Menu

Parsifal

Stockholm

Berwaldhallen
fredag, 25 augusti 2017 kl:19:00

Wagners andliga testamente

kl 19.00, Berwaldhallen

Mariinskijteaterns orkester
Kungliga Operans kör
Valery Gergiev, dirigent

Solister från Mariinskijteatern:
Oleg Balasjov, tenor (Parsifal)
Jurij Vorobiev, bas (Gurnemanz)
Jevgenij Nikitin, basbaryton (Amfortas)
Kristina Martling, mezzosopran (Kundry)

RICHARD WAGNER: Tredje akten ur Parsifal


Valery Gergiev och Mariinskijteatern bjuder in till Wagner-afton. Tillsammans med solister från Mariinskjijteatern framförs tredje akten ur Parsifal, Wagners sista opera som trollband kritiker och kollegor redan vid premiären 1882.

Konsertens längd: ca 1 tim 25 min (ingen paus).


Parsifal – den mogne mästaren Wagners andliga testamente

Om man försöker hitta några få gemensamma nämnare i Wagners musikdramer skulle de kunna vara: de är samhällskritiska med ett drag av revolt, operorna förnyar operakonsten och de innehåller biografiskt material ur Wagners innehållsrika och kontroversiella liv.

Efter mastodontarbetet med Niebelungens ring skrev Wagner ”ett andligt festspelsdrama”, Parsifal, som han fått idén till redan 40 år tidigare. Verkets hoppfulla slut agerade som motvikt till den mer pessimistiska Ringen. Parsifal hade premiär 1882 och operan kom att bli Wagners sista verk och andliga testamente.

Enligt den kristna legenden samlades Jesu blod i den bägare som användes vid den första nattvarden, graalen, och tillsammans med spjutet som genomborrade hans sida förvarades de av graalriddarna på slottet Monsalvat i Spanien. De heliga föremålen skulle ge evigt liv åt riddarna.

Wagners Parsifal behandlar den frälsningstanke som löper som en röd tråd genom alla hans operor ur en kristen synvinkel, med inslag av mysticism och buddistiska tankegångar hämtade ur Schopenhauers filosofi om medlidande. ”Den rene dåren utvecklas till en själsren frälsargestalt och Wagner hyste förhoppningen att operan skulle rena världen och staka ut en positiv väg framåt.

Handlingen

Graalen vaktas av riddarna på Monsalvat, ledda av Titurel och hans son Amfortas, som anför avtäckandet av graalen och den dagliga nattvarden. Ritualen upprätthåller ordningen bland männen och håller den åldrade Titurel vid liv. Amfortas är sårad, då han blivit stucken i sidan med det heliga spjutet av den fallne graalriddaren och numera svarttrollkarlen Klingsor, som sedan tar spjutet för egen del. Skadan vägrar att läka och endast ”den rene dåren, som blivit helbrägdad genom medlidande skulle kunna rädda Amfortas.

Många år förflyter och vi följer den unge, dåraktige Parsifal i hans äventyr och strävan att återta det heliga spjutet. Han lyckas med detta genom att besegra Klingsor och motstå Kundry och de andra förföriska kvinnorna som står i Klingsors makt. Kundry är plågad och odödlig efter att ha skrattat åt den döende Jesus och slits rastlöst mellan att bistå Amfortas med läkande mediciner och att tjäna Klingsor i hans förtrollade trädgård.

Då tredje akten börjar är det långfredagens morgon. Graalriddaren Gurnemanz lever som eremit och inväntar döden. Amfortas har inte avtäckt graalen på flera månader, riddarna är splittrade och förtvivlade och Titurel har dött i graalens frånvaro. Gurnemanz finner Kundry medtagen och sovande i skogen och strax därefter kommer en riddare i rustning vandrande, detta visar sig vara Parsifal som återbördar spjutet. Gurnemanz inser att Parsifal är ”den rene dåren” som skall återställa ordningen och förklarar honom som graalriddarnas nye kung. Parsifals första gärning blir att förlösa Kundry genom det heliga dopet. Därefter berör han Amfortas sår med den heliga lansen, skadan läks och Amfortas blir helad.

Parsifal avtäcker graalen medan riddarna knäböjer. Kundry sträcker armarna mot dess ljus och får äntligen dö i frid. Graalriddarnas broderskap är befriat från de onda makterna.

Andreas Konvicka

Berwaldhallen är ett konserthus på Östermalm i Stockholm i hörnet Dag Hammarskjölds väg och Oxenstiernsgatan, uppkallad efter Franz Berwald. Berwaldhallen är hemmascen för Sveriges Radios symfoniorkester och Radiokören. Konserthuschef är Helena Wessman.

Datum / Tid

fredag, 25 augusti 2017 kl: 19:00

Plats

Stockholm, Berwaldhallen

Karta (Google)

Typ

Musik

Kostnad

150-795 kr

         

Hitta evenemang

Fritext
Välj stad

    
                                        
Datum: Alla dagar
Veckodagar:
Tillbaka Sök

Välj stad