Menu

Listening – med Hultmark & Hultmark

Örebro

Örebro Konserthus
torsdag, 4 april 2024 kl:20:00

LISTENING

Listening är att lyssna till sig själv, att lyssna till intuitionen, till andra och till naturen, till sina rötter, att utforska den kreativa processen och inspirationen som finns både i oss och runt omkring oss. Välkommen till en stund mitt i nyskriven, experimentell musik som hyllar kreativitetens musa.

För många år sedan i Barcelona såg jag en gatumusiker blåsa upp stora iriserande (regnbågsfärgade) bubblor mot himlen, var och en tog formen av luften som var osynlig för mina ögon. Den här minnet är så gripande och blev en katalysator för en kreativ process som jag till sist påbörjade. Min övertygelse är nämligen att precis som luften omkring oss, som existerar men är osynlig, så är även kreativiteten, den kreativa processen, inspirationen eller ”musan”.

Jag har blivit fascinerad av tanken att vår indoktrinerade föreställning om tid som en framåtrörlig linje går så emot vår mer instinktiva känsla av tid, särskilt när det gäller kreativitet och musik. I Stravinskys ord, "musikens fenomen ges till oss med det enda syftet att skapa ordning i saker, särskilt samordningen mellan människa och tid". Jag tror att detta inte kan vara tydligare för mig än när jag är i kreativitetsprocessen. Jag känner intuitivt att den musik- eller poesipjäsen jag försöker skapa redan på någon nivå existerar, det handlar bara om att hitta den och skapa ordning. Sedan urminnes tider har inspiration betraktats som ett det, den kreativa aspekten kommer från något utanför oss, precis som luften som formade bubblorna.

Listening-programmet – med hjälp av en kombination av elektronik och live-improvisation – handlar om den kreativa processen och iden om att inspirationen existerar utanför oss, runt oss, i naturen och i våra rötter. I stycket ”Norn”, till exempel så utforskas det forntida språket Norn som talades på Shetlandsöarna och inkluderar Skandinaviens äldsta nedskrivna sekulära sång. ”Norn” är en koppling till mina svenska rötter, Skottlands nordiska inflytande, gallisk poesi, folksånger och sagor. Utöver att referera till språket beskriver ordet Norn även andarna, gudinnor eller häxor, i nordisk mytologi som bestämmer människors öden, tidens varelser som formar vår kreativitets riktning. De är fru Urd (förgångenhet), Verdandi (närvaro) och Skuld (framtid).

Tillsammans med min pappa, som är en av mina största inspirationer och som har fått med mig på den experimentella vägen, skapar vi en stunds hyllning till Inspirationen.
- Emily Hultmark

Medverkande
Emily Hultmark – fagott, live-elektronik och kompositör
Torbjörn Hultmark – trumpet, live-elektronik och kompositör

Längd: ca 80 min
Åldersgräns; 18 år
Ståplats
Scen; Wirensalen
Restaurang Foajen öppnar 18.00

Rullstolsplats bokas med Ticketmaster på telefon 0771 70 70 70 alt. på telefon 019 766 62 00 (tisdagar + torsdagar 10.00-12.00)

Som kund ansvarar du själv för att kontrollera att evenemanget ej är inställt eller flyttat. Vid inställt evenemang återbetalas ej service- och distributionsavgifter.

Örebro konserthus byggdes mellan åren 1930 och 1932 som hemvist både för stadsbibliotek och konsertverksamhet. Det invigdes den 2 april 1932 av prins Eugen. Det är beläget vid Fabriksgatan invid Svartån i centrala Örebro. Fram till 1981, då biblioteket flyttade till en ny byggnad vid Näbbtorgsgatan, var huset hemvist både för konsertverksamhet och stadsbibliotek. Under våren 2013 beslutades om en om- och tillbyggnad av huset. Denna ska ske under åren 2014 och 2015.


Huset är ritat av stadsarkitekten Georg Arn i nordisk klassicistisk stil. Arn lär ha varit inspirerad av Salle Pleyel (fr:Salle Pleyel) i Paris, ritad av Gustave Lyon (fr:Gustave Lyon) , och han har heller inte kunnat undgå att vara inspirerad av Stockholms stadsbibliotek, ritat av Gunnar Asplund några år tidigare. Särskilt gäller detta den stora bibliotekshallen, uppbyggd som en rotunda. Arn var tidigt inne på att skapa en Pantheon-liknande byggnad, men den byggnad som han skapade får sägas vara mer påtagligt influerad av antika mönster än Asplunds, som har mer dragning åt det moderna. Husets kupol domineras av en gyllene fackelbärande genius. Den ursprungliga fasaden på Arns byggnad var utsmyckad med en rad pilastrar, upptill avslutande i valv. Mellan pilastrarna fanns stuckreliefer föreställande tre gestalter med musikinstrument (lyra, horn resp. luta) utförda av Rolf Kjellberg.


Intill konsertsalen ligger Wirénsalen (den gamla bibliotekshallen), som utnyttjas som foajé, servering och mindre konsertsal. Wirénsalens namn syftar på kompositören Dag Wirén, som tillbringade sina gymnasieår i Örebro.

Datum / Tid

torsdag, 4 april 2024 kl: 20:00

Plats

Örebro, Örebro Konserthus

Karta (Google)

Typ

Övrigt

Kostnad

Oklart

         

Hitta evenemang

Fritext
Välj stad

    
                                        
Datum: Alla dagar
Veckodagar:
Tillbaka Sök

Välj stad