Västerås Konserthus
torsdag, 26 oktober 2017
kl:19:00
Simon Crawford-Phillips, dirigent och piano
Västerås Sinfonietta
PROGRAM:
Ludwig van Beethoven: Coriolan uvertyr
Sofia Gubaidulina: Introitus
Joseph Haydn: The Deserted Island
Igor Stravinsky: Fanfare for a new Hall
György Ligeti: Bagateller för blåsarkvintett
Franz Schubert: Symfoni nr 3
Äntligen får vi möta Simon Crawford-Phillips i rollen som Sinfoniettans nye chefdirigent, känd i huset efter gästspel både som dirigent och pianist. Han är mån om att skapa rikt omväxlande program och det är inte direkt något fel på spännvidden i dagens konsert. Mellan klassiska bekantingar som Beethovens ödestyngda Coriolanusuvertyr och Schuberts fjäderlätta tredje symfoni får vi höra en raritet som uvertyren till en av Haydns många operor som sällan spelas. Det är musik i häftig Sturm und Drangstil. Simon är pianosolist i den fascinerande Introitus av ryska Gubaidulina, en av de internationellt mest kända tonsättarna idag, och en blåsarkvintett ur Sinfoniettan får visa sig på styva linan i Ligetis
galet underhållande fem bagateller. Stravinsky skrev en fanfar till invigningen av en teater i Lincoln Center, en minuts musik för två trumpeter!
Konserten ingår i serierna Torsdag STOR och MELLAN.
Arr: Västmanlandsmusiken
Längd: ca 2 tim inkl paus
Västerås konserthus invigdes den 7 september 2002 av kung Carl XVI Gustaf. Sedan dess har konserthuset varit en stor succé. Första verksamhetsåret hade konserthuset cirka 86 000 besökare. Stora salen har 912 platser och den lilla cirka 200 platser. Västerås Konserthus kan bjuda på allt mellan lokal folkmusik till de största artisterna. Konserthusets akustik räknas som europaledande.
Konserthuset i Vasaparken byggdes på kort tid. Den 1 februari 2001 togs beslut om projektering i Västerås kommunstyrelse, 14 maj 2001 påbörjades bygget och 7 september året efter var det dags för invigning. Konserthuset är ritat av Archus Arkitekter med Johnny Pettersson som ansvarig arkitekt. Handläggande arkitekt har varit Erik Bruhn. För akustiken ansvarade Jan-Inge Gustafsson.