Rigmor har till dags dato släppt tio skivor i eget namn, som alla visar på en ständig lust att ta nya vägar. Det har gjort henne till en av Sveriges, Europas främsta och populäraste jazzartister med en lång, varierad och prisbelönt karriär bakom sig. Bland annat har hon
tagit emot Kungliga Akademiens Jazzpris, Sveriges Radios pris Guldkatten och medaljen
Litteris et artibus från han Majestät Konungens hand.
Hon har också fått en Grammis för
albumet Alone with you som innehöll enbart hennes egna kompositioner och tre av hennes
album har sålt Guld. Men gitarren, inte sången, var hennes första val. Från början självlärd, därefter skolad i
både klassisk gitarr och jazzgitarr. Det var först på musikgymnasiet hon började sjunga offentligt och kom med i olika band. Musikhögskolorna i Ingesund och Stockholm, varvat med kvällspass som gitarrist och sångerska i olika coverband, gjorde henne mogen för tre år i New York, där hon gick The New Schools Jazz Programme och bildade sitt första egna
band.
Sedan 1997 är hon stationerad i Stockholm men med Europa som arbetsplats. Genom åren har hon uppträtt i olika konstellationer från duos till symfoniorkestrar. Hon har framträtt i TV i samband med kronprinsessan Victorias bröllop och födelsedag, på Nobelprisbanketten, på Regeringens öppnande och även i På Spåret, Allsång på Skansen, Så ska det låta m.m.
Mellan 2015-2017 var hon adjungerad professor vi Ingesunds Musikhögskola och sedan 2017 är hon invald i Kungliga Musikaliska Akademien men först och främst har hon gått sina egna vägar, både på scen och på skiva. Hennes första skiva släpptes 1996 av svenska bolaget Prophone. Sedan 2003 och albumet I Will
Wait For You hör hon till det tyska skivbolaget ACT
På albumet Come Home (2019) presenterar Rigmor än en gång egen musik men också musik av tre andra kvinnor, Kate Bush, Joni Mitchell och Tanita Tikaram. Det viktigaste för Rigmor är dock inte att framföra sin egen musik, det är att hon gillar melodin och
harmoniken och att hon kan identifiera sig med texten. Då känns musiken som healing!
Konsertstart: 21.00
Insläpp från 20.00
Slut: ca 23.00
Paus: 15 min
Rullstolsplatser bokas på telefon 0771-70 70 70
Detta är en stå och sittplatskonsert men sittplatser är i begränsat i antal. Först till kvarn.
Kunden ansvarar själv för att kontrollera att evenemanget ej är inställt eller flyttat. Vid inställt evenemang återbetalas ej service- och distributionsavgifter.
Örebro konserthus byggdes mellan åren 1930 och 1932 som hemvist både för stadsbibliotek och konsertverksamhet. Det invigdes den 2 april 1932 av prins Eugen. Det är beläget vid Fabriksgatan invid Svartån i centrala Örebro. Fram till 1981, då biblioteket flyttade till en ny byggnad vid Näbbtorgsgatan, var huset hemvist både för konsertverksamhet och stadsbibliotek. Under våren 2013 beslutades om en om- och tillbyggnad av huset. Denna ska ske under åren 2014 och 2015.
Huset är ritat av stadsarkitekten Georg Arn i nordisk klassicistisk stil. Arn lär ha varit inspirerad av Salle Pleyel (fr:Salle Pleyel) i Paris, ritad av Gustave Lyon (fr:Gustave Lyon) , och han har heller inte kunnat undgå att vara inspirerad av Stockholms stadsbibliotek, ritat av Gunnar Asplund några år tidigare. Särskilt gäller detta den stora bibliotekshallen, uppbyggd som en rotunda. Arn var tidigt inne på att skapa en Pantheon-liknande byggnad, men den byggnad som han skapade får sägas vara mer påtagligt influerad av antika mönster än Asplunds, som har mer dragning åt det moderna. Husets kupol domineras av en gyllene fackelbärande genius. Den ursprungliga fasaden på Arns byggnad var utsmyckad med en rad pilastrar, upptill avslutande i valv. Mellan pilastrarna fanns stuckreliefer föreställande tre gestalter med musikinstrument (lyra, horn resp. luta) utförda av Rolf Kjellberg.
Intill konsertsalen ligger Wirénsalen (den gamla bibliotekshallen), som utnyttjas som foajé, servering och mindre konsertsal. Wirénsalens namn syftar på kompositören Dag Wirén, som tillbringade sina gymnasieår i Örebro.