Ett svart skuggspel och en konceptuell performance om döden och osynlighet.
I ett dunkelt ljus spelar den svartklädda dockspelaren med (mestadels) svarta figurer mot en svart skuggspelsduk, ackompanjerat av ett ljudlandskap med nyskriven gamelan och elektronisk musik.
Genom flera olika scenbilder gestaltas den ogripbara och obegripliga döden, människor som kämpar på med sina liv i det tysta hyllas, försök görs att återskapa den som gått förlorad, meningen med allt ifrågasätts.
Det är en suggestiv upplevelse där publiken inte kan se allt, utan får luta sig tillbaka och ana skuggspelet. Performancen är en hyllning till människors osynliga arbete.
Av och med Lisa Björkström
Ljuddesign/musiker: Bilawa Ade Respati
Längd ca 30 min. Rekommenderas från 13 år.
Projektet genomförs med stöd av Konstnärsnämnden. Gamelan-instrumenten är utlånade av Indonesiska ambassaden.
LISA BJÖRKSTRÖM är dockmakare, dockspelare och animatör från Stockholm som arbetar främst med scenkonst och film, men även med utställningar och som pedagog. I sitt konstnärskap använder hon sig av både traditionella och experimentella dockteater- och dockspelstekniker och ofta i möte med andra konstformer och genrer. Hon har högskoleexamen i dockteater från Dramatiska Institutet samt en magisterexamen till barnprogramproducent i radio och tv.
Just nu arbetar hon med projektet Konsten att vara osynlig där hon undersöker osynlighet utifrån ett dockspelar- och animatörperspektiv och olika skeden i livet. Arbetet med projektet har lett fram till tre verk. A play for the gods, a play for no good(?) är en av del av detta arbete. Här undersöker hon osynlighet och döden genom dockteaterkonsten.
Skuggspel har funnits ända sedan människor samlades kring lägerelden och delade historier om jaktlycka, förfäder och skapelsemyter. Än idag är religiös dockteater vanlig. I detta arbete är Lisa inspirerad av den hinduisk indonesiska skuggspelstraditionen Wayan kulit, den hinduisk indiska skuggspelstraditionen Tolpava koothu, samt av kristna och förkristna dockteatertraditioner.
BILAWA ADE RESPATI är en indonesisk musiker och konstnär bosatt i Berlin. Han uppträder med javanesisk gamelan och gitarr, och både komponerar och improviserar på båda instrumenten. I sina verk använder sig Respati av ett syntetiskt förhållningssätt: från musikinformationsåtervinning till scenkonst, från javanesisk Karawitan till algoritmisk musikkomposition. Hans konstnärliga intresse ligger i dialektiken mellan tradition och innovation, samt i omvärderingen av tradition i det samtida livet. Respatis verk sträcker sig från musikteaterföreställningar till livekonserter och ljudinstallationer på webben. Bland hans senaste samarbetspartners finns koreografen Ruben Reniers (under rubarb dance & art) samt ljusdesigner och bildkonstnär Emese Csornai. Respati har även framträtt som gästande musiker med gamelangrupperna Arum Sih (Überseemuseum Bremen), Sekar Kenanga (Elbphilharmonie Hamburg) och Lindhu Raras (Haus der Indonesischen Kulturen i Berlin).