Menu

Christian Kjellvander + Im Kingfisher

Stockholm

Slaktkyrkan
torsdag, 23 november 2023 kl:19:00

Artist: Christian KjellvanderSupport: Im KingfisherDatum: Torsdag 23 novemberInsläpp: 19.00Live från: ca 20.00Lokal: SlaktkyrkanÅldersgräns: 18+ år
Det vilar en nödvändighet över Christian Kjellvanders konstnärskap. Oavsett om den svenska singer- songwritern sysslat med Americana, indierock eller – som på senare tid – friare experiment med jazz och
rock så framträder hans visioner alltid lika kristallklara som
kompromisslösa. Med en pondus sprungen ur snart tre decennier som
skivartist fortsätter Kjellvander att besjunga både det stora och det
lilla med sin patenterade barytonröst; alltid med en melankoli som både tröstar och skaver.
Denna hängivna lojalitet till den egna kompassen har byggt honom en diskografi som idag saknar många utmanare iSverige och medan erfarna kollegor tappar såväl fart som hunger så fortsätter Kjellvander oförtrutet att skapa den mest angelägna av musik.
Christian
Kjellvander gjorde sin entre på musikscenen som frontfigur i det
inflytelserika lo-fi bandet Loosegoats 1995. En era som varade till 2002
då den numera ikoniska solodebuten ’Songs from a Two-Room Chapel’
släpptes. Sedan dess har det blivit hela åtta skivor till där de två
senaste, ’Wild Hxmans’(2018) och ’About Love and Loving Again’ (2020),
betraktats som två av hans allra bästa verk. Något som också kan sägas om de två sinnesvidgande samarbetena med Tonbruket på ’Doom Country’ (2020) och
’Fossils’ (2023). Nu är det dags igen för ett nytt soloalbum och på den
kommande skivan ’Hold Your Love Still’ finner vi Kjellvander i ett
eftertänksamt sinnestillstånd där möjligheten till hopp i en hopplös tid
utforskas med det tålamod och den empati som kommit att bli hans
signum. I samband med albumsläppet presenterar Kjellvander en turne runtom i landet.
Im Kingfisher
Du har sett det komma. Varje skiva mer metodiskt genomarbetad och originell än den närmast föregående. Allt fler som snackar och skriver om honom och därutöver allt oftare i hyllande ordalag – till exempel belönades han 2021 med Manifestpriset i singer/songwriter-kategorin. En tilltagande parad av spännande och namnstarka samarbeten. Det faktum att Sveriges Radios spellistor har börjat plocka upp hans låtar, som fallet var i fjol med singeln ”The Pain of Happiness” från filmen Comedy Queen, vars musik för övrigt är nominerad till en Guldbagge. Och så nu Glue, ett album som från början till slut håller ihop – och då inte bara tack vare titeln. Ett ambitiöst och stämningsladdat album där I’m Kingfisher verkligen blommar ut, ja bitvis rentav stöper om sitt uttryck till något annat än vad vi är vana vid.I tjugo års tid har Thomas Jonsson – först som Thomas Denver Jonsson, sedan 2010 under aliaset I’m Kingfisher – varit en av Sveriges största talanger i gränslandet mellan singer-songwriter, folk, americana, country och värmländskt vemod. Han har gigat själv, han har gigat ihop med Damien Jurado, The Weather Station, Vetiver, Kevin Morby och First Floor Power, för att bara nämna några, han har spelat och skapat sig kontakter lite varstans i Sverige, runtom i Europa, även i USA, varit sin egen ihärdiga enmansverkstad. Och även om det i perioder har inneburit strävsamt slit i uppförsbacke, vilket nya skivan de facto till viss del är resultatet av, är känslan att viss medvind är under uppsegling – i så fall högst välförtjänt.Glue, varsamt producerad av mångårige vapendragaren Carl Edlom, är nämligen ett verk där I’m Kingfisher släpper vilka förtöjningar som än må ha funnits och för första gången låter helt fri, utan givna ramar. Vi känner igen hans livsfilosofiska funderingar men vi har aldrig hört dem i en sådan här magnetisk omgivning där sordinerat blås på flera ställen understryker sorg eller hopp och där arrangemangen stimulerar lyssnarens fantasi.– Jag visste att jag den här gången ville göra en lite soligare skiva, fast med en mörk kant och det blev den här jazzkanten, säger Thomas.Multiinstrumentalisten Bebe Risenfors, bekant från Bad Liver & Hans Brustna Hjärtan men vars CV även rymmer sessioner med Tom Waits, står för skivans blås i olika former men också exempelvis trummor, kontrabas, även piano på första singeln ”Peer Pressure”.– Vad som blivit allt viktigare för mig är när någon utifrån kommer in och bidrar med musikaliska ögonblick som tillför mina låtar något som annars kanske inte hade funnits där. Och jag ville komma åt sådana ögonblick med det här albumet och musikerna som medverkar.– Själv hade jag faktiskt missat Bebes Tom Waits-koppling, kände främst till honom för att han producerade en skiva med Nicolai Dunger, Arkebuseringen av egot, som jag tycker mycket om. Jag känner mig väldigtärad av att ha fått ta del av hans genialitet. Och det gäller även Martin.Martin är Martin Hederos, i många år keyboardist i internationellt omhuldade rockkolossen The Soundtrack of Our Lives men sedan länge en avlandets mest profilerade musiker med alla från Ane Brun och Nina Persson till Fire Orchestra och Tonbruket, för att inte tala om egna...

Datum / Tid

torsdag, 23 november 2023 kl: 19:00

Plats

Stockholm, Slaktkyrkan

Karta (Google)

Typ

Musik

Kostnad

295

         

Hitta evenemang

Fritext
Välj stad

    
                                        
Datum: Alla dagar
Veckodagar:
Tillbaka Sök

Välj stad