Örebro Konserthus
lördag, 1 december 2018
kl:21:00
Jennie Abrahamsons femte album Reverseries släpptes i början av 2017 och hyllades av kritikerna, bland annat med full pott (10/10) i Sonic Magazine. Det drömska och storslagna albumet, som nominerades som Årets Pop på P3 Guld, blev både en sorts sammanfattning och vidareutveckling av det alldeles egna sound hon skalat fram skiva för skiva - en sorts enkelhetens pop, men där varje låt rymmer en hel värld.
Under året som följt på släppet har Jennie turnerat med sitt band i Europa, varvat med engagemang i Hans Eks orkestersatsning Bowie in Berlin, framträdande på Polarprisgalan, turné med Loney Dear och en massiv djupdykning i Kate Bush tillsammans med Göteborgssymfonikerna och Malin Dahlström (från Niki & the Dove). Hösten 2018 ger sig Jennie ut på soloturné, för att möta publiken på ett mer avskalat sätt och för att ge låtarna en omgång som hon säger:
Det händer onekligen nånting med både mig och låtarna när jag skalar ned. Min produktionsstil på albumen är ju att bygga ganska stora världar, och det brukar vi omsätta live när vi spelar med bandet. När jag är helt själv måste allt kokas ned till de viktigaste elementen, det jag fysiskt klarar av på två händer, två fötter och min röst. Det är som att man måste ge låtarna en omgång, se vad de tål, se dem födas på nytt. Med det avskalade formatet följer också ett än mer personligt tilltal, det känns liksom än viktigare att bjuda in publiken på resan, så det brukar bli en hel del prat...
Detta är en stå och sittplatskonsert men sittplatser är i begränsat i antal. Först till kvarn.
Kunden ansvarar själv för att kontrollera att evenemanget ej är inställt eller flyttat.
Vid inställt evenemang återbetalas ej service- och distributionsavgifter.
Örebro konserthus byggdes mellan åren 1930 och 1932 som hemvist både för stadsbibliotek och konsertverksamhet. Det invigdes den 2 april 1932 av prins Eugen. Det är beläget vid Fabriksgatan invid Svartån i centrala Örebro. Fram till 1981, då biblioteket flyttade till en ny byggnad vid Näbbtorgsgatan, var huset hemvist både för konsertverksamhet och stadsbibliotek. Under våren 2013 beslutades om en om- och tillbyggnad av huset. Denna ska ske under åren 2014 och 2015.
Huset är ritat av stadsarkitekten Georg Arn i nordisk klassicistisk stil. Arn lär ha varit inspirerad av Salle Pleyel (fr:Salle Pleyel) i Paris, ritad av Gustave Lyon (fr:Gustave Lyon) , och han har heller inte kunnat undgå att vara inspirerad av Stockholms stadsbibliotek, ritat av Gunnar Asplund några år tidigare. Särskilt gäller detta den stora bibliotekshallen, uppbyggd som en rotunda. Arn var tidigt inne på att skapa en Pantheon-liknande byggnad, men den byggnad som han skapade får sägas vara mer påtagligt influerad av antika mönster än Asplunds, som har mer dragning åt det moderna. Husets kupol domineras av en gyllene fackelbärande genius. Den ursprungliga fasaden på Arns byggnad var utsmyckad med en rad pilastrar, upptill avslutande i valv. Mellan pilastrarna fanns stuckreliefer föreställande tre gestalter med musikinstrument (lyra, horn resp. luta) utförda av Rolf Kjellberg.
Intill konsertsalen ligger Wirénsalen (den gamla bibliotekshallen), som utnyttjas som foajé, servering och mindre konsertsal. Wirénsalens namn syftar på kompositören Dag Wirén, som tillbringade sina gymnasieår i Örebro.