En av Europas viktigaste musikfestivaler ägde rum i Birmingham från slutet av 1700-talet in på 1900-talet. Under festivalens glansdagar på 1800-talet bjöd den ryktbara festivalkommittéen in Felix Mendelssohn-Bartholdy att dirigera, och beställde samtidigt ett nytt verk. Då hade han redan börjat på sitt oratorium Elias och undrade om det kanske skulle passa, och han fick klartecken.
Sopranstämman komponerade han direkt för Jenny Lind, ”den svenska näktergalen”, som var tidens mest berömda sopran. Halvvägs in i kompositionsarbetet skrev han till henne: ”Jag hoppar runt i rummet av glädje. Om det bara visar sig vara hälften så bra, som jag tror det är, hur nöjd skall jag inte vara!” Texten till Elias skrevs på tyska men översattes inför uruppförandet i Birmingham till engelska. Musiken i Mendelssohns Elias innehåller allt från förhäxande melodisköna arior till suggestivt täta och dramatiska körsatser. Uruppförandet 1846 blev en succé.
Hanna Husáhr sopran
Ivonne Fuchs alt
Niklas Björling Rygert tenor
Olle Persson baryton
Uppsala Kammarorkester
S:t Jacobs Kammarkör
Stockholms Singers
Paul Mägi dirigent