Menu

William Basinski

Uppsala

Uppsala Konsert & Kongress Sal B
lördag, 13 maj 2017 kl:19:00

Den amerikanske avantgardekompositören William Basinski (f. 1958) väver täta, intrikata mattor av ljud vars mönster vid första anblick kan verka enkla, nästan oansenliga, men som likt ett landskap öppnar sig i ett överväldigande myller av detaljer för den som tar sig tiden att titta närmare. Basinski räknas idag bland världens främsta ljudkonstnärer, och arbetar i en anda som kan spåras i rakt nedstigande led från modernister såsom John Cage, Steve Reich och Brian Eno – vars användning av bandekon, loopar och repetitioner lyser som starka influenser i hans verk. En ung Basinski började som musikstudent i slutet av 1970-talet experimentera med att skapa egna kassettloopar på enkla bandspelare, där korta återkommande melodistycken ställdes mot varandra i vågor av förskjutning. Debuten Shortwavemusic spelades in 1983, men gavs inte ut förrän 1998 – då på det inom elektronisk minimalism välrenommerade tyska skivbolaget Raster-Noton. Under 1990-talet fungerade Basinskis och partnern James Elaines Brooklyn-loft, kallat Arcadia, närmast som ett warholskt The Factory – intim spellokal och tummelplats för konstnärliga storheter vid sidan av huvudfåran, som Diamanda Galás och Anohni (tidigare Antony Hegarty).

Basinskis till dags dato mest uppmärksammade verk är 2002-2003 års The Disintegration Loops – ett monumentalverk i fyra delar som kom till i ett försök att digitalisera gamla bandloopar som spelats in under 1980-talet. Under arbetet märkte Basinski dock att de åldrade magnetbanden var i ett sönderfallande skick, och det som kunde inneburit ett misslyckande gav istället upphov till någonting nytt när Basinski dokumenterade ljudens gradvisa förfall i takt med att banden sakta smulades sönder mot tonhuvudet. Lyssnaren serveras hos Basinski inte några genvägar; de fyra delarna i The Disintegration Loops klockar in på omkring 74 minuter vardera. I gengäld innesluts den tålmodige i en melankolisk värld som är både poetiskt fullkomlig, kompromisslöst omskakande och djupt meditativ. En värld som vi får ta del av på UKK den 13/5, under pågående Revolve Performance Art Days.

Om Revolve Performance Art Days:
Revolve Performance Art Days är en ny festival för performancekonst i Uppsala med fokus på konst¬formens specifika förmåga att verka i ett här och nu. Festivalen vill samla och lyfta fram en rikedom av uttryck och konstnärliga strategier som kan utmana, berika och motsäga varandra. 14 internationellt verksamma konstnärer och grupper är inbjudna och festivalen förflyttar sig mellan platser av olika karaktär.

Revolve arrangeras av Uppsala konstmuseum, Uppsala Konsert & Kongress, Köttinspektionen Dans och Gustaf Broms i samarbete med Royal College of Art, London.

Läs en intervju i The Quietus:
http://thequietus.com/articles/10680-william-basinski-disintegration-loops-interview

Onumrerad sittplats

Längd: 60 minuter
Paus: Nej

Konserten är en del av festivalen Revolve Performance Art Days

Samarbetsparter
Köttinspektionen Dans
Gustaf Broms i samarbete med Royal College of Art
Performance Pathway
Uppsala Konsert & Kongress samt Uppsala konstmuseum



www.ukk.se

Ett landmärke i Uppsala
Åtta våningsplan, 37 meter högt och 14600 kvadratmeter stort. Här finns mötesrum, konsertsalar, bankettsal med restaurang/café, konferensvåning med lounge, utställningsytor, foajéer med barer, artistutrymmen, restaurangkök, biljettkassa och konferensreception.

På utsidan präglas Uppsala Konsert & Kongress av den uttrycksfulla arkitekturen med fasaden som växlar färg och ton allt efter dygn, årstid och väderlek. Från Stora foajén på våning 6 har gästerna en storslagen utsikt över Uppsala med omnejd.

Datum / Tid

lördag, 13 maj 2017 kl: 19:00

Plats

Uppsala, Uppsala Konsert & Kongress Sal B

Karta (Google)

Typ

Musik

Kostnad

125kr - 160kr

         

Hitta evenemang

Fritext
Välj stad

    
                                        
Datum: Alla dagar
Veckodagar:
Tillbaka Sök

Välj stad