14 maj kl: 14:20
På tisdag 18 maj fyller Scandinavium 50 år! Den stora festen skjuts på framtiden, men Got Event kommer att bjuda på en ordentlig nostalgitripp i form av ett digitalt museum och magiska minnen i sociala medier. Vi uppmanar även alla besökare att dela med sig av sina bästa minnen under hashtagen #Scandinavium50.
Arkitekten Poul Hultberg ritade de första skisserna till vad som skulle bli Scandinavium redan på slutet av 1940-talet. Kostnaden för arenan blev dock en långdragen politisk fråga och det första spadtaget togs inte förrän 1969. Arenan invigdes till slut den 18 maj 1971 i samband med Göteborgs 350-årsfirande.
Sedan dess har evenemangen avlöst varandra. Här har världsartister, sportstjärnor och ryttare i absoluta toppklass uppträtt. Här har Frölunda vunnit SM-guld i hockey, och här har hoppfulla artister sjungit om segern i Melodifestivalen. Bland publikrekorden hittar vi Whitney Houstons konsert 1988 (14 606), landskampen i ishockey mellan Sverige och Tjeckoslovakien 1971 (13 963) och Mia Skäringers show NMFTG 2019 (55 000).
– Scandinavium har varit en oerhört lyckad investering för Göteborg. Att sedan 1971 ha levererat så många fantastiska upplevelser och minnen för livet är enastående. Magiska ögonblick i kombination med samhällsnytta och betydande turistekonomiska intäkter till staden tycker jag vi ska vara mycket stolta över, säger Got Events vd Lotta Nibell.
– Ett normalår anpassas Scandinavium upp till 150 gånger. För att till exempel ställa om arenan till handboll efter en hockeymatch jobbar 20–25 personer hela natten med att täcka isen, lägga på två olika golv för att få arenan anpassad till handboll. Den överlägset största förvandlingen sker under Gothenburg Horse Show, som varit ett årligen återkommande evenemang sedan år 1977. När sista hästen hoppat klart och evenemanget är slut ska arenan återställas igen på mindre än 48 timmar, berättar Mikael Jansson, platschef på Scandinavium.
– Scandinavium är Got Events motor. Med ungefär 100 evenemang varje år är det nästan alltid aktivitet inne i arenan. Dessutom står Scandinavium för nästan 40 procent av alla besökare som kommer till någon av våra nio arenor. Det är respektingivande, fortsätter Lotta Nibell.
Scandinavium ägs och förvaltas av Higab sedan 2014.
– Scandinavium har under sina 50 år blivit en viktig mötesplats. Både vuxna och barn, såväl göteborgare som besökare, har tillsammans fått uppleva magiska ögonblick här. Scandinavium har starkt bidragit till en mer levande stad och dessutom satt Göteborg på kartan som en attraktiv och välkomnande destination, säger Per-Henrik Hartmann, vd på Higab.
Arenafrågan är fortsatt på tapeten, men oavsett vad som händer i framtiden kan vi konstatera att Scandinavium har gett oss flera magiska ögonblick under sina 50 år. Och vem vet – kanske blir det ett 60-årsjubileum också?
Evenemangsstatistik
Lansering av Scandinaviums digitala museum kommer att ske den 4 juni på Got Events webbplats i samband med Göteborgs 400-årsjubileum.
Kontaktperson:
Susanna Magnusson
Marknadschef, Got Event
031 - 368 44 90
Susanna.magnusson@gotevent.se