The Embassy Gör Comeback Med Turné

The Embassy Gör Comeback Med Turné
22 okt kl: 17:10

The Embassy Gör Comeback Med Turné






The Embassy är varken "helt rätt i tiden" eller "tidlösa", varken historiska eller eviga. The Embassy är emot samtiden och de aktuella värdena. The Embassy är ständigt inaktuella, alltså otidsenliga. The Embassy återvänder nu med en turné till tre utvalda lokaler i Malmö, Göteborg och Stockholm. Samtidigt släpps ett nytt album. 


- How do you get back into society!? 
The Embassy, som Pitchfork helt riktigt kallat "overlooked architects of some of the past decade's best new sounds", hör utan tvekan till det 21:a århundradets mest tongivande svenska band. Med inflytande innanför och utanför Sveriges gränser, vore det enkelt att säga att utan The Embassy hade den moderna musiken inte låtit som den gör. Deras Futile Crimes (Björn Olssons första produktion) öppnade 2002 en ny era i svensk musik, som kröntes och fulländades år 2005 med Tacking (med singlar som Some Indulgence, It Pays to Belong och Stage Persona). Den lätta, eleganta och melodistarka pop producerad i en blandning av akustiska och digitala element är på många sätt modellen för senare tids popmusik. Men det är inte för sitt inflytande och sin audiella elegans The Embassy går till historien. Det är snarare hur de går ut ur historien, i en ständig vändning från samtiden.

Den uppsamlande återblicken Life in the Trenches (2011) påminde om att det hela tiden rört sig om ett lågintensivt ställningskrig mot samtiden. The Embassy komprometterade musikjournalister med små mutor, man lät sina konserter framföras i karaoke-form medan bandet stod i publiken, man hade andra band på sina omslag, framförde spelningar på tvådimensionella instrument av papper, lanserade "anti-rock" och "underklass-disco". Man dekonstruerade, återspeglade och desinformerade. Allt till undersköna toner av elegantaste snitt: revolutionen kommer till oss på duvfötter.
Etiketterna på vinylutgåvan av The Embassys kommande album White Lake (släpps i höst/vinter) pryds av två korslagda verktyg bestående av en tomahawk och en skiftnyckel, en symbol för "monkeywrenching" - sabotage riktat mot funktionaliteten hos teknik och maskiner som syftar till skövling och exploatering. Denna form av sabotage vänder tekniken mot sig själv. Skiftnyckeln, precis som The Embassy, är inte våldsamt destruktiv, utan är en förlängd arm som öppnar det som stängts åt. (En negativt dialektisk Aufhebung) Vi får nog räkna med fortsatta pop-attentat.
Men hur återkommer något sådant som The Embassy? Det kan bara ske genom en reflektion över tiden själv, och förmodligen är den säregna tidsligheten det verkliga äventyret med White Lake. "Sometimes" t ex, med sin kinetiskt reducerade house träder fram ur det förflutna som en vålnad. "Could you speed it up a little please" Med körerna tilltar intensiteten plötsligt och bildar ett relativt närvarande nu, vilket audiellt uttrycker albumomslagets urtavla och dess vridning genom tiden själv.
Det är också denna tidslighet som skapar möjligheten att tilltala sig själv: i den är jag densamma, men bara som en annan. Det är så jag kan möta mig själv, men bara som ett problem som alltid ledsagar mig. "Hey trouble" Det är förstås villkoret för varje transcendens, för den ständiga förskjutningen ut ur nuet, som samtidigt är det som konstituerar varje nu. Björn Olsson är följaktligen tillbaka som ljudman på albumet och framställer en oavvislig upplevelse av "klassisk" The Embassy. The Embassy har alltid väsentligen förhållit sig till tiden. Men de är varken "helt rätt i tiden" eller "tidlösa", varken historiska eller eviga. The Embassy är emot samtiden och de aktuella värdena. The Embassy är ständigt inaktuella, alltså otidsenliga. I det otidsenliga finns sanningar som är mer varaktiga än alla historiska och eviga sanningar tillsammans: framtidens sanningar.
Det är därför som återkomsten in i den aktuella samtiden, som lämnats för evigheter sedan, enbart kan ske genom ett svart hål i rumtiden: Up your arse!
Stockholm, 2018-10-18 
Pop Against Itself



The Embassy hösten 2018
27/12 MALMÖ, Babel
28/12 STOCKHOLM, Debaser Strand
29/12 GÖTEBORG, Nefertiti


Kontakt: 
Pontus Sillrén, turnéproducent  

+46 70 298 00 62

pontus(Snabel)unitedstage.se
Christian Östlund, presskontakt
+ 46 70 894 91 57
christian(Snabel)skiva.se
Källa
Tipsa redaktionen!
Bild på Lamix Släpper Video Till
PRESS
26 jun
kl: 12:10

Lamix Släpper Video Till "designer" Feat. Ant Wan

KOLLA: https://videos.lnk.to/Designer Nyligen släppte Lamix singeln Designer feat. Ant Wan som gick in på plats 37 på Topp 50 Spotify och har hittills stremats över 1.1 miljoner gånger. Idag släpps videon till singeln som är regisserad av danska produktionsbolaget Blonde Media (Sivas, NODE, Fouli, FOOL mfl). Just nu är Lamix ute på sommarturné och nästa stopp blir på hemmaplan under...

Bild på Universities And Funders Share Cost Of Open Access Publishing In New Agreement
PRESS
25 jun
kl: 09:30

Universities And Funders Share Cost Of Open Access Publishing In New Agreement

Higher Education Institutions (HEIs) and research funding organisations should share the costs of scholarly publishing. This is one of the National Library of Sweden's recommendations in aiming towards a system of immediate access to scholarly publishing. In a new pilot agreement, it becomes reality. The Swedish Research Council, Formas, Forte and Vinnova fund 50 percent of the cost of...

Bild på Lärosäten Och Finansiärer Delar På Kostnaden I Nytt Avtal Om Öppet Tillgänglig Publicering
PRESS
25 jun
kl: 09:30

Lärosäten Och Finansiärer Delar På Kostnaden I Nytt Avtal Om Öppet Tillgänglig Publicering

Lärosäten och forskningsfinansiärer bör dela på kostnaden för vetenskaplig publicering. Det är en av Kungliga bibliotekets (KB) rekommendationer för arbetet mot ett öppet tillgängligt vetenskapligt publiceringssystem. I ett nytt pilotavtal blir det verklighet. Vetenskapsrådet, Formas, Forte, och Vinnova finansierar 50 procent av kostnaden för publicering i Springer Natures helt öppet...

Bild på Andreas Weise Åker Ut På Sin Första Egna Turné I Höst!
PRESS
25 jun
kl: 07:20

Andreas Weise Åker Ut På Sin Första Egna Turné I Höst!

Vinnaren av Stjärnornas Stjärna 2019 heter Andreas Weise, en modern artist med rötterna i den traditionella swing- och soulmusiken. Nyligen släpptes singeln "My Love Runs Deep" och i höst åker han ut på sin första egna turné "Nära ANDREAS WEISE". Biljetterna släpps den 27 juni kl. 10.00. Efter vinsten i Stjärnornas Stjärna så har Andreas Weise inte direkt legat på latsidan. Han...

Bild på Magiska Sommarkvällar Med Emil Jensen
PRESS
24 jun
kl: 20:30

Magiska Sommarkvällar Med Emil Jensen

Med åtta album, fyra böcker, mängder av föreställningar och oräkneliga timmar radioprogram i kappsäcken åker Emil Jensen ut i Sommarsverige. Förra året släppte Emil sitt senaste album "En gemensam galning". Föreställningen med samma namn spelades för utsålda hus under hösten och våren. I snart femton år har Emil Jensen skapat ordmagi. I musiken, i böckerna, i radio och på...


Bild på Ed Sheeran Avslöjar Alla Gästartister På Kommande Albumet
PRESS
24 jun
kl: 17:10

Ed Sheeran Avslöjar Alla Gästartister På Kommande Albumet "no.6 Collaborations Project"

Den brittiska världsartisten Ed Sheeran släpper sitt nya album "No.6 Collaborations Project" den 12 juli. Tidigare har han hintat om artistsamarbeten på samtliga 15 låtar och nu har han avslöjat samtliga artister för respektive låt. Med på listan finns några av Sheerans personliga favoritartister som bland andra Cardi B, Camila Cabello, Khalid, Eminem, Travis Scott, Justin Bieber, Bruno...

Bild på Ariodante Sommarens Opera På Drottningholmsteatern
PRESS
24 jun
kl: 13:20

Ariodante Sommarens Opera På Drottningholmsteatern

I dag börjar repetitionerna av Händels Ariodante som har premiär på Drottningholms Slottsteater den 3 augusti. I titelrollen hörs den internationella operastjärnan Ann Hallenberg. Ann Hallenberg är Artist in Residence på Drottningholmsteatern. Hon har en lång relation till den historiska scenen och sjöng senaste här i en konsert år 2014. - Det känns helt fantastiskt att komma...

Hitta oss på Facebook