Meq - Nutida Jazz Med Toppmusiker
Örebro
Örebro Konserthus
söndag, 5 april 2020
kl:18:30
Nutida jazzmusik med toppmusiker. Tillåtande samspel, sinnrika melodier och improvisationer på världsnivå.
Mikael Godée är välkänd svensk jazzmusiker som återfinns i band som Änglaspel och Corpo. Eve Beuvens är en av Belgiens mest intressanta jazzmusiker med sitt intelligenta och nyskapande sätt att musicera. I det musikaliska mötet mellan dem uppstår det något alldeles speciellt och vackert som förstärks tillsammans med de karismatiska och lyhörda musikerna Johan Birgenius och Magnus Bergström.
Sagt i pressen:
”I mötet mellan Mikael Godées varmt lyriska sopransax och den belgiska pianisten Eve Beuvens egensinniga och infallsrika pianospel uppstår en ljus och spirituell samtidsjazz av bästa märke, mjukt buren av Magnus Bergströms bas och Johan Birgenius trummor” / Ulf Johanson GP
Kvartettens improvisationer är som ett buljongkok där man anar ben och styckningsdelar virvla runt i grytan. Alltid välhållet, kontrollerat och med underbar arom / Mats-Arne Larsson, Nerikes Allehanda
Paus: 15 min
Konserten slutar 22.00
Detta är en stå och sittplatskonsert men sittplatser är i begränsat i antal. Först till kvarn.
Kunden ansvarar själv för att kontrollera att evenemanget ej är inställt eller flyttat.
Vid inställt evenemang återbetalas ej service- och distributionsavgifter.
Örebro konserthus byggdes mellan åren 1930 och 1932 som hemvist både för stadsbibliotek och konsertverksamhet. Det invigdes den 2 april 1932 av prins Eugen. Det är beläget vid Fabriksgatan invid Svartån i centrala Örebro. Fram till 1981, då biblioteket flyttade till en ny byggnad vid Näbbtorgsgatan, var huset hemvist både för konsertverksamhet och stadsbibliotek. Under våren 2013 beslutades om en om- och tillbyggnad av huset. Denna ska ske under åren 2014 och 2015.
Huset är ritat av stadsarkitekten Georg Arn i nordisk klassicistisk stil. Arn lär ha varit inspirerad av Salle Pleyel (fr:Salle Pleyel) i Paris, ritad av Gustave Lyon (fr:Gustave Lyon) , och han har heller inte kunnat undgå att vara inspirerad av Stockholms stadsbibliotek, ritat av Gunnar Asplund några år tidigare. Särskilt gäller detta den stora bibliotekshallen, uppbyggd som en rotunda. Arn var tidigt inne på att skapa en Pantheon-liknande byggnad, men den byggnad som han skapade får sägas vara mer påtagligt influerad av antika mönster än Asplunds, som har mer dragning åt det moderna. Husets kupol domineras av en gyllene fackelbärande genius. Den ursprungliga fasaden på Arns byggnad var utsmyckad med en rad pilastrar, upptill avslutande i valv. Mellan pilastrarna fanns stuckreliefer föreställande tre gestalter med musikinstrument (lyra, horn resp. luta) utförda av Rolf Kjellberg.
Intill konsertsalen ligger Wirénsalen (den gamla bibliotekshallen), som utnyttjas som foajé, servering och mindre konsertsal. Wirénsalens namn syftar på kompositören Dag Wirén, som tillbringade sina gymnasieår i Örebro.