När Automata spelas klockan 13.00 på söndagarna har föreställningen lägre, anpassat ljud och det är möjligt att smyga in och ut ur salongen.
Workshop för barn från 6 år: Var med och bygg maskinen Automaten!
Klockan 14.00-16.00
Välkomna att delta i en workshop där barnen tillsammans med scenograferna John och Mats bygger den fantastiska maskinen Automaten. Kan Automaten låta? Kan den röra sig? Vad är poängen med Automaten egentligen? Under fyra söndagar bygger barn tillsammans med professionella scenografer det mekaniska konstverket Automaten. Varje söndag görs Automaten lite mer färdig. Efter sista workshoptillfället, söndagen den 21 maj, blir det födelsedagskalas och då är alla som varit med och byggt välkomna tillbaka på ett stort födelsedagskalas med tårta. Och äntligen intar Automaten scenen!
Det är begränsat antal platser på workshopen, för att vara med ska barnen ha sett föreställningen Automata och föranmälts här
Workshopen ingår i programmet Automata: bieffekter som Orionteatern arrangerar i samarbete med ABF Stockholm.
Läs mer om hela programmet för Automata: bieffekter på www.orionteatern.se
Vore det inte skönt att för en gång slippa människor på teaterscenen?
Orionteatern i samarbete med Malmö Dockteater presenterar en teaterföreställning utan skådespelare och klassisk handling. Här innehas huvudrollerna av material, form, ljud och rörelse. I en teaterscenografi reducerad till ren konstruktion utspelas ett drama mellan ramar, vajrar, hjul och motorer.
Regissören Erik Holmström har inspirerats av den ryska konstnären Kazimir Malevitj och hans ambition att skapa en konst där form, färg och material i sig själv var konstens mening och innehåll. I Automata lägger man till rörelse och ljud. Scenografen Maja Kall har skapat en rörlig scenografi, ett ramverk med en inre logik. Tonsättaren Dror Feiler har komponerat musik som både förstärker maskinens oförtröttliga rörelse och skapar poetisk distans.
Redan under 1900-talets första årtionde beskrev teaterteoretikern och regissören Gordon Craig sin längtan efter en teater utan skådespelare. Under en dryg timmes tid kommer Automatas publik slippa de mänskliga skådespelarnas slaveri under tyngdlagen, deras självupptagenhet, uppmärksamhetslängtan, kommunikationens begränsningar och den pinsamma strävan efter att bli älskade. Istället lämnas publiken ifred med estetiska uttryck reducerade till det yttersta.
Skaparna av Automata vill ge publiken tillfälle att fascineras av mekanik, automatik, komposition och rörelse. I Orionteaterns mäktiga scenrum bygger de upp en maskin utan syfte, ett ramverk och scenautomat i stora dimensioner.
Vad är det vi ska se? En rörlig installation? Ett ljudverk med scenografi? En rörlig scenografi ackompanjerad av musik? Eller helt enkelt icke-mänsklig teater.
Längd: ca 1 timme
Orionteatern, som startades 1983, har sitt ursprung i den fria barnteatern Modellteatern i Eskilstuna, som 1969 startades av en grupp teatermänniskor som Thomas Roos och under många år etablerade sig som en av Sveriges främsta barnteatrar och med vissa produktioner överförda till Sveriges Television, såsom Med slöja och svärd (1981) med bland andra Johan Rabaeus och Storklas och Lillklas (1982). Trots dessa framgångar tvingades teatern lägga ner sin verksamhet i Eskilstuna och söka en ny lämplig plats för sin fortsatta verksamhet. På Södermalm i Stockholm hittade de lösningen i en stor, före detta mekanisk verkstad och i och med flytten ändrade de namnet till Orionteatern.
Lars Rudolfsson och Stina Oscarson var tillsammans konstnärliga ledare för teatern mellan 2004 och 2011. Stina Oscarson lämnade teatern för att bli chef för Radioteatern 2011 medan Lars Rudolfsson stannade kvar som ensam konstnärlig ledare. Orionteatern är även en utbildningsteater med ett utvecklat samarbete med Teaterhögskolan och Dramatiska Institutet i Stockholm. Dessutom har man intimt samarbete med andra teaterkulturer och ett utvecklat utbyte av föreställningar med bl.a. Theatre de Complicité i London, Le Cirque Invisble från Paris och The Suzuki Company från Japan.