Stäng reklam
Menu

Stulen musik

Uppsala

Ukk - Sal B - Numrerad Sittplats
fredag, 24 oktober 2025 kl:18:00

"Historien rinner oss ur händerna, snart finns ingen kvar som kan berätta. Men genom musiken kan vi kanalisera en röst, direkt från världens grymmaste plats, i vakuumet mellan liv och död. Det är ett unikt tidsdokument och en påminnelse om att musiken kan bära vittnesmål där orden inte räcker till." – Dagens Nyheter, efter premiären på Folkoperan
"Skådespelaren Magnus Roosmann sätter tonen med direkthet och närvaro. [...] Det är korta vittnesmål, brev och ögonblicksbilder som drabbar i sin nyktra grymhet, sakligheten i hanteringen i koncentrationslägren och krigets logik." – Svenska Dagbladet, efter premiären på Folkoperan
Stulen musik
Under Tredje riket försökte nazisterna utplåna det "judiska inflytandet" över den europeiska musiken. Tiotusentals musiker förföljdes och mördades. Specialkommandot Sonderstab Musik ledde jakten på Europas värdefullaste musikskatter, ovärderliga instrument och manuskript av mästare som Bach, Mozart och Beethoven.
Stulen musik är berättelsen om nazisternas strävan att tysta sina offer men också om musik som motståndshandling. I denna sceniska konsert får vi komma nära några av de musiker som drabbades av plundring och förföljelse – och lyssna till musiken som nazisterna försökte förinta.
I Stulen musik får du följa violinisten Arnold Rosé och hans dotter Alma Rosé och deras ödesdigra kamp för att behålla sina instrument. Men också W?adys?aw Szpilman, Ilse Weber, Shony Braun, Wanda Landowska och Lev Aronson. Vi får höra musik av tonsättare som Pavel Haas, Hans Krása och Ilse Weber.
Musiken ägde en betydelse ojämförbar med andra konstformer under Förintelsen. Litteratur, konst och teater existerade bara i undantagsfall i det nazistiska lägersystemet medan musiken var närvarande nästan överallt. I de flesta läger bildades lägerorkestrar men musiken förekom också i hemlighet, som motståndshandling. Musiken fanns också närvarande som en form av förtryck, som ett redskap för tortyr och kollektiva bestraffningar genom till exempel tvångssång.
Nazistiska ideologer betraktade musiken som den högsta konstformen och den som var mest utmärkande för germanerna. Richard Wagner hade redan i mitten av 1850-talet varnat för att judars infiltration av denna höga konst i sin ökända essä Judendomen i musiken. Efter att nazisterna grep makten 1933 påbörjades utrensningen av det "judiska inflytandet" på musikområdet.
Stulen musik bygger på Anders Rydells hyllade bok Stulen musik – Nazisternas plundringar och musik som motstånd.
Projektet möjliggörs tack vare ett stipendium ur Micael Bindefelds Stiftelse till minne av Förintelsen. Stipendiet tilldelades 2025 till Sofia Winiarski som är konstnärlig ledare för Stulen Musik.
Medverkande

Magnus Roosmann, skådespelare
Daniel Migdal, violin
Ylva Larsdotter, violin
Ami-Louise Johnsson, viola
Anna Rubinsztein, viola
Kristina Winiarski, cello

Konstnärligt team

Konstnärlig idé: Sofia Winiarski och Anders Rydell
Manus: Irena Kraus och Anders Rydell
Grafisk layout: Håkan Liljemärker
Producent: Daniel Szpigler
Regiöga: Tuvalisa Rangström

Datum / Tid

fredag, 24 oktober 2025 kl: 18:00

Plats

Uppsala, Ukk - Sal B - Numrerad Sittplats

Karta (Google)

Typ

Musik

Kostnad

225kr - 295

         

Hitta evenemang

Fritext
Välj stad

    
                                        
Datum: Alla dagar
Veckodagar:
Tillbaka Sök

Välj stad