4 feb kl: 14:14
Sedan 2003 har Melodifestivalen lockat närmare en halv miljon schlagerfans till Scandinavium. I år fyller arenan 50 år och vi hade gärna tagit emot den stora produktionen för nittonde året i rad. Så blir det tyvärr inte.
Det blir inga magiska ögonblick för alla de tiotusentals fans som brukar besöka Sveriges största musiktävling. Inga arbetstillfällen för alla de som normalt brukar jobba bakom kulisserna eller för Got Events egna timanställda medarbetare.
Göteborg blir också lite fattigare när inga turister livar upp staden och bor på hotell, äter på restauranger och shoppar i affärer. Melodifestivalen lockade förra året över 25 000 besökare till Scandinavium. 64 procent var turister som spenderade cirka 30 miljoner kronor i samband med sin vistelse i staden.
Vi saknar Melodifestivalen och vi saknar publiken. Och vi vet att publiken saknar liveevenemang. Så fort vi får möjlighet att öppna våra arenor är vi redo.
Vi har under 2020, tillsammans med våra arrangörer, förberett arenorna för säkra evenemangsupplevelser. Till exempel genom att planera publikflöden vid utsatta områden som entréer, toaletter, restauranger och kiosker för att minimera ansikte mot ansikte-situationer.
Nu väntar vi bara på publiken.