Loïc Dequidt har studerat jazz, klassisk harmonilära och indisk musik för mästare inom respektive område. Han flyttade till Sverige 2003 och lärde då känna Mattias Hjorth och Peter Nilsson - två av de bästa och mest eftertraktade kompmusikerna i Norden. Det var självklart redan från början att de tre skulle spela ihop - och en trio föddes. Trion bjöd senare in trumpetaren Staffan Svensson för en konsert - och samspelet kändes från första tonen så pass naturligt att trion utökades till en kvartett.
När Loïc Dequidt förra året kom i kontakt med musiker från Malmö symfoniorkester väcktes en gammal dröm till liv om att skriva musik för en större ensemble bestående av både jazz- och klassiska musiker. Med hjälp av flöjtisten Katlijn Sergeant samlade Loïc en blåskvintett som skulle komplettera hans kvartett.
Ensemblens format öppnar upp för många möjligheter: tillåter ett brett dynamiskt spektra och intressanta spänningar mellan de olika genretillhörigheterna hos musikerna. Loïc Dequidts musik andas 1900tals-harmoni såväl som fri, modal och tonal improvisation samt lyrism, abstraktion, sväng och densitet. Influenserna består av allt ifrån Miles Davis och John Coltrane till Zakir Hussain och L Subramanyam - via Maurice Ravel, Olivier Messiaen, Marocko och Etiopien.