26 okt kl: 08:20
Nästa år fyller Nordens största arena Ullevi 65 år. Men efter årets fantastiska rekordsommar med tretton konserter och närmare 800?000 besökare finns det inga tankar på pension, snarare tvärtom. Nästa sommar är redan åtta konserter inplanerade, tre med Bruce Springsteen, fyra med Coldplay och en med Gyllene Tider. Nu presenterar Got Event resultaten från kundmätningarna som genomförts efter konserterna 2022.
Rekordhög publiksiffra
Totalt kom 786?910 besökare till Ullevi sommaren 2022. Av dessa kom 728?955 besökare för att uppleva någon av de tretton konserterna på arenan. Det är fler konsertbesökare än någonsin. Det tidigare rekordet är från 2016 då 445 492 besökte konserterna på Ullevi.
Mycket nöjda besökare
Ullevi är en omtyckt arena av både göteborgare och turister. Det visar sig också i Got Evenst mätningar. I genomsnitt är 91 procent av besökarna nöjda eller mycket nöjda med sin upplevelse på arenan. Allra mest nöjda var de som gick på Rammsteins tre konserter, där uppgav 98 procent att man var nöjd eller mycket nöjd. Tidigare är det bara Coldplay som fått så höga betyg.
Jämn könsfördelning
Även om vissa enskilda konserter har en ojämn könsfördelning är genomsnittet 56 procent kvinnor och 44 procent män i publiken. Summerburst var mest jämställt med hälften kvinnor och hälften män. Ed Sheeran lockade däremot 80 procent kvinnor medan Iron Maiden drog nästan 70 procent män.
Hög andel turister
Ullevi är Göteborgs viktigaste arena när det gäller att fylla stadens hotell, restauranger och affärer. Nästan 80 procent av besökarna är turister. Högst andel turister hade Ed Sheeran där 87 procent kom utanför Göteborgs kommun. Lägst andel hade Laleh som lockade 65 procent turister till sin unika spelning.
Turistekonomisk omsättning: nästan 1,4 miljarder kronor*
Göteborg arbetar aktivt med destinationsutveckling och där är evenemangen en viktig byggsten. Tillsammans med Liseberg och Svenska Mässan bidrar Got Events evenemang med flera miljarder kronor i turistekonomisk omsättning.
Totalt spenderade Ullevis konsertbesökare (turisterna) 1,37 miljarder kronor i samband med sitt besök i Göteborg. Iron Maiden-besökarna konsumerade mest med nästan 2?700 kronor per person.
*Om kundundersökningarna
Kundundersökningarna har genomförts av Enkätfabriken och sker via en webbenkät. Undersökningen skickas via e-post till biljettköpare efter genomfört evenemang.
Modellen för att skatta den turistekonomiska effekten ska fungera som en fingervisning över vilka summor som genererats av evenemangen. Det finns en viss skevhet i urvalet av personer som besvarar de ekonomiska frågorna så siffrorna ska ses som just skattningar.
Konserter och publiksiffror på Ullevi 2022
3 & 4 juni, Summerburst, 60 000 .
10 juni, Laleh, 35?192.
22 juli, Iron Maiden, 61?867.
28, 29 & 30 juli, Rammstein, 161?702.
10 & 11 augusti, Ed Sheeran, 130?014.
19, 20, 26 & 27 augusti, Håkan Hellström, 280?180.
Kommande evenemang på Ullevi 2023
Bruce Springsteen, 24, 26 & 28 juni.
Coldplay, 8, 9, 11 & 12 juli.
Gyllene Tider, 5 augusti.
För mer information vänligen kontakta:
Henrik Jutbring, evenemangschef Got Event
070-567 52 95
henrik.jutbring@gotevent.se