2016 släppte Iiris Viljanen två olika slags unika skivor. Den rosade popskivan ”Mercedes” med rap och sång på finlandssvenska, och en instrumental solopianoskiva med ett visst släktskap till Jan Johanssons och Keith Jarretts pianomusik.
Hon har hyllats för sina pianomelodier och sitt textförfattande – hennes personliga texter handlar ofta om psykisk ohälsa varvat med vardagsbetraktelser. Det är svårt att jämföra henne med andra artister, som någon skrev: Viljanen är liksom sitt eget universum.
Under åren har Iiris Viljanen byggt upp ett rykte som en av Sveriges främsta liveakter. Gaffa skrev lyriskt i sin recension att "Viljanen stannar tid och rum", finska Vasabladet avslutade sin recension med ”Ja, vad ska man säga. Iiris Viljanen är så begåvad, Stina Ekblad-klass." och när hon spelade i Stockholm senast, hösten 2017 på Drottningholms Slottsteater, skrev Svenska Dagbladet: ”En konsert utan några svaga partier. Hur ofta är man med om det?”
Nu har hon skrivit fler historier och pianostycken. I mars 2019 återvänder hon till Faschings scen tillsammans med ny sättning och nytt material. Det blir en av hennes få konserter under våren.