Kafkas Arkiv
Stockholm
KTH R1 Reaktorhallen
torsdag, 21 oktober 2021
kl:17:00
Kafkas Arkiv spelades 2018 för en exklusiv publik som ett resultat av sju års forskning kring animationer, teknik och scenkonst. Nu kommer den äntligen tillbaka för allmänheten! För Gregor är det obegripligt att styrelsen väljer fru K som chef. Det var ju hans jobb. Och inte blir det bättre av att nykomlingen Frans blir favoriserad. Samtidigt dras Fru K in i en malström av byråkrati och finner sig anklagad i en mardrömslik process där världen bokstavligen rämnar inför hennes ögon. Och nu har Gregor ett problem, han håller på att förvandlas till en insekt…Kafkas Arkiv är en humoristisk svart odysse genom Frans Kafkas klassiska verk med byråkrati, berusande maktkamp och vansinnig kärlek, tjugo meter ner i urberget där Sveriges första kärnreaktor en gång låg. Med hjälp av avancerad teknik som Virtual Reality, realtidsanimationer och Motion Capture får skådespelare och tecknade avatarer samsas i detta märkliga universum. För Ide och koncept står Filip Alexanderson, Simon Alexanderson och Henrik Bäckbro. Sedan 2011 har de tillsammans med en rad konstnärer, artister och forskare från hela världen undersökt hur cutting edge teknik som normalt bara använts inom film- och spelindustrin kan användas på teaterscenen. Nu tar vi scenkonsten in i framtiden. Varmt välkomna!Föreställningen är ca 1 timme och 30 minuter lång. Ide och koncept: Filip Alexanderson, Simon Alexanderson, Henrik BäckbroManus och Regi: Filip AlexandersonMedverkande: Linn Bergstam, Alejandro Bonnet, Henrik Bäckbro, Erik NilssonScenografi och Kostym: Marika FeinsilberAnimation och 3d teknik: Simon Alexanderson, Martin ChristensenDekormålare och Rekvisitör: Tess OwessonMusik: Erik NilssonKonceptkonst: Eric EricsonKoreograf: Martin HasselgrenTeknik och Ljusdesign: Magnus PetterssonProducent: Henrik BäckbroSnickeri: Ulf AskvikMask: Lena Bouic-WrangeKoordinator R1: Leif HandbergFöreställningen genomförs med stöd av Stockholms stad. Ett särskilt tack till Leif Handberg på KTHs experimentella Scen KTH R1, Fredrik Österholm och Emma Weil på Dramaten och Mirko Lempert på StDH.