Menu

SKVALPET

Stockholm

Orionteatern
tisdag, 21 november 2017 kl:19:00

Ett ultrarealistiskt dockkammarspel för vuxna i skala 1:18.

”Om det bara finns 40 000 jobb, så antingen delar vi på de jobben som finns, och så får vi ha lågpresterande människor som både är halta, lytta, psykiskt sjuka, blinda, döva, rullstol, knäpp fast det inte syns, snygga med opererade tuttar som bara tycker om sin kropp – då får vi ha hela spektrat. Men då måste arbetslivet se annorlunda ut. Och där är jag nu igen tio år före min tid. För om tio år kommer det här att vara borta. För vi har inget kvar. Vi har bara skvalpet kvar!”.
– F.d. Generaldirektören för Arbetsförmedlingen, 2014

Citatet är hämtat från Malmö Dockteaters dokumentära debutföreställning Funktionell Dumhet och är inspirationskällan till den fristående uppföljaren Skvalpet. I föreställningen Skvalpet förkommer det en annan föreställning som också heter Skvalpet, även den är inspirerad av samma citat. Dockan Erik Högström har nämligen bestämt sig för att intervjua dessa lågpresterande människotyper och sätta ihop texterna till en samhällskritisk helaftonspjäs.

I en miniatyrvärld i dockskåpsformat får vi bevittna ett repetitionsarbete på en institutionsteater där livet och konsten inte flyter ihop, där heta politiska diskussioner uteblir och osannolika händelseförlopp aldrig inträffar.

Malmö Dockteater fortsätter här sitt arbete med autentiska intervjuer, vardagsrealism i dockformat och estetiska experiment. Med hjälp av 3D-printning, elinstallation och modellbygge bjuds publiken in i teaterarbetets vardag – kollationering, kostymprovning, löneförhandling, repetitioner och arbetsmiljö. Vi möter fastanställda skådespelare, skyddsombud, praktikanter och föreställningens regissör, tillika arbetsledare Erik Högström.

Skvalpet är en ultrarealistisk dockteaterföreställning som på ett mycket lågmält sätt behandlar teman om makt, idealism, konst och kapitalism.

Urpremiären gick av stapeln på Malmö Dockteater den 9 januari 2017.
Mer om Malmö Dockteater: www.malmodockteater.com

Idé, koncept & på scen: Erik Holmström
Regi: Erik Holmström & Andrea Edwards
Scenografi: Johan Bergman
Scenografi i scenografin: Sören Brunes
Musikkomposition: Cecilia Nordlund & Lotta Wenglén
Attributmakeri: Sofia Andersson
Producent: Anna Jonsson Björck

Längd: ca 110 min utan paus

Orionteatern, som startades 1983, har sitt ursprung i den fria barnteatern Modellteatern i Eskilstuna, som 1969 startades av en grupp teatermänniskor som Thomas Roos och under många år etablerade sig som en av Sveriges främsta barnteatrar och med vissa produktioner överförda till Sveriges Television, såsom Med slöja och svärd (1981) med bland andra Johan Rabaeus och Storklas och Lillklas (1982). Trots dessa framgångar tvingades teatern lägga ner sin verksamhet i Eskilstuna och söka en ny lämplig plats för sin fortsatta verksamhet. På Södermalm i Stockholm hittade de lösningen i en stor, före detta mekanisk verkstad och i och med flytten ändrade de namnet till Orionteatern.


Lars Rudolfsson och Stina Oscarson var tillsammans konstnärliga ledare för teatern mellan 2004 och 2011. Stina Oscarson lämnade teatern för att bli chef för Radioteatern 2011 medan Lars Rudolfsson stannade kvar som ensam konstnärlig ledare. Orionteatern är även en utbildningsteater med ett utvecklat samarbete med Teaterhögskolan och Dramatiska Institutet i Stockholm. Dessutom har man intimt samarbete med andra teaterkulturer och ett utvecklat utbyte av föreställningar med bl.a. Theatre de Complicité i London, Le Cirque Invisble från Paris och The Suzuki Company från Japan.

Datum / Tid

tisdag, 21 november 2017 kl: 19:00

Plats

Stockholm, Orionteatern

Karta (Google)

Typ

Teater

Kostnad

0kr - 245kr

         

Hitta evenemang

Fritext
Välj stad

    
                                        
Datum: Alla dagar
Veckodagar:
Tillbaka Sök

Välj stad