Stäng reklam
Menu

Johannes Brahms: Requiem med Orphei Drängar

Stockholm

Uppenbarelsekyrkan Hägersten
söndag, 8 februari 2026 kl:19:00

Ein deutsches Requiem är det mest omfattande verket i hela Johannes Brahms’ produktion
och kom till under en sorgeprocess. I februari 1865 dog Brahms’ mor, och strax därefter
påbörjade han Ein deutsches Requiem. Brahms första tanke var att rekviet skulle ha sex
satser, och en sådan version uruppfördes 1868. Han valde dock att senare samma år
komponera ytterligare en sats, den som har nr 5 och innehåller sopransolo. 1869
uruppfördes Ein deutsches Requiem som vi känner det idag, och det blev Brahms stora
genombrott.
Verkets fullständiga titel är Ein deutsches Requiem, nach Worten der heiligen Schrift - ”Ett
tyskt Requiem baserat på ord ur den heliga skriften”. Detta säger oss att Ein deutsches
Requiem inte är en vanlig requiem-mässa. Brahms undvek att använda den traditionella,
liturgiska texten på latin som Mozart och många andra gjort. Istället valde han ut 15 avsnitt
ur Martin Luthers tyska översättning av Bibeln. Det är ingen dyster dödsmässa, fokus ligger
istället mer på tröst för de levande än på döden, och verket inleds med orden ”Saliga de som
sörjer, de skall bli tröstade.”
Domkapellmästaren i Bremen påpekade för Brahms att Jesus Kristus saknades i texten.
Tonsättaren svarade att detta var gjort ”med all kunskap och vilja”. Verket har en andlig
mening som snarast är universell. Historien kring verket är dock komplex: detta tyska
requiem komponerades i en tid då nationalistiska strömningar var starka, strax före
Tysklands enande. I Ein deutsches Requiem visade Brahms vad ett tyskt verk kunde vara,
även om det främst är ett humanistiskt verk. För domkapellmästaren förklarade han
gällande just det tyska: ”Jag erkänner att jag gärna skulle utelämna tysk och bara skriva
människa”. Brahms ville ge tröst till alla människor, och samma tanke återfinns i ett brev till
Clara Schumann där han kallade sitt requiem för ”ett mänskligt verk”.
Musiken spänner över romantiska ackordföljder så som vi känner igen dem från andra verk
av Brahms. I tillägg konstfullt utformade fuga-avsnitt i enlighet med traditionen efter Bach
och Händel. Verket rymmer också stora kontraster så som andra satsens dånande, unisona
körsats ”Denn alles Fleisch, es ist wie Gras”, och femte satsens glimrande sopransolo.
Bearbetningen för manskör är gjord av dirigenten och tonsättaren Joakim Unander, beställd
och uruppförd av Lunds Studentsångare 2021. Orkestersatsen, här för en mindre
instrumentalensemble, är bearbetad av Joachim Linkelmann och utgiven på Carus Verlag.

Datum / Tid

söndag, 8 februari 2026 kl: 19:00

Plats

Stockholm, Uppenbarelsekyrkan Hägersten

Karta (Google)

Typ

Övrigt

Kostnad

200kr - 300

         

Hitta evenemang

Fritext
Välj stad

    
                                        
Datum: Alla dagar
Veckodagar:
Tillbaka Sök

Välj stad