I början av 2017 släppte Pelle Ossler sin sjunde soloskiva, en musikaliskt något hårdare skiva än sist. Efter framgångsrika spelningar med sitt rockband är det nu dags för något annorlunda, intimare och mer avskalat. En konsert där rösten och låtarna kommer mer i fokus och där en annan repertoar tar plats.
Pelle Osslers musik a?r filmisk, scenisk. Storslagna ljudbilder i tjocka sjok som byggs upp underifra?n, med gra?svart mullrande tyngd. De lyfter, vindlar fram genom landskap och ut o?ver hav, skjuter sig rakt in i ma?rgen. La?tarna utga?r fra?n samtiden, a?ven om de stundtals tar avstamp i det fo?rflutna, i gamla krig, yttre sa?va?l som inre. Kontrasterna a?r genomga?ende hos Ossler. Nyanserna av ljus och sva?rta fogas in i varandra som intarsia. Pelle Osslers egna fotografier och teckningar a?r ibland utga?ngspunkt fo?r musiken och de olika uttrycksformerna ga?r in i varandra.
- Jag var i Berlin fo?r att skriva texter och gick ute och fotade om dagarna. Trasiga gamla byggnader, fo?rfall och spa?r fra?n kriget. Historien a?r fortfarande na?rvarande. Jag ta?nkte pa? Stig Dagerman i Tysk ho?st da?r han gick omkring i ett so?nderbombat Europa efter kriget. Men idag ser vi ju samma bilder pa? nytt, nu fra?n Aleppo. Det tar aldrig slut, allting bo?rjar om.
Sedan fo?rra plattan (grammisnominerade Stas, 2013) har Pelle Ossler bland annat gett ut Sa?llskapets Nowy Port, spelat in och turnerat med Tha?stro?ms Den Morronen och Sivert Høyems Endless Love.
Fasching är en jazzklubb, konsertlokal, restaurang och bar belägen på Kungsgatan 63 i centrala Stockholm.