Stockholms domkyrkokör
Elísabet Einarsdóttir sopran
Katija Dragojevic alt
Carl Unander-Scharin tenor
John Erik Eleby bas
Alf Hörberg klarinett
Orfeus Barock Stockholm
Johan Hammarström dirigent
Repertoar
Wolfgang Amadeus Mozart ur Klarinettkonsert KV 622
Wolfgang Amadeus Mozart Requiem KV 626
Konsertlängd 1 h 10 minuter
Entré 100-290 kr
6 års åldersgräns
Observera att inga stora väskor, ryggsäckar och resväskor får medtas in i kyrkorummet!
Grupp- och företagsbokningar om 10 personer eller fler:
Vänligen kontakta louise.linde@svenskakyrkan.se och ange kontaktuppgifter inkl telefonnummer.
Tillkomsten av Mozarts himmelskt vackra Requiem är höljt i mystik. Tonsättaren var vid dålig hälsa då han i juli 1791 söktes upp av en ”okänd grå främling” som ville beställa en dödsmässa till sin uppdragsgivare. Mozart gav sig i kast med uppgiften med stor frenesi, men då han själv gick bort i början av december samma år var verket ännu ofullbordat. Saknades gjorde delar av Lacrimosa, Sanctus, Benedictus och Agnus Dei. Även orkestreringen var ofullständig på flera ställen. Mozarts änka Constanze bad Joseph von Eybler att avsluta partituret, men förutom att orkestrera musiken efter Kyrie, lämnade denne i sin tur uppgiften till Mozarts elev Franz Xaver Süßmayr, som slutförde arbetet.
Bakom den mystiska beställningen låg greve Franz von Walsegg, som önskade en mässa till minne av sin bortgångna unga hustru och dessutom gärna själv ville ta åt sig äran av kompositionen. Elva år efter grevens död upptäcktes Mozarts handskrivna originalmanuskript bland de handlingar han lämnade efter sig.
Oavsett vem som har skrivit vilka delar av Requiem är det musik som fortfarande besitter en överjordisk förmåga att beröra på djupet. Och som Beethoven lär ha sagt: ”Om Mozart inte skrev musiken, så var mannen som skrev den en Mozart.”