar på franska housevågen på nya singeln "All I Need"

18 nov kl: 09:20

Den 30 december släpper Schmidt & Gissberg EP:n "Decennier". Som titeln antyder representerar varje spår på skivan ett visst årtionde. Tidigare i år tog Mange Schmidt och Joakim Gissberg tidsmaskinen till 80-talet och lät sig inspireras av tidstypiska musikstilar, färger och former, vilket resulterade i första singeln "Precis när vi". På uppföljaren "Sluta snacka skit" gick resan vidare till 00-talet och i den tillhörande musikvideon gästade Markoolio i en cameoroll.

Nu fortsätter Schmidt & Gissberg sin tidsresa. I dag släpper de singeln "All I Need" som flörtar med fransk house och 90-tal. En tid då låtar som "Music Sounds Better With You", "Lady (Hear me tonight)" och "1999" spelades världen över och band som Daft Punk fick sitt stora genombrott.

- Denna gång hamnar vi i andra halvan av 90-talet då den franska housevågen sköljde över världen. Det var även under denna era som franska Daft Punk slog igenom och blev ett av världens största band. Genren var som en pånyttfödelse för discon i fransk tappning och alltid med siktet inställt på dansgolvet. Det var oftast DJ’s och studioproducenter som låg bakom alstren och det fanns sällan någon fixartist i förgrunden och de som skapat musiken verkade inte heller sukta efter rampljuset i traditionell mening. Detta resulterade ofta visuellt i att ”artisten” var en fiktiv figur eller karaktär eller att skaparna dolde sina ansikten med masker, motorcykelhjälmar och dylikt. Om låtskaparna överhuvudtaget medverkade i musikvideos hade de därför mer av en bakgrundsroll eller cameo och nästan alltid med dolt eller förändrat utseende. Det kunde vara seriefigurer, superhjältar, science fiction-karaktärer eller liknande som fick symbolisera gruppen eller artisten, säger Mange Schmidt.

Schmidt & Gissberg beskriver kommande skivan "Decennier" som en nostalgisk kärleksförklaring till den musik, konst och mode som tidigare generationer har skapat. Nya singeln gick från början under arbetsnamnet ”French House” innan den slutligen fick titeln "All I Need".

- Arbetsmässigt har vi haft lika kul som tidigare i studion med letandet efter referenser, ljud, mixtekniker och annat som utmärkte denna tid. Och som ni kan se på singelns omslag hade vi även väldigt roligt när vi skapade våra artistkaraktärer. En väldigt stor skillnad med denna singel, för oss i alla fall, är att vi blandar både engelska och svenska i texten. Fransk house hade alltid en repetitiv engelsk slinga, samplad eller sjungen, som förde låten framåt och gav musiken en större publik än vad en helt instrumental låt förmodligen gjort. Vi såg det som ett måste att ha engelsk text i denna låt och är väldigt nöjda med resultatet, sammanfattar Mange.

Lyssna på "All I Need" (Radio Edit) här.

Hitta evenemang

Fritext
Välj stad

    
                                        
Datum: Alla dagar
Veckodagar:
Tillbaka Sök

Välj stad